Levélben szólította fel Orbán Viktor miniszterelnököt november 12-én a főpolgármester, hogy a kormány fizesse ki a fővárosi közösségi közlekedés idei, 12 milliárd forintos normatív támogatását. Karácsony Gergely akkor sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy az idei költségvetés 12 milliárd forintot biztosít a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására, és amíg Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármestersége idején az év ezen időszakára már rég megérkezett a Budapesti Közlekedési Központhoz (BKK) a pénz, ennek most egyelőre "nincs jele". Megjegyezte: a főváros ugyanakkor minden hónapban jelentős összeget fizet az államnak azért, hogy a Budapest-bérlettel utazók használhassák a HÉV-et a főváros területén.
A főpolgármester azt is hangsúlyozta, a főváros és az állam 9:1 arányban finanszírozza a fővárosi közösségi közlekedést, így az állam 12 milliárd forintos támogatása "szerény kiegészítésnek" tekinthető, a Fővárosi Önkormányzat azonban nincs abban a helyzetben, hogy pótolja az állami bevételt "és nem is szeretné".
A főváros kötelezettségét emelte ki az ITM is az MTI-nek küldött közleményében, amiben a fővárosi tömegközlekedés helyzetére reagáltak. A minisztérium Karácsony Gergelyt tette felelőssé, amiért eddig nem történt meg az állami kötelezettség rendezése.
Azt írták, hogy "minimális együttműködési hajlandóság esetén" már hosszú hónapokkal ezelőtt rendezhette volna a budapesti tömegközlekedés idei finanszírozásának ügyét a főváros. "Bár alkalmatlanságból vagy legújabban figyelemelterelési szándékkal nem tett érte semmit, a kérdés megoldásának kulcsa még mindig a főpolgármester kezében van" - tették hozzá. A tárca a közleményében emlékeztetett: a helyi tömegközlekedés biztosítása a települési önkormányzatok törvényben rögzített, kötelezően ellátandó feladata, a finanszírozáshoz a központi költségvetés jelentős összeggel járul hozzá.
A támogatás kifizetését megalapozó megállapodások véglegesítése kizárólag a fővárosi önkormányzaton múlik - hangsúlyozták. "A városvezetés azonban nem hajlandó az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásából a valós teljesítés alapján rá eső részt megfizetni, és a finanszírozási megállapodást ennek megfelelően megkötni" - írta az ITM. A közleményben a tárca hangsúlyozta: "a kifizetés feltétele az aláírás".
Az persze továbbra is kérdéses, hogy miből fogják a BKV működését finanszírozni, hiszen a kormány hozzájárulása arra elég, hogy az év hátralevő részében biztosított legyen a tömegközlekedési vállalat működése. Mivel a helyi adóknál a kormány továbbra is komoly elvonásokkal sújtja az önkormányzatokat, így a fővárosi vezetők rendre pesszimista prognózisokat adnak a jövő évre vonatkozólag, és azt hangsúlyozzák, hogy nem lesz megoldott a BKV finanszírozása.