4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A 90-es években szinte kötelező vasárnapi program volt a Nagykörút és a Rákóczi út végigsétálása, ínyencebbeknek egészen a Váci utcáig vásárlási szempontból. A világ azóta nagyot változott, a körúton már kevesen sétálgatnak, a nagy márkák eltűntek, a hajdani vásárló utakon ma már kiadó üzlethelyiségek és alacsony színvonalú üzletek sorakoznak. Hová lett a Körút varázsa?

Sokan siratják a hajdani Körutat, és átkozzák a plázák megjelenését, hiszen a nagy bevásárlóközpontok megnyitása után gyakorlatilag eltűntek a környékről a vásárlók, azóta inkább csak az olcsó butikok, gyorséttermek és a kávézók tudnak megélni. Hasonló a helyzet a Rákóczi úton, ahol a hajdan tömegek által látogatott divatházak lehúzott redőnnyel, vagy éppen olcsó second hand, vagy kínai árut árulva várják kedves vásárlóikat, de leginkább új bérlőiket.

Komfortban lemaradt

Elemzők szerint a körút gyors térvesztésének oka három dologban keresendő. Egyrészt, komfortban a bevásárlóközpontokkal képtelene volt versenyezni. A körúton gond, ha esetleg le kellene tenni valahova a kabátot, még nagyobb probléma egy szalonképes toalettet találni, a legnagyobb probléma pedig a parkolás. Mindezekre a bevásárlóközpontok tudnak megoldást adni. Másrészt nagy a gyaloglási távolság (bár, ott a villamos), nem fedett, esőben nincs védelem, míg az üzletközpontok bejárhatóak, minden egymáshoz közel található – azaz ki van szolgáltatva a vásárló a külső hatásoknak.

Harmadrészt pedig gyakorlatilag apróbb szépségtapaszokat kivéve semmiféle felújítás nem történt üzleti és környezeti fronton, ugyanazok a lerobbant kapualjak és változó színvonalú üzlethelyiségek fogadják a vásárlókat – ezzel szemben a shoppingcenterek tiszták, világosak és egységesek.

A nosztalgia nem elég

Dőreség éppen a fentiek miatt azt hinni, hogy a kedves vásárló majd visszaszokik a Körútra, hiszen az soha nem fog méreteiből adódóan olyan lehetőségeket nyújtani, mint egy bevásárlóközpont – a szomszédos országok belvárosainak példája is azt mutatja, hogy ahol a plázát építenek, a hagyományos bevásárló utcák ideje lejár. Ugyanez a helyzet például Prágában, ahol a Vencel tér, és a kapcsolódó bevásárló utca, a Na Prikopé is átalakult üzleti szempontból, mióta a turisták által leginkább látogatott főtértől 500 méterre hatalmas üzletház nyílt. Budapesten a Váci utca is inkább csak a külföldiek, az Andrássy út pedig a luxusmárkák miatt tudja tartani magát.

Még speciálisabb a Rákóczi út helyzete, amit gyakorlatilag ugyanaz tett tönkre, mint a körutat, de itt még rátett az is, hogy egyre kevesebb embernek van kedve sétálgatni a 4-6 sávos városi autópálya mellett, és az üzletek színvonala itt sem tudott sok esetben haladni a korral. Olyannyira csökkent a hely üzleti szempontú presztízse, hogy a kapualjakban seftelők is régesrégen eltűntek.


Hogyan lehetne megújulni?

Mivel Budapest jól el van látva színvonalas bevásárlóközpontokkal, melyek világmárkákat vonultatnak fel, nehezen várható, hogy a publikum ismét megrohamozza a Nagykörutat, melynek talán csak a Jászai Mari tér – Oktogon közötti szakasza néz ki még valahogy, a Blaha Lujza tértől pedig egyenesen lehangoló látványt nyújt. Éppen ezért inkább a szolgáltatóegységeknek, vendéglátóhelyeknek, kávézóknak van esélyük arra, hogy tartósabb sikert tudjanak elérni. A lehetőségben – látva az üres üzletek számát – egyelőre az üzleti szektor sem gondolkodik tömegesen.

Fontos lenne az is, hogy több zöld felület, több pihenésre alkalmas tér jöjjön létre a körúton, hiszen a Nyugati óra illetve az Oktogonon található gyorsétterem előtti rész kivételével igazából találkozóhelyek sincsenek, a Rákóczi teret leszámítva, ami viszont sokáig teljesen más funkciójáról volt ismert. A hanyatlás mindenesetre nem szegte kedvét az üzletek tulajdonosainak, sokan még ma is egymillió fölött próbálják bérbe adni üzlethelyiségüket – igen mérsékelt sikerrel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!