Jelentősen megváltozott az utóbbi hónapokban a piaci kereslet, és ezáltal az érzékelt lakásvásárlási szokások is. A pénzügyi válság okozta hitelszűke miatt csökkent a hitelből vásárlók száma, megnőtt a szükséges önerő, eltűntek az eddig nagy számban jelenlévő külföldi vevők, hosszabb lett a lakásvásárlási folyamat és nagyobb számban jelentek meg azok a készpénzes vevők, akik biztos befektetési lehetőséget látnak egy-egy ingatlanban.
Ebben a piaci környezetben még a magasabb kategóriájú ingatlanok esetében is a legbiztosabb befektetésnek, legkönnyebben eladhatónak a kislakásokat lehet tekinteni.
„A kisebb lakások iránti igény növekedésének számos oka van; egyrészről a megváltozott, bizonytalan gazdasági környezetben mindenki igyekszik pénzügyi kitettségét, hitelkitettségét csökkenteni, ezen kívül a kislakás, főként az új építésű, mindig is a leglikvidebb lakástípusnak számított, hiszen könnyen eladható és viszonylag jó hozam mellett kiadható. Ugyanakkor a vevők érzékelik, hogy a folyamatban lévő lakásépítéseknél a még elérhető kislakások száma megfogyatkozott, és a közeljövőben befejezendő újlakás beruházásokban sem lesznek kellő számban kislakások” – emelte ki Böröck Szabolcs, a Sasad Liget értékesítési igazgatója.
Néhány hónapja jelentősen átalakult az ingatlanpiac és ebben a XI. kerület sem képez kivételt. Ennek egyik legfőbb jele, hogy idén, a kisebb, 1,5-2 szobás lakások váltak a legkeresettebbekké – még a magasabb nívójú lakások körében is.
Idén 9600 társasházi lakás átadását tervezik Budapesten a többnyire már elkezdett projektek keretében, derül ki az Otthon Centrum 2009. februári, teljes körű budapesti felméréséből. Ugyanakkor sokéves tapasztalat, hogy az év eleji tervek kb. egyharmada, rendre átcsúszik a következő évre, s ez a tendencia idén minden bizonnyal erősödik is. Becslések szerint így idén mintegy 30 százalékkal csökkenhet a megépülő volumen a tavalyihoz képest.
Ezzel szemben a XI. kerületben a lakáskereslet élénk, az átadott újépítésű lakások száma emelkedő tendenciát mutat. Előreláthatóan 2009-ben, ebben a kerületben adják át a legtöbb lakást; a tavalyi volumen több mint kétszeresét. Az eladatlan lakások számát tekintve is a legjobb pozícióban van a XI. kerület; az eladatlan mennyiség a 2009-es teljes átadási szám alig 7 százaléka, szemben a budapesti 20 százalékos átlaggal.
„Kevés az esélye annak, hogy túlkínálat alakuljon ki a kerületben, ugyanakkor egy fejlesztőnek időben kell tudni és merni változtatni az eredeti lakásmixen, többféle hitellehetőséget felajánlani a vevőknek és olyan kedvező feltételeket kialakítani, amelyek könnyebbséget jelentenek az ügyfelek számára – mondta Böröck Szabolcs. Speciális helyzetben van az a projekt, ahol az építkezés viszonylag előrehaladott, ugyanakkor még pont tud a beruházó a lakásösszetételen módosítani.”
A korábban is jelen lévő értékállósság és minőség kulcsszavak mellé a vevők számára mostanában a beruházó megbízhatósága, tőkeereje, banki referenciái eddig nem látott fontosságot nyertek, ugyanakkor fontos szempont az is, hogyan tud egy fejlesztő reagálni az új vevői szokásokra, elvárásokra.
A fejlesztők válságban bevethető eszközrendszere limitált, nem lehet minden esetben azonnali döntéseket hozni, sem a lakásszámban, sem a lakások kialakításában. Maradnak tehát a különféle akciók, promóciók, illetve a nyílt árcsökkentés. Ez utóbbinál viszont gyanúra adhat okot, ha a beruházó könnyen és nagy arányban hajlandó a csökkentésre; egyrészt a termék eladhatósága megkérdőjelezhető, másrészt viszont a projekt megvalósulását veszélyeztetheti a drasztikusan csökkenő bevétel.
Bármennyire is fontos szempont a vevők számára a beruházó által nyújtott kedvezmény, a döntéseikben sokszor a beruházó megbízhatósága, befizetett vételár-részek biztonsága játszik döntő szerepet.
„Bármit is tartogasson még a válság, a jó fejlesztések lakásait folyamatosan fel fogja szívni a piac. A vásárlók számára nem annyira az olcsóságon van a hangsúly, hanem azon, hogy a mostani helyzetben jó termékeket vehetnek meg hozzáférhető áron. A jó ár-érték arány még az ilyen nehezebb időszakban is felkelti a potenciális vevők érdeklődését” – tette hozzá Böröck Szabolcs.