Az újság szerint Csehország jelenleg csak a kilencvenes évek közepén épített IKL - a német Ingolstadtot a csehországi Kralupyval összekötő - vezetéken kap kőolajat. Az árvita rendezése várhatóan néhány hétig is eltart.
Mikulás Duda, a legnagyobb csehországi kőolajkereskedő, az Unipetrol szóvivője elmondta: az Unipetrol pénzügyi okokból előnyben részesítené a Barátság kőolajvezetéket, de egyelőre nem tudni, milyen eredménnyel végződnek az ártárgyalások az orosz szállítókkal.
"Nehéz megmondani, mikor ám, amint sikerül megegyeznünk, természetesen azonnal felújítják a szállításokat a Barátság kőolajvezetéken" - jelentette ki Duda. Elmondta: az Unipetrol már szerződéssel bebiztosította a júniusban szükséges kőolajmennyiség nagyobb részét. Az árat nem volt hajlandó elárulni. Szakértők szerint azonban valószínűleg magasabb, mintha a kőolajat a Barátság vezetéken keresztül kapta volna.
A cseh kőolajipari lobbi szerint nem kell attól tartani, hogy a Barátság kőolajvezeték a jövőben ne lenne kihasználva. Egy magát megnevezni nem kívánó ipari vezető megjegyezte: az oroszoknak pénzbe kerül a Barátság vezeték fenntartása, ezért érdekük annak kihasználása. A cseheknek meg azért érdekük, mert az így szállított kőolaj Oroszországból olcsóbb, mintha azt nyugati szállítóktól szereznék be.
Duda kifejtette, hogy nem egészen új keletű problémáról van szó. A problémák áprilisban kezdődtek, s az Unipetrol már májusban is a szükséges kőolaj egy részét az IKL-en keresztül hozta be az olaszországi Trieszt kikötőjéből.
Csehország kőolajszükségletének 57 százalékát kapta tavaly a Barátság kőolajvezetéken keresztül. A korábbi években ez 70 százalék volt. Nem kizárt, hogy az idén a kőolajszükséglet nagyobbik része már az IKL-en keresztül érkezik Csehországba.
Az Unipetrol többségi tulajdonában lévő Ceská Rafinérská társaság két olajfinomítót üzemeltet, s tavaly 6,7 millió tonna kőolajat dolgozott fel, 2010-ben ez a mennyiség még több mint 7,3 millió tonna volt.
MTI