2018. november 29. 08:22
mfor.hu

A „Vision Zero” célkitűzésével a Continental célja a balesetmentes közlekedés elérése, melyet három egymást követő szakasznak köszönhetően tervez megvalósítani - a technológiai vállalat célja, hogy nullára redukálja a halálesetek, balesetek és személyi sérülések számát. Ennek érdekében legújabb fejlesztése révén elsőként tervez vészfék asszisztens rendszert gyártani és beszállítani motorkerékpárok részére. 

A Continental új, ötödik generációs radarja (ARAS) olyan funkciókkal rendelkezik, mint vészfék asszisztens rendszer, adaptív sebességtartó automatika, holttér felismerés, közlekedési tábla- és intelligens fényszóró asszisztens. A motorkerékpárokra tervezett rendszer fejlesztése során az a cél, hogy kiaknázzák a személyautók és kishaszonjárművek biztonsági rendszerei területén szerzett sok éves tapasztalatot, bármekkora is a különbség ezek között a járművek között. Amíg a személyautóban használt vészfék asszisztens rendszernél automatikusan a legnagyobb fékerő hatás lép életbe az ütközés elkerülése érdekében, a motorkerékpár rendszerének sokkal fokozatosabban kell fékeznie, és inkább azt a célt szolgálja, hogy a sofőrt támogassa, mintsem, hogy átvegye az irányítást. 

A Continental baleseti kutatásai arra mutattak rá, hogy a hátulról történő ütközések nagy része elkerülhető lett volna a vészfék asszisztens rendszer alkalmazásával – a közeljövőben pedig akár a kereszteződő és hátulról érkező forgalom esetében is így történhet. 

Az autókkal ellentétben a motorosokra sokkal nagyobb hatást gyakorolnak az olyan környezeti tényezők, mint például a szél, időjárás és rezgés, így a két keréken száguldás során számos kihívás merül fel. Ennek eredményeként a motorosok gyakran kerülnek olyan helyzetbe, amikor nem tudják biztosan megbecsülni az úton haladó többi jármű sebességét. A motorkerékpárokra tervezett vészfék asszisztens ezért inkább a jelzés funkcióját tölti be azzal, hogy felhívja a vezető figyelmét a kritikus helyzetre, amelyre így jobban fel tudnak készülni. 

A vészfék asszisztens radar szenzorokkal vizsgálja a motorkerékpár előtt lévő területet, és amennyiben fennáll a veszélye egy előtte haladó járművel vagy bármilyen egyéb tárggyal való ütközésnek, a sofőrt vizuális, audio és rezgő hatásokkal, például a markolat vibrálásával figyelmezteti. A kezdeti alacsony féknyomás pedig segíti a sofőrt, hogy aktív fékezésbe kezdjen. 

A Continental további ARAS funkciókat kínál motorkerékpárok részére:

  • A holttér felismerő a motorkerékpár mögötti területre fókuszál a rövid hatótávú radarok segítségével, és figyelmezteti a holttérben haladó járművek sofőrjeit arra az esetre, ha esetleg sávot szeretnének váltani. 
  • A közlekedési tábla asszisztens egy kamerával érzékeli a sebességkorlátokat, előzési és egyirányú utcákba való behajtási korlátozásokat, és jelzi azokat a vezetőnek. 
  • Az intelligens fényszóró asszisztens pedig felismeri az előröl és hátulról érkező járművek lámpáit, és az összes lehetséges esetben felkapcsolja a reflektort, hogy az út minden esetben a legoptimálisabban legyen megvilágítva. 

A személyautó utasaihoz képest a motorosok számára csak korlátozott mértékben áll rendelkezésre passzív védelmi eszköz, mint például a légzsák. Éppen ezért a kétkerekű járműveknél a balesetek megelőzése kiemelten fontos. A járművet körülvevő környezetet monitorozó rendszerek jelentik a következő mérföldkövet a közlekedésbiztonság szempontjából, így a Continental ezzel a fejlesztésével ismét egy lépéssel közelebb kerül a Vision Zero célkitűzéséhez.