Az INA megvásárlása várhatóan csak hosszútávon hoz majd komoly eredményt a Molnak, ugyanakkor fontos lehet, hogy a földgáz tekintetében is meglesz az alternatív beszerzési lehetőség, melyet a kőolajnál az Adria-vezeték biztosított. Ez pedig a mostani politikai helyzetben kamatozhat még a Mol számára - vélik a Concorde elemzői.
A brókercég szakemberei szerint a tegnapi 2800 kunás ajánlat, mely az INA 30,2 százalékos tulajdonrészére szól, hosszútávon lehet jövedelmező a Mol számára. A közkézen lévő részvények mellett a horvát állam tulajdonában lévő 44 százaléknyi részvényből is vennének 19,9 százalékot. A kormány ugyanis csak ahhoz ragaszkodik, hogy 25 százaléknyi tulajdonrésze megmaradjon. Mindez a Mol meglévő 25 százalékos csomagjával együtt valószínűleg többséget fog garantálni a magyar cégnek.
A Concorde várakozásai szerint az INA 2012-ig háromszorosára emelheti EBITDA-ját, a tavalyi 433 millió dollárról 1,2 milliárdra. "A megnövelt EBITDA diszkontálásával számított EV/EBITDA mutatóra 8,3 adódik, ez pedig jelentős, több mint 40%-os prémiumot tartalmaz a MOL illetve versenytársai jelenlegi értékeltségéhez képest" - olvasható az elemzésben.
Több tényező játszik abban közre, hogy a horvát cég ilyen ütemben fejlődhet: egyrészt a horvátországi gázpiaci szabályozás európai szabályokhoz igazítása, az üzemanyagok piacának várható liberalizációja. Emellett az elemzők számolnak azzal, hogy a Mol segítségével korszerűsíthetik az INA meglévő két finomítóját, növelhetik az olaj- és gázkitermelés volumenét, a költségcsökkentő intézkedések pedig további pluszbevételeket hozhatnak.
A Concorde értékelési modellje szerint az INA-papírok jelenlegi fair értéke 2758 kuna, így a Mol nem ajánlott túl sokat a részvényekért. Ráadásul a stratégiai előnyök adhatják az akvizíció igazi értékét.
A legfontosabb előny az lehet a Mol számára, hogy az INA felvásárlása egy olyan folyosót nyit meg, mely segít abban, hogy a magyar vállalat kitörjön a kelet-közép-európai elszigeteltségből. Az adriai kikötőkön keresztül ugyanis alternatív szállítási útvonalak nyílhatnak meg, így csökkenhet a magyar cég függősége az orosz gáztól.
A Concorde szerint a Mol mozgástere az INA felvásárlása után lényegesen megnőhet a tengeri kikötők miatt. Mindez különös fontossággal bírhat, ha a közeljövőben megmarad a nyugati hatalmak és Oroszország hideg viszonya, mely a közelmúltban a grúz konfliktus miatt erősödött fel.
Ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy rövid távon aligha lesz hatással az INA-akvizíció a Mol-részvények árfolyamára, a fenti következmények csak évek múlva hozhatnak eredményt a magyar cégnek.