Még ha első ránézésre nem is úgy tűnik, de a vártnak megfelelő számokat tartalmaz a Richter harmadik negyedéves beszámolója. A cég 92,6 milliárdos bevételt ért el, ami ugyan 4,3 százalékkal magasabb a tavalyinál, és 7,8-cal haladja meg a portfolio.hu által összeállított konszenzust, de a július és szeptember között realizált jelentős mérföldkő-bevételeket az elemzők által várt számok nem tartalmazták.
Márpedig a Cariprazine (Vraylar™) USA forgalomba hozatali engedélyének megszerzése jelentős egyszeri mérföldkő-bevételt hozott a cég számára. Hogy pontosan mennyit, azt a jelentés nem tartalmazza, de a piac 20 millió dollárra (5,6 milliárd forint) teszi. E tétel nélkül a bevételi számok a várt szint közelébe esnének vissza.
Milyen volt az első 9 hónap?
A gyógyszergyár egyébként a magyar piacon az év első 9 hónapjában 4 százalékkal (26,8 milliárd forint), a Magyarországon kívüli piacairól euróban számolva 5 százalékkal (808,8 millió euró) több bevételt realizált. Az árbevétel növekedés Kínában, az EU15 országokban és Romániában együttesen meghaladta azt a forgalom visszaesést, ami a legnagyobb mértékben Ukrajnát, továbbá az EU10 régiót és az árfolyamváltozás következtében az orosz piacot is jellemezte. Utóbbi esetében meg kell jegyezni, hogy szeptember végére a rubelnek az euróhoz viszonyított átlagárfolyama 33,9 százalékkal gyengült a bázisidőszakhoz képest, amit nem tudott ellensúlyozni az Oroszországban, rubelben elért jelentős, 31,9 százalékos árbevétel növekedés.
A másik nagy FÁK-piacon, Ukrajnában a cég dollárban 60,9 (euróban 52,5) százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.
Az Európai Unió országaiba irányuló eladások euróban kifejezve 8,7 százalékot növekedtek az EU15 régióban, Romániában és Lengyelországban elért forgalomnövekedésnek köszönhetően, amelyek ellensúlyozni tudták az EU10 régióban bekövetkezett visszaesést.
Az év első kilenc hónapjában a Richter értékesítési költségei 2 milliárd forinttal haladták meg a 2014-est. Ebben nagy szerepe volt az Esmya-ra leszámolt 2,2 milliárdos amortizációnak. A fedezeti arány 61,4 százalékra nőtt a tavalyi 60,3-ról. Más kérdés, hogy az utolsó negyedévben ismét 57,2 százalékot láthatunk.
Az értékesítési és marketing költségek forintban 5,9, euróban 5,8 százalékkal estek vissza, az igazgatási és egyéb működési költségek viszont 5,7, illetve 5,6 százalékkal nőttek. Szintén jelentős mértékben (11 százalék) csökkentek a kutatási és fejlesztési költségek.
A fentieknek köszönhetően a társaság üzleti eredménye az év első kilenc hónapjában 97 százalékkal nőtt. (A harmadik negyedévben 81 százalékkal).
A kiemelkedő növekedés a már említett mérföldkő-bevételeknek köszönhető, de a magasabb árbevétel, a javuló fedezeti hányad, a csökkenő marketing és K+F költségek is hozzájárultak az impozáns emelkedéshez.
A pénzügyi tevékenység eredménye 2015 első háromnegyed évében 5 milliárd forint veszteség volt, ami 7,8 milliárddal rosszabb a tavalyi 2,8 milliárdos plusznál.
Mindezek eredményeként a Richter anyavállalat tulajdonosaira jutó adózott eredmény az év első kilenc hónapjában 44,4 milliárdot tesz ki, ami 15,5 milliárddal múlja felül a tavalyi értéket.
mfor.hu