4p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Minden jel arra utal, hogy végleg kikerül a gyorsasági motorpálya projektje Kósa Lajos közeléből.

A magyarországi autó-motorsportért egészen mostanáig két külön cég is felelt, igaz, míg az egyik átfogóan a területért, addig a másik kifejezetten egy projekt magvalósulása érdekében jött létre. Most ez utóbbi a tulajdonosok döntése értelmében beolvad a másikba az év végén. 

Végleg eltűnik ugyanis a Hajdúnánásra tervezett MotoGP-versenypálya projektjéért felelős cég, a debreceni székhelyű és Kósa Lajos közelében lévő Kelet-magyarországi Versenypálya Kft. az idei év végén - derül ki a cégközlönyben megjelent hirdetményből. 

A dokumentum szerint a cég beolvad a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-be. A tulajdonosok november 3-án hozták meg ezt a döntést, mely 2021. december 30-án lesz végleges, vagyis ekkor állnak be az egyesüléshez fűződő joghatások.  

SuperBike versenyek is lehetnek majd Hajdúnánáson (Fotó: MTI)
SuperBike versenyek is lehetnek majd Hajdúnánáson (Fotó: MTI)

A lépés lényegében várható is volt, hiszen az elmúlt hónapokban már megnyírbálta a kormány a cég hatáskörét, amellett személyi változásokat is eszközölt. Kezdjük az előbbivel!

Idén augusztusban történt, hogy Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől elvették a projektet, annak felelőse helyette Mager Andera, a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter lett. Emellett a megvalósítás feladatát is elvették a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft.-től, az új megbízott a BMSK Zrt., mint Beruházási Ügynökség. 

Pár hónappal később Kósa Lajos bizalmi emberét is menesztették a cég éléről. 2021. november 1-jétől - vagyis két nappal azelőtt, hogy a beolvadásról szóló döntés megszületett - Pacza József helyét Fodor Levente vette át a cég ügyvezetői székében. Pacza József köztudottan Kósa Lajos bizalmi embere volt a hvg360 cikke szerint. Pacza József még Kósa Lajos debreceni polgármestersége idején dolgozott vezető pozícióban a város beruházási részlegein, azóta pedig magánvállalkozásaival nyer el műszaki ellenőri feladatakra irányuló közbeszerzéseket. Ilyen a Nemzeti Korcsolyázó Központ projektje, amit a Kósa elnökletével működő korcsolyaszövetség írt ki.

Fodor Levente szintén a debreceni önkormányzat tagja, 2014 novemberétől a közgyűlés Fidesz-frakciójának frakcióvezető-helyettese. 

A Kelet-magyarországi Versenypálya Kft.-ben azonban az ügyvezető leváltása ellenére is maradt olyan személy, akit Kósa-közeliként, ismerősként azonosítanak. A cég felügyelőbizottságának tagja még ugyanis Bács Zoltán, a Putyint díszpolgárrá emelő Debreceni Egyetem kancellárja, a DVSC Futballszervező Zrt. felügyelőbizottságának elnöke.  

A HUMDA-hoz kerülnek a milliárdok

A hajdúnánási versenypálya alsó hangon 65 milliárd forintba fog kerülni és az eredeti tervek szerint 2023-ban már versenyeknek adna otthont a létesítmény. Az idei költségvetésben a kormány már 20 milliárd forintos támogatást bele is épített, az összeget viszont nem tartogatta sokáig a kormány saját magánál. Ahogy azt korábban megírtuk, a plusz félmilliárd forinttal (tőkeemelés) együtt az összeget tavaly év végén már a Kelet-magyarországi Versenypálya Kft. rendelkezésére bocsátották. 

Ez meg is látszik a cég mérlegében. A cégközlönyben megjelent hirdetmény szerint az augusztus végi állapot alapján 

  • 20,5 milliárd forint volt a tőketartalék soron a mérleg forrás oldalán, 
  • a jegyzett tőke 503 milliót tesz ki,
  • a mérleg eszköz oldalán pedig a pénzeszközök soron 21,6 milliárd forint szerepel. 

Ez a beolvadással mind a HUMDA mérlegét fogja gyarapítani. 

A MotoGP-vel kapcsolatos ügyek és feladatok egyébként szépen haladnak, nettó 9 millió euróért, vagyis átszámítva több mint 4 milliárd forintért sikerült megszerezni a versenysorozat licenszét. Azt pedig már lapunk írta meg, hogy a pálya tervezése 4,7 milliárd forintba fog kerülni a közbeszerzés eredménye szerint. A vonatkozó dokumentumok szerint a Bord Építész Stúdió nyerte el a tervezés jogát. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!