8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Bár a koronavírus ellen már féltucatnál is több vakcina elérhető világszerte, az általános megítélés szerint két oltóanyag kiemelkedik a mezőnyből. A Pfizer és a BioNTech által fejlesztett és a Moderna vakcinája, amely ezeknek a vállalatoknak óriási bevételeket hoztak. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a pénzeső meddig tart és milyen intenzitású lesz.

Az elmúlt hetekben a nyugati országokban ismét egyre több fertőzöttet találtak, ami azt sejteti, hogy a járvány negyedik hulláma valóban megindult. Ugyanakkor a betegség újbóli terjedése ellenére a két legsikeresebbnek tartott vakcina mögötti vállalat (a Pfizer és a Moderna) részvényei nem csak, hogy megtorpantak, de a piaci benchmarknak számító S&P 500-as mutatónál gyengébben teljesítettek. Az elemzők között egyelőre nincs konszenzus, hogy csupán a „túlárazott” részvények korrekcióját láthatjuk, vagy esetleg a piac már titkon arra számít, hogy a mostani hullám már jóval enyhébb lesz, később pedig az influenza „szintjére süllyed” a koronavírus. Mindenesetre érdekes megnézni, mennyit profitáltak a vakcinából a fejlesztő vállalatok.

Magyarországon is a Pfizer-BioNTech vakcinát használták a legtöbb alkalommal (Ilusztráció - Fotó: MTI/Mónus Márton)
Magyarországon is a Pfizer-BioNTech vakcinát használták a legtöbb alkalommal (Ilusztráció - Fotó: MTI/Mónus Márton)

Nagy versenyfutás volt

A gyógyszergyártók között 2020 tavaszán óriási verseny indult, hogy melyik vállalatnak sikerül hatékony vakcinát kifejleszteni a koronavírus ellen. Az Egyesült Államok, az EU mellett, további országok, így például az Egyesült Királyság is komoly összegekkel támogatta a kutatásokat, így is voltak azonban olyan gyógyszercégek, amelyeknek nem sikerült megfelelő szert előállítania. Mondhatni, hogy a versenyfutás győztese a Pfizer és a Moderna lett, amelyek elsőként kaptak világszerte engedélyt, ráadásul az általuk alkalmazott technológia újszerű volt. Ők ugyanis a hagyományosnak mondható két módszer helyett (amikor egy legyengített vagy inaktivált kórokozót tartalmazó- vagy egy ártalmatlanított úgynevezett adenovirust juttatnak a szervezetbe), hanem génbázisú oltóanyagot (mRNS) alkalmaztak.

Mivel a járvány az egészségügyi tragédiákon túl óriási gazdasági károkat is okozott, a kormányok nem sokat mérlegeltek az oltóanyagok beszerzésénél. Ennek megfelelően a két legmegbízhatóbbnak tartott vakcina nem csak szakmai, de óriási üzleti sikert is hozott a két vállalat számára.

Mennyibe kerül egy vakcina?

Egy véletlen baki miatt egy belga politikus osztotta meg, hogy az EU-s beszerzés keretében melyik vakcina mennyibe került. Ugyanakkor vannak olyan szerek, amelyre ugyan szállítási szerződést kötött az EU, a gyártók még nem kaptak engedélyt.
Moderna: 18 dollár (mai árfolyamon 15,1 euró),  Pfizer-BioNTech: 12 euró, CureVac: 10 euró, Sanofi/GSK: 7,56 euró, Johnson & Johnson: 8,5 dollár (7,1 euró, csak egy dózis szükséges),  AstraZeneca: 1,78 euró.
Ami a Magyarország által vásárolt két keleti vakcinát illeti, a megjelent információk szerint az alábbiak voltak. Az orosz Szputnyik-vakcina ára 19,9 dollár, ez azonban egy kezelésre (két dózisra) vonatkozik. Egy vakcina ára tehát euróban számítva 8,5-be került, míg a legdrágább, a kínai Sinopharm-vakcina volt, amelyért a magyar kormány 31,5 eurót fizetett.

Az egyes vállalatok piaconként gyakran eltérő árakat alkalmaztak, de általánosságban elmondható, hogy az AstraZeneca volt az egyetlen, amely nem alkalmazott érdemleges árrést, igaz – a korábban kiszivárgott hírek szerint - cserébe korábban ők kapták a legtöbb kormányzati támogatást a fejlesztésekhez.

A Pfizer bevételeinek harmada jön az oltásból

A Pfizer az árak alapján a középmezőny első felében volt, ami összességében komoly eredményt hozott, ezt a vállalat negyedéves jelentései is alátámasztják. A Pfizer az első negyedévben 3,5 milliárd dolláros bevételt ért el a koronavírus elleni szerből, amely már akkor is jelentős szelete volt a teljes 14,5 milliárdos forgalomnak. Még látványosabb volt a második negyedévi forgalomból kihasított rész, hiszen 19 milliárdos összbevételből 7,8 milliárd volt a Covid elleni vakcina forgalma. Ráadásul a társaság a korábban az idei évre prognosztizált 26 milliárdos éves bevételi várakozását megemelte, és 2021-re immár 33,5 milliárd dolláros bevételt jósol a koronavírus-vakcinájából.

A Pfizer egyébként korábban többször is azt kommunikálta, hogy a vakcinákon elért eredmény meg sem közelíti más sikeres termékeik, így a véralvadás gátló vagy a rák elleni szer árrését, a társaság profitja mégis látványosan nőtt az első félévben. Az első negyedévben azt láthattuk, hogy a vállalat adózás utáni nyeresége 45 százalékkal, 4 milliárd 877 millió euróra nőtt, majd a másodikban negyedévben pedig már 6 milliárd dollárra ugrott, ami 75 százalékos növekedés volt éves bázison.

A Pfizer partnercége a BioNTech esetében is óriási fordulatot hozott a vakcina, hiszen a vállalatnak korábban elhanyagolható bevétele volt. A 2008-ban indított technológiai vállalat az augusztus első felében közölt beszámolója szerint hat hónap alatt 3,9 milliárd euró adózás utáni nyereséget ért, az egy évvel korábbi 142 millió eurós veszteség után. A bevétel 7,36 milliárd euró volt a január-júniusi időszakban, ami bő ezerszeres növekedés az előző évi 69 millió euróhoz képest. A növekedés a Covid-19 elleni - Comirnaty márkanévvel forgalmazott - oltóanyag iránti keresletnek tulajdonítható. A készítményt már száznál is több országban és területen használják, és több mint egymilliárd adagot szállítottak ki belőle a cég közleménye szerint.

Moderna: garázscégből pénznyomda

Hasonló volt a helyzet a Moderna esetén, hiszen az amerikai biotech cég gyakorlatilag a COVID-elleni vakcinának köszönheti az eredményét. Ezt jól mutatja, hogy míg 2020-ban az első félévben 75 millió dolláros bevételre tett szert, addig idén az első hat hónapban 6,3 milliárdot. Ezzel párhuzamosan a nyeresége is óriásit nőtt, hiszen nettó eredménye 4 milliárd volt az első félévben, míg egy éve még 240 milliós veszteséget kellett elkönyvelnie. A cég egyébként azt közölte az eredmények publikálásakor, hogy idén 20 milliárd dolláros bevétellel számolnak.

A látványos növekedés a részvényárakban is visszaköszönt, hiszen a Pfizer idén 50 százalékkal ugrott meg, míg a Moderna a négyszeresére nőtt. A piacokon egyébként a céget elemző szakértők szerint úgy áraznak, hogy még több éven keresztül 20 milliárdos bevétele lehet mind a Pfizernek, mind a Modernának a vakcinából. A nagy kérdés az elemzők szerint az lesz, hogy a mostani értékesítési volumen, illetve az árrés valóban fenntartható-e tartósan. Ezzel kapcsolatban ugyanis nagyon eltérőek a vélemények.

Meddig tart az oltási dömping?

Az óvatos megközelítés az, hogy a nyugati világban jelenleg már nincsenek komoly tartalékok, hiszen akár az Egyesült Államokban, akár az EU-ban jellemzően 60-80 százalék közötti az átoltottság, amit legfeljebb úgy lehet komolyan növelni, ha kötelezővé teszik a vakcinát, vagy még lejjebb viszik az oltási korhatárt. A kevésbé fejlett térségekben viszont nehézséget jelent a szerek finanszírozása, így a harmadik világ legfeljebb elméleti szinten jelent nagy piacot.

A másik oldalon viszont pont azt hangsúlyozzák: a nyugati világ is látja, hogy a veszélyes mutációk ott alakulnak ki, ahol alacsonyabb az átoltottság, így a fel nem hasznát készetek „elajándékozásán” túl is támogatni fogják azt, hogy világszerte magas átoltottság legyen. Ez pedig további komoly vásárlásokat generálhat, hiszen például az Afrikai kontinensen 4 százalék alatti ez az arány.

Emellett az emlékeztető oltások (amelyek szükségességéről a Pfizer vezetői többször említést tettek) is komoly piaci lehetőséget tartogatnak. Ennek kapcsán viszont a mértéktartóbb szakértők azt valószínűsítik, hogy a járvány visszaszorulásával a fiatalabb korosztály nem fogja ezt felvenni, az idősek pedig jóval kisebb mennyiségű értékesítést jelentenek.

Az is érdekes, hogy a versenyben lemaradó, de a fejlesztést így is végig vivő vállalatok piacra lépése milyen hatással lesz majd a két éllovas árrésére. A Novavax és a Curevac például már kész termékkel rendelkezik, de világszerte nagyon sok helyen folyik a fejlesztés. Ráadásul az olyan óriások, amelyek az első körről lemaradtak, mint a GSK vagy a Sanofi, már csak presztízs okokból is be akarnak lépni a szegmensbe, ha másképp nem megy, akkor összefogva egy kisebb vállalattal. Emiatt az elemzők többsége azt várja, hogy már a jövő évtől konszolidálódni fognak az árak. Persze, a Pfizer és a Moderna vélhetőleg addig igyekszik meglovagolni a piacvezetőt pozíciót, a hírek szerint a Pfizer például a legutóbbi EU-val kötött óriási volumenű szerződésben áremelést érvényesített.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!