Kifulladásig tarthat a vasutasok sztrájkja


A MÁV továbbra sem fogja teljesíteni a VDSZSZ MÁV Cargo-privatizációval kapcsolatos követelését, mivel azt a törvény nem teszi lehetővé, mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István. Arra a felvetésre, miszerint a sztrájk így addig tart majd, amíg az abban résztvevők ki nem fáradnak, a MÁV vezérigazgatója annyit válaszolt: így is lehet fogalmazni.

Heinczinger nem enged  (Fotó: MTI)

"Amíg én vagyok a MÁV vezére, nem fogom megszegni a törvényi előírást. Márpedig az tiltja, hogy a MÁV Cargo eladásából kapott összegből egy harmadik fél is részesüljön. Ez a követelés nem fog teljesülni. Ilyen alapon bármely magyar állampolgár igényt tarthatna erre a részesedésre" – emelte ki újságírói kérdésre válaszolva szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Csaknem egy éve tárgyalnak - eredmény nélkül

Mint ismert, a sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből. A pénz december elején meg is érkezett a MÁV-hoz.

Heinczinger korábbi tájékoztatása szerint a vételár csaknem egyharmadát (mintegy 30 milliárd forintot) tőkepótlásra használják majd fel. Az összeg fennmaradó hányadának egy részét hiteltörlesztésre fogják fordítani – elsősorban a működési költségekre felvett, kedvezőtlen feltételű hiteleknél kívánnak élni az előtörlesztés lehetőségével. A vételárat harmadrészt beruházásokra költik majd, így például fejlesztik az infrastruktúrát, és növelik a személyszállítás utaskomfortját.     

A VDSZSZ követelései érvényesítésére már év elején úgynevezett gördülősztrájkba kezdett, azaz a munkabeszüntetést hosszabb-rövidebb időre felfüggesztette, majd újrakezdte. Vasárnap óta ismét szüneteltetik a munkát a vasutasok, az álláspontok azonban azóta sem közeledtek. (Igaz, ugyanez elmondható az eddigi több mint félszáz tárgyalásról is.)

Amíg el nem fáradnak

64 milliárd fejlesztésre

Heinczinger István szerint a MÁV-csoport - a tavalyihoz hasonlóan - várhatóan pozitív eredménnyel zárja az idei évet, s valamennyi kiemelt leányvállalatuk nullszaldós vagy nyereséges lesz. A vezérigazgató azt is elmondta, a MÁV 2011-ig összesen 40 milliárd forint költségmegtakarítást kíván elérni. A csoport tőkehelyzete megfelelő, pótlásra nincs szükség, tette hozzá. Ami a jövő évet illeti, a vasúttársaság összesen 64 milliárd forintot szán beruházásra, aminek nagy részéből az infrastruktúrát fejlesztik majd. A személyszállítást végző MÁV Start az idei évben 140 millió utast szállított – ez csökkenő tendenciát jelez -, az ebből származó jegyárbevétel pedig mintegy 230 milliárd forintot tesz ki, az állam által adott fogyasztói árkiegészítéssel együtt. A MÁV átszervezésének újabb lépéseként 2009 végéig létre kell jönnie az infrastruktúra üzemeltetését végző önálló vállalatnak, jegyezte meg Heinczinger. Mint ismert, a MÁV Cargo 2006-ban, a MÁV Start 2007-ben, a MÁV Trakció és a MÁV Gépészet pedig 2008-ban önállósult.

Arra az újságírói felvetésre, miszerint a munkabeszüntetés addig fog tartani, amíg a sztrájkolók el nem fáradnak, Heinczinger azt felelte: így is lehet értelmezni az elmondottakat. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az akció hosszával kapcsolatban a héten annyit mondott, hogy a karácsonyi ünnepek idején biztosan járni fognak a vonatok.

A MÁV vezére hozzátette: a közlekedési miniszternek joga van úgy dönteni, hogy a sztrájk elhúzódása miatt szünetelteti a vasúttársaság tevékenységét. Ebben az esetben a cégnek szánt pénzt a Volánoknak adnák, hogy azok lássák el a MÁV által nem teljesített közszolgáltatást. A vezérigazgató saját bevallása szerint folyamatos tárgyalásban áll Molnár Csaba miniszterrel.

22 milliárd kellene

Ami a VDSZSZ Cargo-privatizációval kapcsolatos követeléseinek anyagi vonzatát illeti, Heinczinger szerint az nyolcmilliárd forintból teljesíthető. (Gaskó István kilencmilliárd forintban jelölte meg ennek a lépésnek a költségvonzatát.)

A VDSZSZ egy másik fontos követelése - visszamenőleg tíz százalékos kiszervezési pótlék a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak – Heinczinger szerint mintegy hatmilliárd forintból lenne megoldható. Ehhez még hozzájön mintegy nyolcmilliárd forint járulékköltség, tehát a MÁV-nak - állítja a vezérigazgató - mintegy 20-22 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ anyagi vonzatú követeléseinek kielégítése.

A vezérigazgató szerint ezt az összeget a vasúttársaság amúgy sem tudná kigazdálkodni, azaz a költségvetésből lenne szükség plusz támogatásra. Gaskóék igényét tehát végső soron az állampolgároknak kellene megfizetniük, fűzte hozzá.

Heinczinger az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatban - erről szintén nem tudtak megállapodni eddig a szakszervezetekkel - kifejtette: továbbra is minimálisan 700 vonat közlekedését kérik. A sztrájk ideje alatt ennél több vonat jár szerinte, igaz, kiszámíthatatlan időrendben.

A Nyugati kijelzője szinte üres volt

A MÁV szerint szerdán délelőtt a vonatok mintegy fele közlekedett. A helyzetet azonban jól jellemzi, hogy a vezérigazgató sajtótájékoztatójának helyszínén, a Nyugati pályaudvaron délután három órakor mindössze egyetlen vonat indulását jelezte a kijelzőtábla. Összességében elmondható, hogy a sztrájk kezdete óta a vonatközlekedés az egész ország területén kiszámíthatatlanná vált, mindenhol járatkimaradásokkal, útvonalrövidülésekkel, késésekkel kell számolni.    

A MÁV és a VDSZSZ közötti szerda délelőtti egyeztetés szokás szerint eredménytelenül zárult, s nem hozott sikert a késő délutáni tárgyalás sem. Ennek nyomán Gaskó István szerda este közölte: a sztrájk határozatlan ideig folytatódik; egyúttal az emberek megértését, türelmét kérte.

W. B.

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
A parlamentnek valamit döntenie kell az óraátállítás eltörlésérőlA parlamentnek valamit döntenie kell az óraátállítás eltörléséről

A stadionbeléptetést szabályozó javaslat is az Országgyűlés elé kerül idén ősszel.

.
hirdetés
elrejt
 
.