A befektetési szolgáltatók ügyfelei 2016 március közepén immár második alkalommal ellenőrizhetik a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Értékpapírszámla-lekérdező alkalmazásával (ÉSZLA), hogy a legutóbb kapott havi ügyfélszámla-kimutatásuk megegyezik-e a szolgáltató által az MNB részére lejelentett adatokkal. A mostani lekérdezési időszakban a felületre belépők száma tovább növekedett, a látogatottság egyes napokon akár az 1500-2000-et is eléri, áll az MNB közleményében.
A jegybank az ÉSZLA indulását követően széleskörű és felhasználóbarát technikai tájékoztatással is segítette a befektetőket. Ennek köszönhetően nem csupán a felhasználók száma növekedett, de a korábbi hibás bejelentkezések száma is érzékelhetően csökkent.
Az alkalmazás használata kapcsán az ügyfélnek mindenkor lehetősége van az esetleges eltéréseket jelezni szolgáltatója és a jegybank felé is. Ha azt tapasztalja, hogy nem egyezik a befektetési szolgáltató által küldött kivonat és az online lekérdezés adata, a probléma rendezéséhez a szolgáltatónál kell panaszt tennie. Emellett a felügyeleti munka segítése érdekében az ÉSZLA felületén keresztül – döntése szerint névvel vagy anonim módon – küldhet jelzést a jegybanknak is.
Eddig 4 befektetési szolgáltató esetében összesen 12 alkalommal érkezett jelzés az MNB-hez valamilyen eltérésről. Az ügyfelek legtöbbször azt kifogásolták, hogy kimutatásukban helytelenül voltak a pénzeszközök és az értékpapírok, valamint a pénzösszeg-egyenlegek feltüntetve. A problémás eseteket a szolgáltató, szükség esetén pedig az MNB is kivizsgálja.
Idén január óta a befektetési szolgáltatók minden hónapban kötelesek az MNB részére átadni az ügyfelek értékpapír- és ügyfélszámla egyenlegének adatait, s a számlákon vezetett értékpapírok listáját. Az online lekérdező felület segítségével lényegében minden kis és nagy befektető havonta összehasonlíthatja, hogy a szolgáltató jegybankkal közölt adatai megegyeznek-e az ügyfeleknek küldött számlakimutatásokkal. Az alkalmazás valamennyi értékpapírszámla, értékpapír letéti számla és ügyfélszámla tulajdonos számára elérhető, beleértve a fogyasztókat, gazdasági társaságokat és egyéb szervezeteket is.
A lekérdezéshez szükséges belépési azonosítót és a havonta változó jelszót az ügyfeleknek nem kell külön kérni, ugyanis azt a befektetési szolgáltatónak automatikusan kell megküldenie postai úton vagy elektronikus hozzáférésen keresztül, tájékoztatott az MNB.
MTI