2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Cseh-orosz árviták miatt leállt a szállítás a Barátság kőolajvezeték Csehországba vezető ágán - közölte a Hospodárské Noviny című cseh gazdasági napilap hétfőn.

Az újság szerint Csehország jelenleg csak a kilencvenes évek közepén épített IKL - a német Ingolstadtot a csehországi Kralupyval összekötő - vezetéken  kap kőolajat. Az árvita rendezése várhatóan néhány hétig is eltart.

Mikulás Duda, a legnagyobb csehországi kőolajkereskedő, az Unipetrol szóvivője elmondta: az Unipetrol pénzügyi okokból előnyben részesítené a Barátság kőolajvezetéket, de egyelőre nem tudni, milyen eredménnyel végződnek az ártárgyalások az orosz szállítókkal.

"Nehéz megmondani, mikor ám, amint sikerül megegyeznünk, természetesen azonnal felújítják a szállításokat a Barátság kőolajvezetéken" - jelentette ki Duda. Elmondta: az Unipetrol már szerződéssel bebiztosította a júniusban szükséges kőolajmennyiség nagyobb részét. Az árat nem volt hajlandó elárulni. Szakértők szerint azonban valószínűleg magasabb, mintha a kőolajat a Barátság vezetéken keresztül kapta volna.

A cseh kőolajipari lobbi szerint nem kell attól tartani, hogy a Barátság kőolajvezeték a jövőben ne lenne kihasználva. Egy magát megnevezni nem kívánó ipari vezető megjegyezte: az oroszoknak pénzbe kerül a Barátság vezeték fenntartása, ezért érdekük annak kihasználása. A cseheknek meg azért érdekük, mert  az így szállított kőolaj Oroszországból olcsóbb, mintha azt nyugati szállítóktól szereznék be.

Duda kifejtette, hogy nem egészen új keletű problémáról van szó. A problémák áprilisban kezdődtek, s az Unipetrol már májusban is a szükséges kőolaj egy részét az IKL-en keresztül hozta be az olaszországi Trieszt kikötőjéből.

Csehország kőolajszükségletének 57 százalékát kapta tavaly a Barátság kőolajvezetéken keresztül. A korábbi években ez 70 százalék volt. Nem kizárt, hogy az idén a kőolajszükséglet nagyobbik része már az IKL-en keresztül érkezik Csehországba.

Az Unipetrol többségi tulajdonában lévő Ceská Rafinérská társaság két olajfinomítót üzemeltet, s tavaly 6,7 millió tonna kőolajat dolgozott fel, 2010-ben ez a mennyiség még több mint 7,3 millió tonna volt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!