A németek a koronavírus évében felfedezték maguknak a tőzsdét, amint azt a Német Részvényintézet (Deutsches Aktieninstitut, DAI) adatai mutatják. Míg 2019-ben csak 0,9 millió 14 és 29 év közötti fiatal fektette be pénzét a tőzsdéken, addig 2020-ban ez a szám már 1,4 millió volt, ami 67 százalékos növekedést jelent. A jelenség főleg a fiataloknál volt megfigyelhető, ugyanis a többi korosztályban nem vettek számba ennyi új befektetőt.
Az örvendetes fejlemény azonban komoly veszélyekkel jár a Die Welt című lap szerint. A fiatalok ugyanis előszeretettel tájékozódnak a YouTube-ról, ahol sok, általuk keresett tartalmat kínálnak. Másrészt viszont ezen információ-szolgáltatók egy része sem rendelkezik ehhez szükséges képzéssel. Befektetési tippjeik minőségét nem ellenőrzik.
Tőzsdeguruk és fitnesz-edzők
Ami, legalábbis jelenleg, alig zavarja követőiket – írják. (Valószínűleg azért, mert az árfolyamok másfél éve szinte csak egy irányt ismernek, a felfelét – a szerk.) Így a pénzügyi influenszerek (véleményformáló, a tömegeket befolyásoló médiasztárok) hatalmas népszerűségnek örvendenek, követőik száma meredeken nő. Sokuk ma már félmillió kattintást is elér klipenként – nagyjából annyit, mint például a híres online fitneszedzők. Sőt a járvány idején egyes videók új rekordokat értek el, havi négymillió megtekintéssel.
A karanténban kitört az aranyláz
De nemcsak a tőzsdézésről, hanem más, magánpénzügyi kérdésekben is sokan szakértenek a YouTube-on. Például: Hogyan gondoskodhatok az időskori jólétemről? Hogyan csökkentsem hitelterheimet? Hogyan fektessem be a pénzem?
A válság idején sokan gondolkodtak el végre olyan dolgokról, amelyekkel valóban törődni kell – mondja az egyik influenszer. A saját pénzügyeikkel foglalkoztak ahelyett, hogy szórakozni mentek volna.
Aztán kitört az aranyláz, azaz pénzcsináló hangulat lett belőle, sok fiatal élni akart a lehetőségeivel.