6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A szerdai vélemény után meglepő lenne, ha jövő tavasszal minden további nélkül lekerülne hazánk az uniós szégyenpadról, ahol már nyolc éve folyamatosan van. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy jövőre még további kiigazításokat kényszerítenek ránk a 2014-es deficit tarthatósága érdekében, majd legkorábban 2013 őszén döntenek arról, teljesítjük-e az ajánlásokat. Mfor.hu-háttér.

Kettes alát kaptunk

Nagy várakozások előzték meg az Európai Bizottság szerdán publikált országjelentésének költségvetésre vonatkozó jóslatait, ugyanis ezen múlhat, hogy kikerül-e hazánk a túlzott deficit eljárás hatálya alól. Diáknyelven úgy fogalmazhatunk, hogy "kettes alá" lett a jegyünk, hiszen nem buktatott meg a testület, de a jövőben látnak komoly kockázatokat. Brüsszel szerint idén 2,5 százalék lehet a deficit a GDP-arányában, ez jövőre 2,9 százalékra kúszhat fel, majd 2014-ben már 3,5 százalék lehet. Vagyis két évig szerintük is teljesíthető a maastrichti kritériumokban és a Stabilitási és Növekedési Paktumban lefektetett 3 százalékos kulcsszint alatti hiány, utána azonban újra renitensek lehetünk.

A Bizottság azzal indokolta döntését, hogy 2013-ban véleményük szerint a GDP fél százalékának megfelelő, mintegy 150 milliárd forintos vesztesége lehet a Magyar Nemzeti Banknak (MNB), amit 2014-ben kell majd kifizetni, emellett a kormány tervei szerint 2014 januárjában megvalósul a pedagógusok béremelése, ami további terhet jelent a büdzsének. Az EB szerint emellett gondot okozhatnak a magas kötvényhozamok, melyek kockázatokat hordoznak a költségvetés kamatkiadásait illetően. A testület kiemelte, hogy ezzel kapcsolatban nem tudja figyelembe venni a kormány által felvázolt pályát, mely azt tartalmazza, hogy egy újabb IMF-hitelmegállapodás mennyi megtakarítással járna, szerintük ugyanis meglehetősen bizonytalan a megállapodás ténye.

De mi az a túlzott deficit eljárás?

A túlzott deficit eljárás (angolul Excessive Deficit Procedure - EDP) fogalmát azért vezette be az Európai Unió annak idején, hogy kordában tudja tartani a tagállamok költségvetési politikáját, eszközök legyenek a kezében ahhoz, hogy szükség esetén büntesse. A tagállamoknál ecélból alapvetően két mutatót vizsgálnak, a költségvetési hiányt és az államadósságot. Ha egy államban a hiány túllépi a 3 százalékot vagy az adósság aránya magasabb a GDP 60 százalékánál, akkor lép életbe az eljárás.

Az EDP-eljárás alapjait az Európai Unió működéséről szóló szerződés tartalmazza, míg a részleteket, az eljárás menetét az 1999-ben hatályba lépett Stabilitási és Növekedési Paktum határozza meg. Az eljárás elindulása előtt éppen az Európai Bizottság készít szakvéleményt, majd az Európai Unió Tanácsa, vagyis az állam- és kormányfők minősített többséggel döntenek az eljárás elindításáról, megszüntetéséről vagy folytatásáról. Ha egy ország túlzott deficit eljárás alatt van, akkor a Tanács ajánlásokat fogalmaz meg számára a hiány csökkentése vagy az államadósság leépítése érdekében, és legfeljebb hathónapos határidőt ad, hogy ezeket az ajánlásokat teljesítse. Ezt követően ismét megvizsgálják a kilátásokat és döntenek az eljárás megszüntetéséről vagy folytatásáról.

Ha egy ország nem teljesíti az ajánlásokat, akkor a Tanács pénzbüntetéssel sújthatja, ami legfeljebb az éves GDP fél százaléka lehet évente. Hazánk esetében azért különösen fájó az eljárás, mert 2004-es EU-csatlakozásunk óta folyamatosan a szégyenpadon vagyunk, ezért is jutott el idén tavaszra a folyamat oda, hogy Brüsszel 150 milliárd forintnyi kohéziós forrás befagyasztásával fenyegetett. Hozzánk hasonlóan renitens állam egy sincs az EU-ban, Magyarország után a legrégebben az Egyesült Királyság van EDP-eljárás alatt, náluk ezt 2008 nyarán indították meg. Jelenleg egyébként Finnország, Észtország, Németország, Luxemburg, Bulgária és Svédország kivételével minden tagállam ellen folyamatban van ilyen eljárás, de többnyire ezek 2009-ben, a válság miatt kezdődtek. Az EDP-eljárás szabályai között pedig szerepel, hogy átmeneti eltérés esetén megértőbb lehet a Tanács.

Akkor most mi lesz velünk?

Az EDP-eljárás alatt a Bizottság és a Tanács időről időre meghatároznak egy úgynevezett bázisévet, amikor 3 százalék alá kell csökkenteni a költségvetési hiányt, majd ezt tartósan teljesíteni kell. Hazánk esetében ez a bázisév 2012, a hangsúly pedig a tartós teljesítésen és a fenntartható hiánycsökkentésen van. Vagyis hiába ismeri el a Bizottság is, hogy az idén és jövőre is 3 százalék alatt lehet a hiány, ezt nem látják tartósnak.

Két dolog is arra utal, hogy így jövő tavasszal nehéz lesz kikerülnünk az eljárás alól: egyrészt ugyan nincs kimondva, de valószínűleg amíg a Bizottság kétéves előretekintése 3 százalék feletti deficitet prognosztizál, addig nem látják biztosítottnak a cél teljesülését, másrészt az is árulkodó, hogy a testület folyamatosan emelkedő deficittel számol, vagyis a tendenciát is kedvezőtlennek értékelik. Ezek alapján a ma ismert kormányzati intézkedésekkel erősen kétséges, hogy rábólintana az EB arra, hogy megszabaduljunk az eljárástól. Erre utalhat Olli Rehn pénzügyi biztos kijelentése, aki szerdai sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, hogy a Bizottság szerint "Magyarország nem tett hatékony lépéseket a hiány csökkentése érdekében". A biztos kiemelte többek között azt, hogy a kormány kiigazító csomagjai nagyobb részt a bevételi oldalt érintik, az adóemelések pedig torzítják a gazdaság szerkezetét és rontják a növekedési kilátásokat.

Ugyanakkor az sem valószínű, hogy életbe léptetik a kohéziós források befagyasztását, mivel Brüsszel is elismerte, hogy közel vagyunk a 3 százalék alatti hiánycél teljesítéséhez. A legvalószínűbb további forgatókönyv az, hogy vagy a magyar kormány magától eszközöl további kiigazításokat, vagy jövő tavasszal a Bizottság írja ezt elő neki. Ennek lehetőségére Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is utalt szerdán, amikor azt mondta, hogy most elemzi a Bizottság véleményét, és a jövő héten javaslatot tesz a kormánynak arra, kellenek-e további lépések.

Ha a kormány beadja a derekát, és önként benyújt egy újabb csomagot, akkor annak függvényében akár már jövő tavasszal dönthet a Bizottság arról, hogy javasolja az EDP-eljárás megszüntetését. Ha viszont további ajánlásokra lesz szükség, akkor azok végrehajtására újabb fél évet kaphatunk és legkorábban jövő ősszel születhet döntés arról, hogy Brüsszel elfogadja-e az erőfeszítéseinket.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!