3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ügyfelek jelentős része az alacsony betéti és hitelkamatokra épülő lakástakarék-pénztári termékeket jellemzően megtakarítási céllal veszi igénybe, így a konstrukció eddig csak korlátozott mértékben érte el azt a célt, hogy alacsony betéti kamatokra építve alacsony kamatok mellett biztosítson lakáscélú hitelt - mondta Juhász Miklós, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a lakás-takarékpénztárak ágazati vizsgálatának bemutatásán csütörtökön Budapesten.

A betéti kamatok mértéke 1-3 százalék körül alakul, azonban a szerződéshez kapcsolódó díjak miatt egyes alacsony kamatozású termékek esetében (állami támogatás nélkül) negatív EBKM is előfordul. A szervezetek a megtakarításokat pedig az állampapírpiacon fektetik be 5-6 százalékon, a kamatmarzsból származó nyereséget megoszthatnák az ügyfeleikkel - idézte a vizsgálat egyik megállapítását Kováts Surd vizsgáló. A megosztás a tartalékolás után maradó extra nyereséget érinthetné. Az alacsony kockázat és a magas hozam is ezt indokolná.

A GVH vizsgálta az áthidaló kölcsönöket is. Ez rendszeridegen a lakás-takarékpénztáraktól, mivel a kereskedelmi bankoktól vesz át funkciót, sőt a kereskedelmi bankokat arra készteti, hogy olyan hitellel jöjjenek ki, amelynek a törlesztése - egy pénztáron keresztül - állami támogatással történik. Például az Erste Bank jelentős partnere volt a Fundamentának, és most maga is pénztárat alapít - erről Martinovic Boris vizsgáló beszélt a tájékoztatón.

Juhász Miklós elmondta, a GVH az ágazati vizsgálatokat nem jogsértés, hanem a piaci problémák feltárására indítja. Jogsértést most sem talált, de annak ellenére, hogy csak kétszereplős - OTP, Fundamenta - a lakás-takarékpénztári piac, tettek javaslatokat a parlament gazdasági bizottságának, a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, valamint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének is.

Ilyen javaslat az, hogy ha marad a jelenlegi 30 százalékos, legfeljebb 72 ezer forintos támogatás, akkor 2020-ra - a növekedéstől függően-  évi 76-125 milliárd forintra növekedhet az állami támogatás, ezért indokolt lehet ennek csökkentése. Hasonlóan megfontolandó az áthidaló kölcsön feltételeinek szigorítása, vagy a betéti és a hitel kamatok közti marzs szabályozása.

A magyar lakás-takarékpénztári piac penetrációja - a lakosságszámhoz mért szerződésszám - 12 százalék. Ugyanez Ausztriában 80, Csehországban 48, Szlovákiában pedig 28 százalék. A magyar 30 százalékos állami támogatási aránnyal szemben az osztrák támogatás 3, a cseh 15, míg a szlovák 12,5 százalék.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!