8p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Az, hogy Dobrev Klára, a DK politikusa feljelentette az ügyészségen Sulyok Tamást, alkalmat adhat a zsebszerződések felderítésére.

Az EP-választási kampány hajrájában bombaként hathat Dobrev Klára jól időzített be-, feljelentése, hogy a köztársasági elnök – még ügyvédként – törvénysértő földügyletekben működött közre. A DK-s politikus egy csaknem húsz évvel ezelőtti Csongrád megyei „földmutyi” dokumentumaival kopogtatott be az ügyészségre.

Akkoriban nyílt titok volt, hogy hasonló jogi praktikákkal sokan próbálnak és tudtak „nagy üzletet csinálni” a nyugat-európai árak töredékéért megszerezhető magyar földből. A rendszerváltás utáni EU-s integrációval, majd a húsz évvel ezelőtti uniós csatlakozással biztosnak tűnt ugyanis, hogy „az áruk szabad áramlásával” előbb-utóbb a magyar földpiacot is megnyitják az uniós polgárok előtt. A reménybeli nagy kereslet pedig többszörösére emeli az akkor még csak filléres hazai földárakat, tehát most kell bevásárolni…

Most kell szerezni!

De a nemzeti termőföldvagyon különleges „jószág”, amiből végesek a készletek. Ezért a rendszerváltás utáni kormányok a befektetői törekvéseket látva, egyre szigorúbb szabályokkal korlátozták, majd megtiltották a nem hazai polgárok földszerzését. 

A piaci kereslet – helyi szakemberek közreműködésével – azonban kitermelte a megoldást. Olyan félig-meddig szabályos jogi tranzakciókat, kiskapukat találtak, amelyekkel mégiscsak meg lehetett szerezni a termőföldet. Ezeket a módszereket nevezte el a szakma „zsebszerződésnek”, ami persze nem jogi „terminus technicus”, de – a piaci szereplők vélelmei szerint – olyan bevetté vált, hogy később a földjoggal foglalkozó szakemberek is átvették. 

Egyikük Gúti Zoltán, aki mélyreható tanulmányt is írt a „zsebszerződésről”, amelyben 11 szerződéstípust, módszert különböztet meg a zsebekben rejlő „dátumhiányos adásvételi szerződéstől”, a végrendeleten, a tartási, öröklési, bérleti, haszonbérleti szerződésen át a művelésből való kivonásig, más célú hasznosításig, elővásárlásig. Megemlíti a stróman által kötött szerződést is, mind bevett módszert. Gyakori volt az is, hogy valaki termőföld-tulajdonnal rendelkező gazdasági társaságban vett üzletrészt, vagy egyszerűen magyar állampolgárságot szerzett.

A várva várt liberalizáció máig nem jött el
A várva várt liberalizáció máig nem jött el
Fotó: Depositphotos

Már az elnevezés is némi magyarázatra szorul. Miután az 1994-es földtörvény – a spekulációs célú földvásárlás megakadályozására – eleve kizárta a külföldieket és a jogi személyeket a magyarországi termőföldvásárlásból, az ezredforduló után a tulajdonosok unortodox megoldásokat választottak.

Évtizedekre előre megkötött földbérleti, földhasználati szerződésekkel adták – közvetlenül, vagy egy-egy strómant beiktatva – külföldi kézbe a területüket. Az olykor áttételes, de az aktuális szabályoknak megfelelő jogügyletekről kötött és a hatóságoknak benyújtott megállapodások mellett azonban aláírtak egy tényleges adásvételi szerződést is. Ebben az illető eladja, a külföldi pedig megvásárolja az ominózus földterületet, de a dokumentumra nem írtak dátumot, olykor vásárlót sem. Ez volt a „zsebszerződés”, amit a vevő gondosan félretett arra az időre, amikor a magyar állam teljesíti az EU-csatlakozáskor vállalt kötelezettségét és az uniós polgárok előtt is megnyitja majd a földpiacot. A vevő akkor húzza majd elő a zsebszerződést, és ráírva a friss dátumot nyújtja be a földhivatalhoz a tulajdonváltás bejegyzésére.

Egyre szigorúbb szabályok

Ez volt az elgondolás, de a várva várt liberalizáció máig nem jött el. Az EU-s csatlakozás utáni hétéves piackorlátozás után Magyarország élt a 3 éves hosszabbítással is. Azóta is egyre szigorúbban korlátozzák a földszerzést és használatot a jogszabályok. Mégis olyan gyakorivá vált a földmutyizós megoldás, hogy egy 2012-es kormányhatározat már utasította az érintett minisztereket és a legfőbb ügyészt a zsebszerződések felszámolására, mindhiába. A tanulmány is megjegyzi, hogy ilyen tartalmú kormányhatározat már 2001-ben is született, de nem hozott fordulatot. Bár 2014. márciusban hatályba lépett a (Termőföld tulajdonjogának megszerzését vagy használatát korlátozó jogszabályi rendelkezések kijátszására irányuló jogügyletek feltárásáról és megakadályozásáról szóló) zsebszerződés-törvény is, így a korábbi ilyen biankó dokumentumok többségét fel sem használták, még mindig nagy volt a kísértés.

Továbbra is sokan akarják megszerezni ezt az értékes és nem szaporítható jószágot, ezért a módszerek tovább finomodtak. A szerzés jogi korlátainak durva megsértése helyett a felek olyan megoldásra törekszenek, amellyel fenntartják a jogszerűség látszatát – fogalmaz a tanulmány. Ami tiltott, azt elrejtik – az okiratban nem rögzítik –, vagy külön megállapodásba foglalják. Így esetenként csak az egymáshoz kapcsolódó jogügyletek komplex vizsgálata alapján „nyomozható ki” a felek valódi szándéka.

A földmutyik megelőzésére ezért a 2014-es földforgalmi törvény is újabb korlátokat állított. Az uniós előírással összhangban már nem a magyar állampolgársághoz köti, ki szerezhet földet. Ezt ugyanis a továbbiakban már csak földműves teheti meg. A földforgalmi törvény is meghatározta, hogy ki és mennyi földet szerezhet. A bevezetett elővásárlási jog is azt szolgálja, hogy csak olyanok, akiket a mindenkori agrárpolitika kedvezményez.

Új megoldás

Ha egy kapu bezárul, egy másik kinyílik. Az elővásárlási jogosultság szigorú szabályozásával az alternatívákat keresők között felértékelődött egy másik jogi abszurd okozta új lehetőség: az „osztatlan közös” földtulajdon, aminek megszüntetésére reménytelen kísérleteket tesz évek óta a jogalkotó.

A tanulmány szerint „jellegzetes ügyletkötési céllá vált”, hogy a nagy, osztatlan közös földrészleteken valaki kisebb-nagyobb tulajdoni hányadot szerezzen. Ezzel ugyanis elővásárlási jogot kap a többiek tulajdonrészének felvásárlására is, majd – immár földtulajdonosként – a környező birtokok megszerzésére.

Miután csak földműves szerezhet földet, a hazai befektetők előszeretettel végeznek ehhez jogilag megfelelő képesítést adó „aranykalászos tanfolyamokat” is, hogy földet vehessenek.

Mindez csak egy-egy példa a „zsebszerződések”, földmutyik modernkori továbbélésére. Meg is jegyzi a tanulmány szerzője, „mindig is volt zsebszerződés és jelenleg is kötnek zsebszerződéseket”. A kérdés csak az, kik, és kiderül-e ez bármikor is? 

„Pereljen csak be!”

 

Dobrev Klára, a DK politikusa azt állítva tett szerdán feljelentést az ügyészségen Sulyok Tamás ellen, hogy az államfő a 2000-es évek elején ügyvédként közreműködött abban, hogy a csongrádi földmaffia külföldi kézbe játszott át magyar termőföldeket. Ezért Dobrev felszólította Sulyokot, hogy mondjon le, mivel szerinte több ügyvéddel együttműködve, az ellenjegyzést, az ajándékozást, a kölcsönszerződést, illetve a haszonélvezeti jogot is elintézve zsebszerződésekkel játszotta át külföldieknek a magyar termőföldeket.

Összesen pedig több mint ezer hektár került így strómanokon keresztül Szeged környékén külföldiekhez. Bizonyítékul egy 103 hektáros konkrét földügylet – Sulyok aláírásával ellenjegyzett – dokumentumait adta át Dobrev a Polt Péter vezette ügyészségen. A 103 hektáros ingatlan szerinte először strómanokhoz, majd ajándékozással, később kölcsön- és jelzálogszerződéssel egy osztrák családhoz köthető céghez, az Agronómia Kft.-hez került. Dobrev szerint az ügyben érintett Agronómia Kft.-ből kivált az a Botanic Garden Kft., amelyeknek Sulyok kézbesítési megbízottja volt alkotmánybíró korában is. Dobrev ezért az Alkotmánybírósághoz is fordult, hogy kiderüljön – a szervezet elnökhelyettese, majd elnöke – akkori tisztségével összefért-e az akkori ügyvédi tevékenysége.

Kell félnie Sulyok Tamásnak?
Kell félnie Sulyok Tamásnak?
Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd

A köztársasági elnöki hivatal múlt szerdán úgy reagált: „Sulyok Tamásnak nincsen takargatnivalója.  Ügyvédi tevékenysége során mindenben a hatályos jogszabályoknak és ügyvédi esküjének megfelelően járt el. Törvénybe ütköző szerződés megkötésében soha nem működött közre.”

Egy nappal később, a csütörtöki Kormányinfón pedig Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter visszautasította a DK-s politikus Sulyokkal kapcsolatos földmutyis vádjait. 

Így tette maga az érintett is, egyúttal jogi lépéseket helyezett kilátásba. 

„Sulyok Tamás pereljen be, ha ennyire magabiztos” – reagál a DK-s politikus. Abból kiindulva, hogy ez esetben az azóta elévült földügyletet a bíróságnak újra kellene vizsgálni, s fény derülhet a törvénysértésekre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!