4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Néhány nappal már azelőtt eldőlt a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. felé irányuló pénzpumpa beindítása, hogy a vonatkozó kormányrendelet megjelent volna a forrás biztosításáról. 2020 utolsó napjaiban majdnem 21 milliárd forintot toltak az alig pár hónapos cégbe.

A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. a Hajdúnánásra tervezett motorsport aréna és versenypálya megépíttetésére és majdani üzemeltetésére hozták létre még 2020 szeptemberében. A 3 millió forintos jegyzett tőkével alapított társaság meglehetősen gyorsan megkapta azt a forrást, amit a 2021-es költségvetésben bocsátottak rendelkezésére autó-motorsport támogatás címszó alatt. Mint arról lapunk elsőként beszámolt a költségvetési törvényjavaslat alapján, 2021-ben 20,4 milliárd forintot terveznek elkölteni a pályával összefüggésben; a forrás a versenyhelyszín megépítésének első fázisát hivatott biztosítani.

Ám hiába a büdzsében rögzített elképzelés a jelek szerint már tavaly év végén megkapta a cég a neki szánt összeget - derül ki a cégbírósági dokumentumokból. Sőt, a tőkeemelés már akkor eldőlt, amikor a kormányhatározat hivatalosan még meg sem született. Lássuk csak a tényeket! A 2020. december 16-án született alapítói határozat szerint 2020. december 15-én született meg az a felügyelőbizottsági határozat, melyre hivatkozva megtörtént a tőkeemelés összesen 20,9 milliárd forint összegben.

Illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Rungrodzs Jongrit)
Illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Rungrodzs Jongrit)

A kormány a forrás átcsoportosításáról december 16-án döntött, ám az csak az éjjeli órákban megjelent Magyar Közlöny vonatkozó határozatának megjelenésével lett biztos és hivatalos. A felszínen azonban csak a tízmilliárdos tőkeinjekciónek egy kisebb hányada látszik.

A Kft. cégkivonata szerint ugyanis a jegyzett tőke csak félmilliárddal emelkedett. A dokumentum szerint 2020. december 16-án változott 3 millió forintról 503 millióra - ezt a cégbíróság majd' egy hónappal később, 2021. január 12-én jegyezte be. A "maradék" 20,4 milliárd forint helyére a cég december 16-án született alapítói határozata világít rá: az összeg a társaság tőketartalékának javára kerül befizetésre.

A pénz megérkezésére azonban majdnem két hetet kellett várnia a Kft.-nek, annak ellenére, hogy az alapító határozatban rögzítette: vállalja, hogy 5 munkanapon belül a tőkeemelés teljes összegét átutalja a társaság bankszámlájára. A banki igazolás szerint ugyanis az összeg könyvelése csak december 28-án történt meg.

Milliós fizetéseket kapnak a dolgozók

Egy tavaly novemberben keltezett dokumentumból, mely a cég MNV által a HUMDA Zrt.-nek való átadásról szól, más érdekesség is kiderül. Annak ellenére, hogy egy alig pár hónapos cégről van szó, nagyon alacsony dolgozói létszámmal, busásan megfizetik az alkalmazottakat.

Bár ekkor a szűk két havi működése során nagy eredményeket nem ért el a Kft, költségei mégis keletkeztek az alkalmazottak révén. A foglalkoztatással összefüggésben 13,1 millió forintot számoltak el a 4 dolgozóra, ami 1,5 milliós átlagkeresetet eredményezett a november végi állapot szerint.

A cég előzetes mérlegében a 2020-as várható állapotot is szerepeltették, mi szerint a teljes bérköltség 40 millió forintra emelkedhet december végére a 13 millióról. Ez a létszám bővítésével van összefüggésben, a várható átlagos statisztikai létszámnál ugyanis 10 főt tüntettek fel. Így az átlagos kereset 1,3 millió forintra mérséklődhet.

A decemberi létszámbővítés egyébként nem véletlen, az év utolsó hónapjában ugyanis már gőzerővel beindultak az előkészítő munkálatok. December 8-án írták ki ugyanis azt a közbeszerzési eljárást, mely során az autó- motorsport versenypálya, a kapcsolódó autó- és motorsport komplexum területének tervezésére keresnek vállalkozót. A napi.hu cikke szerint a bíráló bizottság elnöke Kósa Lajos, fideszes országgyűlési képviselő, társelnök Kováts András, a bizottság tagjai pedig Finta Sándot, Gábor István, Balogh Balázs építészek, Marosán Andrea település tervező, valamint Tüske Zsolt közlekedés építőmérnök. A tenderen várhatóan februárban hirdethetnek eredményt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!