2018. augusztus 22. 12:09

Miközben a Népszavához a Magyar Nemzet megszűnésével sokan pártolhattak át, így a lap lett a második negyedév nyertese, Mészáros Lőrinc érdekeltségi körébe tartozó kiadványok megállthatatlan lejtmenetben vannak.

Az idei második negyedév sem telt el eseménytelenül a nyomtatott lappiacon, az április 8-i választás után ugyanis Simicska Lajos bejelentette, hogy a Lánchíd Rádió mellett a Magyar Nemzetet is megszünteti. A napilap utolsó példánya április 11-én jelent meg. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb adatai szerint a drasztikus döntés ismét kedvezhetett a Népszavának, hiszen 3 hónap alatt 7,4 százalékkal tudta növelni az eladott példányszámot, ami így 19,9 ezerről 21 ezer fölé emelkedett. Az egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest kereken 10 százalékos a növekedés mértéke. És mindezt egy évek óta zuhanásban lévő piacon sikerült összehozni, ami csak megalapozza a korábbi Nemzet-olvasók Népszavához történő átpártolását.

Az általunk figyelt heti- és napilapok a második negyedévben egy-két stagnálással felérő növekedéstől eltekintve további veszteségeket voltak kénytelenek elkönyvelni.

Nem ment túl jól Simicska másik lapjának, a Heti Válasznak sem, sőt, valamivel még rosszabb negyedévet is zárt, mint a legutóbbiak az ismét nagyobb fokozatra kapcsoló csökkenés miatt. A 9789 darabos átlagos értékesítés ugyanis 5,6 százalékkal marad el az első negyedévi és 10,5-tel az egy évvel ezelőtti teljesítménytől. A HVG negyedéves bázison minimálisan, 0,3 százalékkal tudta növelni az eladásait, 30 297 példányra, 2017 második negyedévéhez képest azonban 2,4 százalékos a mínusz. A 168 óra a legnagyobb éves elmaradást regisztrálja, az idei második negyedéves értékesítése ugyanis 13,8 százalékkal alacsonyabb az egy évvel ezelőttinél. A 10 105 darabos átlagos eladás 2,5 százalékkal az első negyedévinél is kevesebb.

Orbán Viktor dedikáltan kedvenc lapja a Nemzeti Sport értékesítése negyedéves bázison stagnált, hiszen mindössze 0,1 százalékos csökkenés eredménye a 31 925 darabos értékesítés, éves viszonylatban azonban továbbra is jelentős, 9,9 százalékos az elmarás.

Nem muzsikáltak jól a színes napilapok sem, hiszen a Blikk és a Bors is 3-4 százalékkal kevesebb lapot adott el a második negyedévben, mint az elsőben, az előző év azonos időszakához képest pedig 8-10 százalékos az elmaradás.

Ezúttal még a pletykalapok sem igazán érdekelték az olvasókat. A Hot! magazin 3 hónap alatt 9,6, előző évhez képest 7,7 százalékkal kevesebbet adott el a lapból, 48 2323-t átlagosan, a Best magazin (69 859 darab) 4-5 százalék körüli csökkenést volt kénytelen elkönyvelni, a Story előző negyedévhez képest ugyan elért egy szerény 0,4 százalékos növekedést, és 157 247 példányt adtak el átlagosan a lapból, éves bázison továbbra is 1,7 százalékos az elmaradás az értékesítésben.

Mészáros lapjai lejtmenetben

A szokásos lapok mellett ezúttal megvizsgáltuk, milyen számokkal "büszkélkedhetnek" a Mészáros Lőrinchez köthető vidéki lapok. Az biztos, hogy örömre nem lehet okuk. Míg ugyanis a szokásos lapok közül a 168 óra 13,8 százalékos éves zuhanása a legnagyobb mértékű veszteség, Mészáros lapjainak értékesítési számai zömében ennél is jelentősebb zuhanást mutatnak a második negyedévben.

A legkisebb veszteséggel a Békés Megyei Hírlap úszta meg, az eladott 11 745 darabos példány 10,46 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél. 13 százaléknál kisebb zuhanás mutatkozott még a Petőfi Népénél, a Somogyi Hírlapnál, a Tolnai Népújságnál és a Vas Népénél.

Ellenben a vásárlói közel ötödét veszítette el a Dunaújvárosi Hírlap, a 3713 darabos értékesítés 17,96 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél. A Napló 18,21 százalékkal zuhant egy év alatt, így idén a második negyedévben már "csak" 23 678 példányt értékesítettek a lapból átlagosan. Az pedig már-már komikus, hogy a legnagyobb csökkenést pont Mészáros lakóhelyének lapja, a Fejér Megyei Hírlap regisztrálta: az eladott 22 406 példány 18,26 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél.

A vidéki lapok zöme 2016 harmadik negyedévében került Mészáros érdekeltségi körébe, azóta pedig drasztikus zuhanások mutatkoznak a MATESZ adatai alapján. A 13 vizsgált lap összértékesítése kereken 20 százalékkal esett vissza, míg 2016 harmadik negyedévében összesen valamivel több mint 249 ezer példányt adtak el átlagosan a 13 lapból, ez mára közel 200 ezerre zuhant vissza. A legnagyobb visszaesést a Napló (24,5 százalék), a Dunaújvárosi Hírlap (23,5 százalék) és a Fejér Megyei Hírlap (22,3 százalék) szenvedte el.

 

Miből finanszírozzam a cégem? Mitől lesz versenyképes egy magyar KKV és honnan szerezhet fejlesztési forrásokat? Ki viheti tovább a családi vállalkozást?

KKV-finanszírozás - égető tulajdonosi dilemmák konferencia - jelentkezzen most!