Pénteken publikálta negyedéves gyártási adatait a világ legnagyobb elektromos autógyártója, amelyet követően számos elemző módosította korábbi ajánlásait és célárait. A Tesla által közzétett adatok szerint az első negyedévben 184 800 járművet szállítottak le, és 180 338 autót gyártottak. Ez egyrészt új negyedéves rekordnak számít, másrészt előrevetíti azt, hogy éves szinten is megdöntik a korábban elért mennyiséget. Tavaly ugyanis a vállalat egész évben nagyságrendileg félmillió autót gyártott, míg idén az első negyedéves adatok alapján bőven 700 ezer darab felett lesznek. Ugyanakkor egyes elemzők azt várják, hogy év közben tovább bővül a termelés, így van, aki szerint a 850 ezer legyártott jármű is reális.
Hogy ez valóban sikerül-e, az még a jövő zenéje, már csak azért is, mert jelenleg a lefele mutató kockázatok még mindig erősebbnek tűnnek, legyen szó a koronavírus-járvány okozta nehézségekről, vagy éppen a járműipart is sújtó globális chiphiányról. Arról nem is beszélve, hogy a Tesla jó ideig küzdött azzal, hogy hiába tűztek ki termelési terveket, attól rendre elmaradtak.
Kinek az érdeke?
Az elmúlt hetek legextrémebb Tesla célárát a tavalyi év egyik legsikeresebb alapkezelője tette, Cathie Wood március végén azt jövendölte, hogy az elektromos járművek gyártójának részvényára elérheti a 3000 dollárt. Azt már csak a rosszmájúak tették hozzá, hogy érdemes az ilyen prognózisokkal (ahogy az erősen lefele mutatókkal is) csínján bánni, hiszen sokszor, aki ilyen kijelentéseket tesz, az érdekelt abban, hogy mindez bekövetkezzen. Volt, aki rá is mutatott, hogy az Akr Invest fő alapkezelője is nagyon jól fog járni, ha mindez bekövetkezne. Az alapban ugyanis igen nagy mennyiségű Tesla részvény van, ami a tavalyi problémák ellenére nem csak, hogy válságálló volt, hanem az egyik legjobban teljesítő részvénynek bizonyult.
Az alapkezelők teljesítményét sok befektető kiemelt figyelemmel követi, és aki sikeresebb, az több friss pénzt tud bevonzani. Cathie Woodhoz 20 milliárd dollár áramlott 2020-ban, amit a felügyeleti adatok szerint direktbe, vagy ETF-eken keresztül hasonló részben ugyanazokba a papírokba fektette, amelyekből korábban is jelentős mennyiséget vásárolt össze. Ami tovább tolta felfele az árakat, ez pedig egyelőre öngerjesztő folyamat, mert idén az első két hónapban további 15 milliárd dollárt bíztak rá. Az biztos, hogy a fák nem nőnek az égig, kérdés, hogy a friss tőke meddig folyik hasonló intenzitással. A piacokon egyébként egyértelműen az optimizmus az úr, sokan bíznak abban, hogy az amerikai gazdaság látványos növekedéssel zárja az évet, ami a Wall Street indexeiben is visszaköszön majd. De attól is árfolyamemelkedést várnak sokan, hogy Joe Biden hamarosan induló gazdasági csomagjának részeként nagyon sok amerikai kap 1400 dolláros csekket, ezt pedig az előzetes közvéleménykutatások szerint az érintettek 40 százaléka szeretné a tőzsdén befektetni.
Vannak, aki óriási zuhanást várnak
A fent említett 3000 dollárhoz képest elképzelni is nehéz, hogy más elemzők hogyan várhatnak ennél sokkal alacsonyabb árat. Olyat, ami a jelenlegi piaci árnak is a töredéke, merthogy ilyen prognózis is van. A pénteken közölt gyártási és értékesítési adatok után az egyik legnagyobb befektetési bank, a JPMorgan ugyan emelte az általa várt célárat, de a korábbi 135 dollárról csupán 155 dollárra, miközben azt javasolják, hogy a befektetők a portfóliójukban súlyozzák alul a részvényt.
Egy hajszállal még ettől is elmarad egy ismert szakértő, Craig Irwin előrejelzése. A Roth Capital vezető elemzője 150 dolláros célárat jelölt ugyanis meg. Az elemzőt nem hatotta meg sem a pénteken közzétett adat, sem az a befektetői mánia, ami a Teslát egy éve körül öleli. Vélekedése szerint a jó hírek már réges-régen beépültek az árakba, a vállalat 660 milliárd dolláros értéke legalábbis erre enged következtetni. Érdemes megjegyezni, hogy a vállalat tőzsdei kapitalizációja nagyságrendileg megfelel a teljes európai és észak-amerikai autóipar méretével. Mindezt úgy érte el a társaság, hogy akár a darabszámokat, akár a bevételét nézzük, marginális szereplőnek számít a piacon.
Irwin szerint az elektromos autók piaca ugyan dinamikusan fog bővülni, de illúzió azt hinni, hogy a Tesla versenytársai – legyen szó nagymúltú cégekről, vagy start-upokról – nem fognak labdába rúgni. Így tehát a vállalatnak osztozni kell majd a piaci tortán, ami azt jelenti, hogy a mostani szinten túlértékelt a részvény.
Az elemző szerint pozitívum, hogy a társaság tavaly eredményesen lépett a kínai piaca és az ottani gyártást sikerült gyorsan felfuttatni. Ráadásul Indiában is úgy tűnik, hogy eredményesen meg tudja vetni a cég a lábát. Ugyanakkor ennél sokkal többet kell tenni a jövőben, amivel igazolni tudnák a mostani 700 dolláros árfolyamot. Az elemző a negatívumok között említette, hogy a vállalat háza tájáról keveset hallani az önvezető járművekkel kapcsolatos eredményekről, miközben más vállalatok előrelépésekről számoltak be a technológiával kapcsolatban.
Mennyi van a piacban?
A szakértők véleménye egyébként jellemzően attól függően dől el a Tesla kapcsán valamelyik irányba, hogy ők milyen piaci potenciált látnak. És itt nem csak magáról a vállalatról szól a kérdés, hanem a teljes szektorról. Ha ugyanis látványosan növekszik a piaci torta, akkor a Tesla még egy kisebb piaci részesedéssel is óriási tőkeértékű lehet.
Miután úgymond az összeszerelés értéke várhatóan a hagyományos hajtástechnológiával rendelkező járművek és az elektromos autók összegét nem fogja érdemben meghaladni, így az egyéb tényezők lesznek érdekesek. Ebben pedig kulcstényező az, hogy ki mekkora növekedés lát a járművek informatikájában. Mivel a Tesla szerint itt óriási ugrás lesz, ezért magát gyakran nem is autógyártóként, hanem IT-cégként definiálja.
Itt viszont sokan komoly potenciált látnak, így például az UBS bankház is. Szerintük egy évtizeden belül az autóiparban a szoftverfejlesztés nagyobb értékkel bír majd, mint a hagyományos autók gyártása. Emellett a a hagyományos autók gyártása. Emellett az elektromos autók gyártása is a 2020-as érték hatszorosára bővül 2030-ra. Ha tehát a Tesla meg tudja őrizni a gyártás és a know-how terén is a piacvezető pozícióját, akkor akár a mostaninál jóval magasabb tőkeértéket is elérhet. Erre ugyanakkor semmiféle garancia sincs, amire (hogy egy járműipari és a technolóiai kitekintést adjunk) akár az autóiparból (pl. a General Motors), akár a mobiltelefon gyártásból (Nokia) láttunk példát a nem túl távoli múltban.