Nemrég Sanghajban mutatta be a Continental azt a mesterséges intelligencián alapuló rendszerét, amelynek szinte előre kell látnia az úton lévők várható lépéseit.
A fejlett vezetői asszisztencia funkciók és az automata vezetés egyik alapvető feltétele az, hogy a gép képes legyen a teljes közlekedési helyzet felmérésére, sőt, értelmezni is tudja azt. Ahhoz, hogy az önvezető autók átvehessék az irányítást a sofőrtől, a fedélzeti számítógépnek meg kell értenie, hogy ki, mit és miért csinál az utakon. Ez kell ugyanis ahhoz, hogy az automata mindig jó döntést hozzon a különféle helyzetekben. Ezekre a feladatokra fejlesztették ki a mély gépi tanulási módszereket.
A sanghaji IT-vásáron mutatta be azt a számítógépes látási platformját a Continental, amely egyszerre használja a mesterséges intelligenciát (AI), a neurális hálózatokat és gépi tanulást a szenzor technológia további fejlesztésére. A technológiai vállalat ötödik generációs, multifunkcionális kamerája, amelynek sorozatgyártása két év múlva kezdődik, a neurális hálózatok mellett hagyományos számítógépes látási folyamatokat is alkalmaz. Az intelligens algoritmusok segítenek a nehéz közlekedési helyzetek megértésében, például úgy, hogy felismerik és kategorizálják a gyalogosok szándékát és gesztusait.
A mesterséges intelligencia óriási szerepet játszik az emberi feladatok átvételében. Az AI-szoftver segítségével a jármű képes értelmezni még a bonyolult és előre nem látható közlekedési helyzeteket is. Eljutottunk odáig, hogy már nem arról van szó, mi van előttünk, hanem arról, hogy mi lehet! Mi, emberek az érzékszerveinkkel mérjük fel a környezetet, közben az agyunkkal dolgozzuk fel ezeket az információkat, döntéseket hozunk, majd a kezünk és lábunk segítségével működtetjük az autót. Az automata járműveknek is meg kell csinálniuk mindezt, azaz legalább olyan képességekkel kell rendelkezniük, mint nekünk, embereknek.
A mesterséges intelligencia új lehetőségeket nyit a számítógépes „látás” előtt: például az AI képes felismerni az embereket, és értelmezni a szándékaikat és a gesztusaikat.
A Continental az AI segítségével tehát gyakorlatilag emberi képességekkel ruházza fel a járműveket, az autónak ugyanis olyan intelligensnek kell lennie, hogy megértse a sofőrt és a környezetet.
Vegyünk egy példát: az automata vezetői rendszereknél az algoritmus csak akkor kezd el dolgozni, ha a gyalogos lelép az úttestre. A mesterséges intelligencia azonban előre meg tudja „jósolni” a járókelő szándékát. Vagyis benne már az első pillanattól megvan az, ami egy jó sofőrben évek alatt, tapasztalatok formájában gyülemlik fel: ösztönösen felismeri, előre megérzi a lehetséges kritikus helyzeteket, és felkészül azok megoldására, legtöbb esetben a fékezésre és a kitérésre.
Ahogy az embernek, úgy a mesterséges intelligenciának is el kell sajátítania az új készségeket: az emberek a járművezető iskolában, az AI-rendszerek pedig az „ellenőrzött tanulási folyamatok” során okosodnak. Ez utóbbihoz olyan szoftverre van szükség, amely óriási mennyiségű adatot képes elemezni, majd levezetni a beavatkozás sikeres és sikertelen stratégiáit, végül mindezt figyelembe venni a jármű irányítása során. A rendszer a szenzorokból származó adatokat – például a gyalogos felismeréséhez használt kamera képének több millió pixelét – képes kombinálni és a matematika nyelvén leírni. A második lépésben pedig, a helyzet megoldása érdekében a rendszernek rá kell tudnia keresni a paraméterek összes lehetséges kombinációjára.
A Continental hamarosan megkezdi a sorozatgyártását ennek az ötödik generációs kamerával ellátott rendszernek. A technológiai vállalat három éve létrehozott központi fejlesztési részlege mellett idén tavasszal Budapesten nyitott egy kompetencia központot a mély gépi tanulás fejlesztésére.