5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ötven éve, 1967. január 27-én az amerikai Cape Canaveral űrközpont 34-es kilövőállásán tesztelés közben kigyulladt és megsemmisült a Saturn hordozórakétára szerelt első Apollo-űrhajó. A háromfős személyzet életét vesztette a lángok között, ez volt az amerikai űrhajózás történetének első halálos balesete.

Az Apollo űrkutatási programot John F. Kennedy elnök hirdette meg 1961. május 25-én, egy hónappal azután, hogy a Szovjetunió embert juttatott a világűrbe. Az űrversenyben látványosan lemaradt Egyesült Államok visszavágásként azt a célt tűzte ki, hogy még az évtized vége előtt űrhajósokat juttat a Holdra. Óriási erőforrásokat összpontosítva indult meg a Mercury-, majd a Gemini-program, utóbbival párhuzamosan kezdődött az Apollo-program, amelynek keretében háromszemélyes űrhajócsaládot fejlesztettek.

Az első Apollo-küldetés az AS-204 (Apollo/Saturn) kódnevet viselte, és csak utólag, a szerencsétlenség áldozatául esett űrhajósok iránti tiszteletből kapta meg hivatalosan az Apollo-1 nevet. A CSM névre keresztelt modul alkalmas volt az űrrepülésre, de a Hold körüli randevúra, a holdkomppal való dokkolásra még nem. Gus Grissom, Edward White és Roger B. Chaffee feladata az lett volna, hogy Föld körüli pályán próbálják ki az űrhajót.

A fellövést 1966 végére tervezték, de végül 1967. február 21-re tűzték ki. A tervezett indulást igen alapos tesztek előzték meg, a kulcsfontosságú visszaszámlálási folyamatot 1967. január 27-én szimulálták. Ezt senki sem tartotta igazán veszélyesnek, mert a hordozórakéta hajtóművét nem töltötték fel üzemanyaggal, és minden tűzveszélyes rendszert kikapcsoltak.

A három űrhajós helyi idő szerint délután 1 órakor teljes felszerelésben belépett az űrhajóba, bekapcsolta a biztonsági öveket, rácsatlakozott a belső rendszerekre. Már a legelső pillanattól kezdve adódtak problémák: a Grissom szkafanderének levegőjében észlelt furcsa, fanyar szag miatt a szimulációt megszakították, de a vizsgálat semmi rendelleneset nem észlelt. Háromnegyed háromkor a folyamat újrakezdődött, az űrkabint lezárták, és a benne lévő levegőt nagy nyomású, tiszta oxigénre cserélték. A túl gyorsan beáramló oxigén azonban működésbe hozta a riasztórendszert, kommunikációs zavarok keletkeztek, a délben kezdődött teszt lassan az estébe nyúlt. A visszaszámlálás nagy része 6 óra 20 percre lezajlott, a kommunikáció ekkor már tökéletes volt.

Az irányítóközpontban így tíz perccel később tisztán hallották, amint az egyik űrhajós felkiált: "Tűz!", majd két másodperccel később újra: "Tűz van a kabinban!". Néhány másodpercnyi csönd után még egy alig érthető mondat, utána már csak fájdalomkiáltások hallatszottak a rádiókapcsolat megszakadásáig. A monitorokon látszott Ed White karja, amint megpróbálja kinyitni a zsilipeket, de a belső szakasz szabaddá tételéhez számos tolózárat kellett működésbe hozni. Ráadásul az ajtó befelé nyílt, hogy a kabin a nyomáskülönbséget kihasználva légmentesen záródjon, a kijutáshoz normál körülmények között is másfél percre lett volna szükség. Az asztronautáknak nem volt ennyi idejük, a tiszta oxigénnel töltött kabin pillanatok alatt lángoló pokollá változott. Az ajtó zárva maradt, végül a túlnyomás miatt a kabin oldala szakadt fel, és mérgező gázok ömlöttek ki rajta. A mentésre érkezett technikusoknak a füst és a rosszul működő gázálarcok miatt öt percükbe telt, amíg az űrkabin ajtaját kinyitották. Az űrhajósok azonban az első segélykiáltás után 17 másodperccel már halottak voltak, és bár súlyos égési sérüléseket szenvedtek, a jelentés szerint halálukat közvetlenül fulladás, a füst belélegzése okozta.

A vizsgálat azt állapította meg, hogy a tüzet a Grissom széke melletti egyik szigeteletlen vezetékben keletkezett rövidzárlat okozta, a kabin kialakítása során felhasznált sok gyúlékony anyag és az oxigénben gazdag környezet csak táplálta a lángokat. Az űrhajósok sorsát azonban egy konstrukciós hiba pecsételte meg. A kabin ajtaja korábban egy darabból állt, és robbantózárral kifelé nyílt. A tesztek során nyilvánvaló lett, hogy ha a robbanózár a kozmoszban hibásodik meg és lép működésbe, az űrruhát nem viselő személyzet azonnal életét veszti. Ezért két részből álló, befelé nyíló és robbanózár nélküli ajtót terveztek, de a kabinban kiütött tűz után ez változott halálos csapdává. A belső nyomás másfél tonna erővel préselte helyére az ajtót, amelyet emberi erővel lehetetlen lett volna kinyitni.

A drámai események megrázták az egész világot, az Apollo-programot húsz hónapra leállították. A kiégett űrkabint a NASA Űrközpontjának egyik raktárában őrzik, a 34-es kilövőállást lebontották, de talapzatára emléktáblát helyeztek el. A Holdon krátereket, a Marson pedig hegyeket neveztek el a három hősi halált halt űrhajósról, az Apollo-15 személyzete a Holdon az emléküket megörökítő szobrocskát helyezett el, a tragédia rövid képsora az Apollo-13 című film első kockáin is látható.

Az Apollo-űrhajókon számos javítást hajtottak végre. Kiváltották a gyúlékony anyagokat, és az ajtót úgy alakították át, hogy kinyitásához kevesebb mint 10 másodpercre legyen szükség. Az elektromos vezérlés hálózatait több mint ezer helyen módosították, a későbbiekben a fellövésig fenntartották a 40 százalék nitrogén, 60 százalék oxigén keverékéből álló belső légkört, amelyet csak később és fokozatosan, az űrrepülés első 24 órájában cseréltek le 100 százalék oxigénre. A soha meg nem valósult küldetés az Apollo-1 nevet kapta, a következő, személyzet nélküli űrhajó Apollo-4 néven emelkedett a magasba; az első embert szállító űrhajó az Apollo-7 lett, fedélzetén az Apollo-1 tartalék legénységével.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!