4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Másképpen ért célt a magyar és a lengyel kormány a költségvetési deficit ügyében, miközben a nyár folyamán a két ország még együtt lobbizott az Európai Uniónál, hogy a államháztartásból a magán nyugdíjpénztárakhoz kerülő pénz ne terhelje a hiányt. Az EU első elutasítása után nálunk a megoldás a pénztárak kvázi államosítása, míg a lengyel kormány inkább a további tárgyalások mellett döntött, melyet úgy tűnik siker koronázott.

A lengyel pénzügyminisztérium hét végi közleménye szerint sikerült megállapodni az Európai Bizottsággal abban, hogy figyelembe veszik a nyugdíjreform költségét az államháztartási hiány kiszámításakor.

"Az Európai Bizottság már nem tagadja annak tényét, hogy a nyugdíjreform költségét számításba kell venni a közadósság és a hiány kiszámításában" - olvasható a lengyel pénzügyminisztérium sajtóosztályának közleményében. A részletekről jövőre, az első negyedév végéig döntenek az EU gazdasági és pénzügyminiszterei - tették hozzá.

Az Európai Bizottság szóvivője azt mondta Brüsszelben, hogy a bizottság elnöke és a lengyel kormányfő pénteken telefonon tárgyalt erről a kérdésről, és egyetértettek, hogy az Európai Bizottság "alaposan értékelje" a nyugdíjrendszereket, amikor azt vizsgálja, hogy egy-egy tagország betartja-e az EU államháztartási hiányra és közadósságra vonatkozó szabályait.

Az értékelésben a nyugdíjrendszer szerkezetét, az eszközök tulajdonjogát, a jövőbeli nyugdíjkifizetésekkel kapcsolatos kockázatokat és a közpénzügyekre gyakorolt hatást kellene figyelni. Az értékelés elveit az Európai Stabilitási és Növekedési Paktum módosított végrehajtási utasításában kellene meghatározni, de a nyugdíjreformok egyedi elbírálásakor mégis tiszteletben kell tartani a paktum előírásait, vagyis az EU-beli deficit- és adósságkorlátot - fejtegette a bizottság szóvivője. A korlát az éves államháztartási hiányra a GDP legföljebb 3 százaléka, a közadósságra a GDP 60 százaléka.

A Reuters hírügynökség meg nem nevezett lengyel kormányilletékeseket idézve azt írta, hogy Lengyelország esetében a deficitkorlát 4,5 százalékra való emeléséről tárgyalnak.

Korábban, augusztusban lengyel-magyar kezdeményezésre kilenc EU-ország kezdeményezte az Európai Bizottságnál és az Európai Tanács elnökénél az államháztartási hiány és az államadósság számítási szabályainak módosítását. Nyolc új EU-tagállam - Magyarország, Lengyelország, Csehország, Románia, Szlovákia, Bulgária, Litvánia és Lettország - továbbá Svédország azt akarta elérni, hogy a nyugdíjreformmal kapcsolatos költségeket az EU vegye figyelembe az elszámolásokban, ugyanis ez a módosítás a tagállamok egyenlő elbírálását szolgálná. Az lenne a változtatás célja, hogy az államháztartásból a magán nyugdíjpénztárakhoz kerülő pénzt a kormányzati szektoron belül lehessen könyvelni. Ily módon nem jelenne meg az államháztartási mérleg kiadási oldalán az a nyugdíjjárulék és egyéb költség, amelyet a központi költségvetés az állami nyugdíjkasszának átutal. Más szóval, az éves államháztartási hiány ennyivel csökkenhetne, vagy egy másik megoldási lehetőség szerint ennyivel legálisan lehetne növelni a hiányt, akár a 3 százalékos korláton túl.

Az EU ellenérve eddig az volt, hogy a magán nyugdíjpénztárak magáncégek, nem tartoznak az állami intézmények egymásközti elszámolásának körébe. Beszámítás már működött korábban, de az EU statisztikai hivatala 2004-ben ezt a lehetőséget megszüntette éppen a pénztárak magánszektori jellegének érvével. Annyi kedvezmény volt csak, hogy a nyugdíjreformnak ezt a költségét csak fokozatosan kellett áttenni az államháztartási mérlegbe, a tavalyi évvel bezárólag.

Korábbi számítások szerint, ha az átutalt nyugdíjjárulékokat a kormányzati szektoron lehetett volna elkönyvelni, akkor Magyarország idei hiánya papíron a GDP körülbelül 1,4 százalékával kisebb lenne. Így a tervezett 3,8 százalékos hiány helyett az idei hiány a GDP-nek csak mintegy 2,4 százaléka lenne, bőven az EU-ban előírt legföljebb 3 százalék alatt. Hasonló úton-módon csökkenne az államadósság is. Így az ország a jövő évi határidő előtt egy évvel szabadulhatott volna az EU-beli túlzottdeficit-eljárásból.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!