A pert az autógyártó által az emissziós értékek kapcsán tanúsított magatartásával összefüggésben keletkezett részvény árfolyam veszteség érvényesítése érdekében indította a magánbefektető. A Volkswagen AG-vel szemben indított per elsődleges célja az árfolyamveszteség, mint kár érvényesítése. A perben elsődleges jogi kérdés a joghatóság, vagyis annak megítélése, hogy a hazai magánbefektetők kárigényét magyar bíróság jogosult-e elbírálni. Másodlagos kérdés a sajtóban megjelent emissziós magatartás és a részvényárfolyam veszteség közötti ok-okozati összefüggés. Harmadlagos kérdés a kár bekövetkezte, annak mértéke.
Mindeközben az érintett magyar autótulajdonosoknak egyelőre várniuk kell - mondta Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn. Hangsúlyozta, lényegében ezt a választ kapták azok az autótulajdonosok is, akik személyesen keresték meg az érintett magyarországi forgalmazókat. Egyelőre nem lehet tudni, hogy valamilyen kártérítés jár-e majd a gépkocsik tulajdonosainak - közölte.
Kovács Kázmér kitért arra, hogy a nitrogén-oxid kibocsátás mérésére alkalmas műszert Magyarországon a műszaki vizsgáknál nem használnak. Hozzátette azt is, hogy a Magyarországon nagy szériában forgalmazott gépkocsiknál nem a hazai közlekedési hatóság mérései alapján állítják ki a típusbizonyítványt.
A környezetre káros, ha a nitrogén-oxid kibocsátás nagyobb a megengedettnél, de hogy egy autótulajdonos számára ez jár-e kézzelfogható hátránnyal, azt még nem tudni - fogalmazott az ügyvéd. A lehetséges hátrányok között említette, hogy a gépkocsik környezetvédelmi besorolásának jelentősége lehet a dugódíjnál vagy a szmogriadónál.
A dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetők az alvázszámkereső programok, Kovács Kázmér ezzel kapcsolatban azt mondta, ezek segítségével csak annyi derül ki, hogy egy jármű érintett lehet-e.
MTI/mfor.hu