3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Meglehetősen vitriolos választ küldött az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a főpolgármesternek, aki néhány hete 12 milliárd forintot követelt Orbán Viktortól a BKV működtetésének finanszírozására.

Levélben szólította fel Orbán Viktor miniszterelnököt november 12-én a főpolgármester, hogy a kormány fizesse ki a fővárosi közösségi közlekedés idei, 12 milliárd forintos normatív támogatását. Karácsony Gergely akkor sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy az idei költségvetés 12 milliárd forintot biztosít a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására, és amíg Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármestersége idején az év ezen időszakára már rég megérkezett a Budapesti Közlekedési Központhoz (BKK) a pénz, ennek most egyelőre "nincs jele". Megjegyezte: a főváros ugyanakkor minden hónapban jelentős összeget fizet az államnak azért, hogy a Budapest-bérlettel utazók használhassák a HÉV-et a főváros területén.

A főpolgármester azt is hangsúlyozta, a főváros és az állam 9:1 arányban finanszírozza a fővárosi közösségi közlekedést, így az állam 12 milliárd forintos támogatása "szerény kiegészítésnek" tekinthető, a Fővárosi Önkormányzat azonban nincs abban a helyzetben, hogy pótolja az állami bevételt "és nem is szeretné".

A főváros kötelezettségét emelte ki az ITM is az MTI-nek küldött közleményében, amiben a fővárosi tömegközlekedés helyzetére reagáltak. A minisztérium Karácsony Gergelyt tette felelőssé, amiért eddig nem történt meg az állami kötelezettség rendezése.

Azt írták, hogy "minimális együttműködési hajlandóság esetén" már hosszú hónapokkal ezelőtt rendezhette volna a budapesti tömegközlekedés idei finanszírozásának ügyét a főváros. "Bár alkalmatlanságból vagy legújabban figyelemelterelési szándékkal nem tett érte semmit, a kérdés megoldásának kulcsa még mindig a főpolgármester kezében van" - tették hozzá. A tárca a közleményében emlékeztetett: a helyi tömegközlekedés biztosítása a települési önkormányzatok törvényben rögzített, kötelezően ellátandó feladata, a finanszírozáshoz a központi költségvetés jelentős összeggel járul hozzá.

A támogatás kifizetését megalapozó megállapodások véglegesítése kizárólag a fővárosi önkormányzaton múlik - hangsúlyozták. "A városvezetés azonban nem hajlandó az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatások finanszírozásából a valós teljesítés alapján rá eső részt megfizetni, és a finanszírozási megállapodást ennek megfelelően megkötni" - írta az ITM. A közleményben a tárca hangsúlyozta: "a kifizetés feltétele az aláírás".

Az persze továbbra is kérdéses, hogy miből fogják a BKV működését finanszírozni, hiszen a kormány hozzájárulása arra elég, hogy az év hátralevő részében biztosított legyen a tömegközlekedési vállalat működése. Mivel a helyi adóknál a kormány továbbra is komoly elvonásokkal sújtja az önkormányzatokat, így a fővárosi vezetők rendre pesszimista prognózisokat adnak a jövő évre vonatkozólag, és azt hangsúlyozzák, hogy nem lesz megoldott a BKV finanszírozása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!