3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az orosz kőolajkonszernek leállították a fehérorosz olajfinomítókba irányuló szállítást január 1-jével arra az időre, amíg tartanak az ártárgyalások - erősítette meg szerdán a Vedomosztyi című orosz üzleti lap a Belneftekhim (Belnyeftyehim) fehérorosz olajfinomító-működtető keddi közlését.

Az intézkedés egyelőre nem érinti a Fehéroroszországon át a Druzsba (Barátság) olajvezetéken Lengyelországba és Németországba irányuló orosz olajexportot, de ha nem sikerül megállapodásra jutni, leállhatnak az európai szállítások is.

A Vedomosztyi szerint a január végéig elegendő tartalékkal rendelkező Belneftekhim még január 6-án is úgy vélte, hogy a szerződéseket aláírják az ünnepek után, amelyek Oroszországban január 11-ig tartottak, de még minidig folynak az ártárgyalások.

Tavaly év végén a két ország megállapodást írt alá az egységes gazdasági térség alakításáról: eszerint Minszk idén vámmentesen kapja az orosz olajat - 21,7 millió tonnát -, s cserébe Moszkvának adja át a finomítókban ebből készült, majd exportált termékekért beszedett vámot. Moszkva saját számításai szerint még így is 5,3 milliárd dollárt veszít - a számot Vlagyimir Putyin kormányfő nevezte meg -, Elvira Nabiullina orosz gazdaságfejlesztési miniszter szerint viszont Minszk 3,9 milliárd dollárt nyer.

A rotterdami spotpiacon hétfőn az orosz Ural kőolaj ára tonnánként 696 dollár volt, míg elemzők szerint Minszk az importvámot és a "nem fehérorosz" szállítási költségeket nem számolva mintegy 360 dollárt fizet. Február 1-től viszont 12,5 százalékkal emeli a területén áthaladó tranzit díját. E többletköltséget akarják kompenzálni az orosz konszernek, ezért emelték meg áraikat tonnánként 45 dollárral.

A Belneftekhim szóvivője nem bocsátkozott jóslásokba arról, hogy mikor írják alá a szerződéseket. Csupán annyit jegyzett meg, hogy az Európába irányuló orosz olajszállítások tranzitja normálisan működik, s hogy január végéig elég a finomítók tartaléka. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a tranzittal, ha nem sikerül az orosz féllel január végéig megállapodni, a szóvivő nem kívánt válaszolni.

Az orosz olajipari cég, a Rosneft szóvivője szerint a kérdés legfelső szinten dől el, de ezt az orosz kormánynál cáfolták. Dmitrij Peszkov, Putyin sajtótitkára kijelentette: a kőolajat Minszknek nem az állam szállítja, hanem gazdasági társaságok, s a kormány természetesen nem tud hatni a kereskedelmi tárgyalásokra. "Ha azonban a helyzet zsákutcába jut, az természetesen kétoldalú tárgyalások témája lesz" - tette hozzá.

Tavaly januárban, ugyancsak árvita miatt, megszakadt a szállítás a vezetéken, amely az Európai Unió olajszükségletének közel 10 százalékát fedezi.

Orosz társaságok szállítják a fehéroroszországi finomítókban feldolgozott kőolaj 80 százalékát, s ez az arány tavalyig, a Venezuelával kötött megállapodásig közel 100 százalék volt.

Fehéroroszország tavaly 13 millió tonna orosz kőolajat importált, s a mennyiséget idén 18 millió tonna körülire kívánja növelni.

A Druzsba vezetéken tavaly 63 millió tonna kőolajat szállítottak Fehéroroszországon át Európába, elsősorban Németországba és Lengyelországba.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!