4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A MÁV továbbra sem fogja teljesíteni a VDSZSZ MÁV Cargo-privatizációval kapcsolatos követelését, mivel azt a törvény nem teszi lehetővé, mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István. Arra a felvetésre, miszerint a sztrájk így addig tart majd, amíg az abban résztvevők ki nem fáradnak, a MÁV vezérigazgatója annyit válaszolt: így is lehet fogalmazni.

Heinczinger nem enged  (Fotó: MTI)

"Amíg én vagyok a MÁV vezére, nem fogom megszegni a törvényi előírást. Márpedig az tiltja, hogy a MÁV Cargo eladásából kapott összegből egy harmadik fél is részesüljön. Ez a követelés nem fog teljesülni. Ilyen alapon bármely magyar állampolgár igényt tarthatna erre a részesedésre" – emelte ki újságírói kérdésre válaszolva szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Csaknem egy éve tárgyalnak - eredmény nélkül

Mint ismert, a sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből. A pénz december elején meg is érkezett a MÁV-hoz.

Heinczinger korábbi tájékoztatása szerint a vételár csaknem egyharmadát (mintegy 30 milliárd forintot) tőkepótlásra használják majd fel. Az összeg fennmaradó hányadának egy részét hiteltörlesztésre fogják fordítani – elsősorban a működési költségekre felvett, kedvezőtlen feltételű hiteleknél kívánnak élni az előtörlesztés lehetőségével. A vételárat harmadrészt beruházásokra költik majd, így például fejlesztik az infrastruktúrát, és növelik a személyszállítás utaskomfortját.     

A VDSZSZ követelései érvényesítésére már év elején úgynevezett gördülősztrájkba kezdett, azaz a munkabeszüntetést hosszabb-rövidebb időre felfüggesztette, majd újrakezdte. Vasárnap óta ismét szüneteltetik a munkát a vasutasok, az álláspontok azonban azóta sem közeledtek. (Igaz, ugyanez elmondható az eddigi több mint félszáz tárgyalásról is.)

Amíg el nem fáradnak

Arra az újságírói felvetésre, miszerint a munkabeszüntetés addig fog tartani, amíg a sztrájkolók el nem fáradnak, Heinczinger azt felelte: így is lehet értelmezni az elmondottakat. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke az akció hosszával kapcsolatban a héten annyit mondott, hogy a karácsonyi ünnepek idején biztosan járni fognak a vonatok.

A MÁV vezére hozzátette: a közlekedési miniszternek joga van úgy dönteni, hogy a sztrájk elhúzódása miatt szünetelteti a vasúttársaság tevékenységét. Ebben az esetben a cégnek szánt pénzt a Volánoknak adnák, hogy azok lássák el a MÁV által nem teljesített közszolgáltatást. A vezérigazgató saját bevallása szerint folyamatos tárgyalásban áll Molnár Csaba miniszterrel.

22 milliárd kellene

Ami a VDSZSZ Cargo-privatizációval kapcsolatos követeléseinek anyagi vonzatát illeti, Heinczinger szerint az nyolcmilliárd forintból teljesíthető. (Gaskó István kilencmilliárd forintban jelölte meg ennek a lépésnek a költségvonzatát.)

A VDSZSZ egy másik fontos követelése - visszamenőleg tíz százalékos kiszervezési pótlék a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak – Heinczinger szerint mintegy hatmilliárd forintból lenne megoldható. Ehhez még hozzájön mintegy nyolcmilliárd forint járulékköltség, tehát a MÁV-nak - állítja a vezérigazgató - mintegy 20-22 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ anyagi vonzatú követeléseinek kielégítése.

A vezérigazgató szerint ezt az összeget a vasúttársaság amúgy sem tudná kigazdálkodni, azaz a költségvetésből lenne szükség plusz támogatásra. Gaskóék igényét tehát végső soron az állampolgároknak kellene megfizetniük, fűzte hozzá.

Heinczinger az elégséges szolgáltatásokkal kapcsolatban - erről szintén nem tudtak megállapodni eddig a szakszervezetekkel - kifejtette: továbbra is minimálisan 700 vonat közlekedését kérik. A sztrájk ideje alatt ennél több vonat jár szerinte, igaz, kiszámíthatatlan időrendben.

A Nyugati kijelzője szinte üres volt

A MÁV szerint szerdán délelőtt a vonatok mintegy fele közlekedett. A helyzetet azonban jól jellemzi, hogy a vezérigazgató sajtótájékoztatójának helyszínén, a Nyugati pályaudvaron délután három órakor mindössze egyetlen vonat indulását jelezte a kijelzőtábla. Összességében elmondható, hogy a sztrájk kezdete óta a vonatközlekedés az egész ország területén kiszámíthatatlanná vált, mindenhol járatkimaradásokkal, útvonalrövidülésekkel, késésekkel kell számolni.    

A MÁV és a VDSZSZ közötti szerda délelőtti egyeztetés szokás szerint eredménytelenül zárult, s nem hozott sikert a késő délutáni tárgyalás sem. Ennek nyomán Gaskó István szerda este közölte: a sztrájk határozatlan ideig folytatódik; egyúttal az emberek megértését, türelmét kérte.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!