A robotizációról a legtöbb embernek a gyártósorokon az emberek helyét átvevő robotok jutnak eszébe, pedig ez csak az egyik, bár talán a leghangsúlyosabb területe.
A robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation, RPA) röviden a standardizálható adminisztrációs folyamatok szoftverrobotokkal történő megvalósítását jelenti. Ezek a szoftverrobotok jellemzően adminisztratív munkakörökben váltják fel a humán munkaerőt.
A Global Market Insights prognózisa szerint az RPA piaca 2024-re az Egyesült Államokban meghaladja az 5 milliárd dollárt. A Grand View Research pedig arra jutott, hogy az RPA globális piaca 2024-re elérheti a 8,75 milliárd dolláros plafont is. A hazai szakértők ebben látják az egyik lehetséges megoldást az egyre égetőbb munkaerőhiány enyhítésére is.
Mire jó az RPA?
Egy átlagos cég működési folyamatainak bizonyos része majdnem minden esetben automatizálható, függetlenül attól, hogy a vállalat a gyártás, a szolgáltatás, vagy valamilyen más ágazatban működik. A döntően manuális, repetitív, monoton, back office műveleteket végző munkatársak tevékenysége például tipikusan ilyen terület.
Ezzel nem csak az emberi tevékenységből adódó hibák jó része küszöbölhető ki, de jelentős időbeli és pénzbeli megtakarítás is realizálható. A különböző szakértői becslések átlagosan 20-30 százalékos hatékonyságnöveléssel számolnak. A már idézett Grand View Research számításai szerint pedig akár 65 százalékos költségcsökkentést is eredményezhet az RPA-ra való áttérés.
Milyen területeken és tevékenységeknél alkalmazható az RPA?
Az RPA alkalmazásának jellemző területei a HR, a könyvelés, a logisztika, a Customer Service/ügyféladminisztráció, a back office, az onboarding folyamatok támogatása. Illetve a standardizált, beolvasható bemenetek (pl. Excel, Word, e-mail, ppt, xml, beolvasható pdf stb.), az egyértelmű szabályok mentén megvalósuló folyamatok, vagy akár az IT egyes területei. Ez sokféle, hosszú távon ismétlődő, nagy számban előforduló, azonos feladatot érinthet. Ezek a következők lehetnek:
● riportkészítés
● vevő/szállító pénzügyi folyamatok
● e-mailek, hivatalos dokumentumok automatikus feldolgozása
● űrlapok kitöltése
● adatrögzítés, illetve -feldolgozás
● standard könyvelési folyamatok
● bankkártya letiltás
● inkasszó kezelése
Vagyis minden olyan tevékenység, ahol jelentős mennyiségű standard adat kerül feldolgozásra manuálisan, nagy hatékonysággal és jelentős megtérülés mellett automatizálható.
Az RPA előnyei
● Az egyes vállalati folyamatok időtartama (akár radikálisan) csökken.
● A humán munkaerő költségei jelentősen mérséklődnek.
● A munkatársak átirányíthatóak más, komplexebb munkavégzést igénylő, nagyobb hozzáadott értékű területekre.
● A feladatok folyamatos elvégzése 0-24 órában.
● A humán munkavégzésből eredő hibák és tévedések tökéletes kiküszöbölése.
● A folyamatautomatizálás a meglévő rendszerekkel is összehangolható.
● Az RPA viszonylag gyorsan implementálható és rövid időn belül megtérül.
● Növekvő ügyfélelégedettség.
Egy konkrét esettanulmány az RPA hazai alkalmazásáról
Az alábbiakban a Proman Consulting tanácsadó cég egyik, nagykereskedelemmel foglalkozó ügyfelénél végzett RPA-implementálását feldolgozó esettanulmányának összefoglalóját közöljük.
Annak érdekében, hogy a fölösleges munkát és az értékes, megrendelő oldali erőforrás-felhasználást elkerüljék, a robotizáció során egy iteratív megközelítést alkalmaztak.