2p

Sok fiatal német kezdett tőzsdézni a karantén idején, és egyik kedvenc információ-forrásuk a videó. Az előadók azonban nem mind szakemberek, sokszor mérnökök vagy korábbi fitneszedzők osztják az észt. Ma már több millió felhasználó követi őket a YouTube-on vagy az Instagramon. De mennyire jó a tanácsaik minősége, és miből élnek tulajdonképpen? Bújtatott reklámokból?

A németek a koronavírus évében felfedezték maguknak a tőzsdét, amint azt a Német Részvényintézet (Deutsches Aktieninstitut, DAI) adatai mutatják. Míg 2019-ben csak 0,9 millió 14 és 29 év közötti fiatal fektette be pénzét a tőzsdéken, addig 2020-ban ez a szám már 1,4 millió volt, ami 67 százalékos növekedést jelent. A jelenség főleg a fiataloknál volt megfigyelhető, ugyanis a többi korosztályban nem vettek számba ennyi új befektetőt.

Az örvendetes fejlemény azonban komoly veszélyekkel jár a Die Welt című lap szerint. A fiatalok ugyanis előszeretettel tájékozódnak a YouTube-ról, ahol sok, általuk keresett tartalmat kínálnak. Másrészt viszont ezen információ-szolgáltatók egy része sem rendelkezik ehhez szükséges képzéssel. Befektetési tippjeik minőségét nem ellenőrzik.

Tőzsdeguruk és fitnesz-edzők

Ami, legalábbis jelenleg, alig zavarja követőiket – írják. (Valószínűleg azért, mert az árfolyamok másfél éve szinte csak egy irányt ismernek, a felfelét – a szerk.) Így a pénzügyi influenszerek (véleményformáló, a tömegeket befolyásoló médiasztárok) hatalmas népszerűségnek örvendenek, követőik száma meredeken nő. Sokuk ma már félmillió kattintást is elér klipenként – nagyjából annyit, mint például a híres online fitneszedzők. Sőt a járvány idején egyes videók új rekordokat értek el, havi négymillió megtekintéssel.

A karanténban kitört az aranyláz

De nemcsak a tőzsdézésről, hanem más, magánpénzügyi kérdésekben is sokan szakértenek a YouTube-on. Például: Hogyan gondoskodhatok az időskori jólétemről? Hogyan csökkentsem hitelterheimet? Hogyan fektessem be a pénzem?

A válság idején sokan gondolkodtak el végre olyan dolgokról, amelyekkel valóban törődni kell – mondja az egyik influenszer. A saját pénzügyeikkel foglalkoztak ahelyett, hogy szórakozni mentek volna.

Aztán kitört az aranyláz, azaz pénzcsináló hangulat lett belőle, sok fiatal élni akart a lehetőségeivel.

A teljes cikket lásd: Zsenik vagy sarlatánok osztják az észt a YouTube-on? Hogyan keresnek vele?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!