A magyarországi autó-motorsportért egészen mostanáig két külön cég is felelt, igaz, míg az egyik átfogóan a területért, addig a másik kifejezetten egy projekt magvalósulása érdekében jött létre. Most ez utóbbi a tulajdonosok döntése értelmében beolvad a másikba az év végén.
Végleg eltűnik ugyanis a Hajdúnánásra tervezett MotoGP-versenypálya projektjéért felelős cég, a debreceni székhelyű és Kósa Lajos közelében lévő Kelet-magyarországi Versenypálya Kft. az idei év végén - derül ki a cégközlönyben megjelent hirdetményből.
A dokumentum szerint a cég beolvad a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-be. A tulajdonosok november 3-án hozták meg ezt a döntést, mely 2021. december 30-án lesz végleges, vagyis ekkor állnak be az egyesüléshez fűződő joghatások.
A lépés lényegében várható is volt, hiszen az elmúlt hónapokban már megnyírbálta a kormány a cég hatáskörét, amellett személyi változásokat is eszközölt. Kezdjük az előbbivel!
Idén augusztusban történt, hogy Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől elvették a projektet, annak felelőse helyette Mager Andera, a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszter lett. Emellett a megvalósítás feladatát is elvették a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft.-től, az új megbízott a BMSK Zrt., mint Beruházási Ügynökség.
Pár hónappal később Kósa Lajos bizalmi emberét is menesztették a cég éléről. 2021. november 1-jétől - vagyis két nappal azelőtt, hogy a beolvadásról szóló döntés megszületett - Pacza József helyét Fodor Levente vette át a cég ügyvezetői székében. Pacza József köztudottan Kósa Lajos bizalmi embere volt a hvg360 cikke szerint. Pacza József még Kósa Lajos debreceni polgármestersége idején dolgozott vezető pozícióban a város beruházási részlegein, azóta pedig magánvállalkozásaival nyer el műszaki ellenőri feladatakra irányuló közbeszerzéseket. Ilyen a Nemzeti Korcsolyázó Központ projektje, amit a Kósa elnökletével működő korcsolyaszövetség írt ki.
Fodor Levente szintén a debreceni önkormányzat tagja, 2014 novemberétől a közgyűlés Fidesz-frakciójának frakcióvezető-helyettese.
A Kelet-magyarországi Versenypálya Kft.-ben azonban az ügyvezető leváltása ellenére is maradt olyan személy, akit Kósa-közeliként, ismerősként azonosítanak. A cég felügyelőbizottságának tagja még ugyanis Bács Zoltán, a Putyint díszpolgárrá emelő Debreceni Egyetem kancellárja, a DVSC Futballszervező Zrt. felügyelőbizottságának elnöke.
A HUMDA-hoz kerülnek a milliárdok
A hajdúnánási versenypálya alsó hangon 65 milliárd forintba fog kerülni és az eredeti tervek szerint 2023-ban már versenyeknek adna otthont a létesítmény. Az idei költségvetésben a kormány már 20 milliárd forintos támogatást bele is épített, az összeget viszont nem tartogatta sokáig a kormány saját magánál. Ahogy azt korábban megírtuk, a plusz félmilliárd forinttal (tőkeemelés) együtt az összeget tavaly év végén már a Kelet-magyarországi Versenypálya Kft. rendelkezésére bocsátották.
Ez meg is látszik a cég mérlegében. A cégközlönyben megjelent hirdetmény szerint az augusztus végi állapot alapján
- 20,5 milliárd forint volt a tőketartalék soron a mérleg forrás oldalán,
- a jegyzett tőke 503 milliót tesz ki,
- a mérleg eszköz oldalán pedig a pénzeszközök soron 21,6 milliárd forint szerepel.
Ez a beolvadással mind a HUMDA mérlegét fogja gyarapítani.
A MotoGP-vel kapcsolatos ügyek és feladatok egyébként szépen haladnak, nettó 9 millió euróért, vagyis átszámítva több mint 4 milliárd forintért sikerült megszerezni a versenysorozat licenszét. Azt pedig már lapunk írta meg, hogy a pálya tervezése 4,7 milliárd forintba fog kerülni a közbeszerzés eredménye szerint. A vonatkozó dokumentumok szerint a Bord Építész Stúdió nyerte el a tervezés jogát.