4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Sophos „State of Ransomware in Retail 2025” kutatása szerint a közép-európai, köztük magyarországi kiskereskedelmi cégek 55 százaléka fizetett váltságdíjat, miután zsarolóvírus-támadás érte őket.

A nemzetközi átlag 58 százalék, vagyis a hazai arány szinte teljesen megegyezik a globális trendekkel. A felmérés rámutat: a kiberbűnözők egyre gyakrabban támadják a kereskedelmi vállalatokat, miközben a váltságdíj-követelések összege megduplázódott az elmúlt évben, és az átlagos kifizetés elérte az 1 millió dollárt – közölte a Sophos.

A zsarolással csapdába kerülnek a sebezhető biztonságú cégek
A zsarolással csapdába kerülnek a sebezhető biztonságú cégek
Fotó: Pixabay

A Sophos elemzése szerint a támadások közel felét (46 százalékát) olyan biztonsági résekre vezették vissza, amelyekről a vállalatok korábban nem is tudtak. Ez jól mutatja, hogy a kiskereskedelmi szereplők – így a magyar cégek is – sokszor nem látják át teljesen a saját digitális kitettségüket.

A Sophos X-Ops szakértői 2025-ben közel 90 különböző zsarolóvírus-csoportot azonosítottak, amelyek kiskereskedelmi célpontokat támadtak világszerte – köztük az Akira, Cl0p, Qilin, PLAY és Lynx csoportokat. A ransomware után a fiókfeltörések voltak a második leggyakoribb incidensek, míg a business email compromise (BEC) – azaz a hamisított fizetéses e-mailek – a harmadik legelterjedtebb támadástípusnak számítanak.

Sebezhetőséget keresnek a támadók

„A magyar kiskereskedelmi cégek ma ugyanabban a kockázati környezetben működnek, mint a nemzetközi szereplők. A támadók folyamatosan új sebezhetőségeket keresnek, különösen a távoli elérésű vagy internetre kötött eszközök esetében. A váltságdíjak rekordmagasságba emelkedtek, ezért a megelőzésbe és a gyors reagálásba való befektetés ma már nem opció, hanem üzleti szükségszerűség” – mondta Chester Wisniewski, a Sophos globális vezető információbiztonsági tisztviselője (Global Field CISO).

A hazai válaszadók szerint az incidensek 43 százalékánál a korlátozott belső szakértelem, 41 százalékánál pedig a védelmi lefedettség hiánya játszott szerepet a támadás sikerességében. A vállalatok fele szerint az informatikai biztonsági képzés és a külső szakértői támogatás hiánya is növelte a kockázatot.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint 2025 augusztusában a kiskereskedelmi forgalom volumene 3,8 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapját, ezzel újra növekedési pályára állt a szektor. A Sophos szakértői szerint ez a pozitív trend a digitalizáció gyorsulásával együtt a kibertámadások számának emelkedését is eredményezheti. A megnövekedett online értékesítés, a mobilfizetések, a webes kasszarendszerek és a felhőalapú logisztikai megoldások mind új támadási felületet jelentenek a magyar kiskereskedelemben is.

A jelentés szerint a titkosítással végződő támadások aránya öt év óta a legalacsonyabb szintre, 48 százalékra csökkent, ugyanakkor nőtt az úgynevezett „csak zsarolási” incidensek száma – amikor a támadók nem titkosítják az adatokat, hanem kizárólag zsarolással próbálnak pénzt kicsikarni. Míg 2023-ban ez a típus csak 2 százalékot tett ki, 2025-re már 6 százalékra nőtt. A magyar vállalatok többsége igyekezett ellenállni a túlzó követeléseknek: 31 százalék fizetett annyit, amennyit eredetileg kértek, míg 57% kevesebbet tudott kiharcolni. Ugyanakkor a helyreállítás átlagos költsége – a váltságdíj nélkül – 1,6 millió dollárra csökkent, ami 40 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

A Sophos a következő lépéseket javasolja a magyar és nemzetközi vállalatoknak:

  • A gyökérokok megszüntetése: rendszeres sebezhetőség-kezelés, szoftverfrissítés és eszközmonitorozás.
  • Minden végpont védelme: korszerű, zsarolóvírus-ellenes védelem szervereken és munkaállomásokon egyaránt.
  • Felkészülés és gyakorlat: incidenskezelési terv kidolgozása, adatmentések rendszeres tesztelése.
  • 24/7 megfigyelés: menedzselt észlelési és reagálási (MDR) szolgáltatások bevonása, ha a belső erőforrások korlátozottak.

Módszertan

A State of Ransomware in Retail 2025 adatai egy vendorfüggetlen, 16 országban végzett felmérésből származnak, amelyben 361 kiskereskedelmi IT- és kiberbiztonsági vezető vett részt 100–5000 fő közötti szervezetekből. A kutatást 2025 januárja és márciusa között végezték, és minden válaszadó olyan vállalatot képviselt, amely az előző 12 hónapban ransomware-incidenst élt át.

A Sophos évente megjelenő State of Ransomware sorozata a világ egyik legátfogóbb, gyártófüggetlen felmérése a zsarolóvírusok üzleti hatásairól. A 2025-ös retail kiadás külön a kiskereskedelmi szektor kitettségét és védekezési stratégiáit vizsgálta, 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!