Két magyar fejlesztésű autó indul bő egy hét múlva az energiahatékony kísérleti autók versenyén dél-franciaországban, Nogaróban. A győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata, a városi járművek kategóriájában nevezett napelemes hajtású járművével. Ez egyébként az első magyar autó, amely hozzáadott energia nélkül is képes mozogni. A járműben egyém műszaki újítások is vannak: a minél kisebb teljesítményfelvétel érdekében az autóiparban használt izzókat LED-ek helyettesítik, a kormánymű pedig olyan egyedi konstrukció, amely a lehető legkisebb súly mellett biztonságos és mégis egyszerű irányíthatóságot tesz lehetővé. Ezt a megoldást a csapat külön is nevezte a 2008-as Shell Eco-marathon Műszaki Innovációs Díjára.
Elindultak a gépek
A másik csapat a A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karán tanuló diákokból szerveződött, ők egészen más jellegű járművel száll ringbe, a Prototípusok kategóriában. A költségtakarékosság eredeti ötletekre sarkallta a konstruktőröket: az autó biciklikerekeken gurul és a fékek is egy kerékpárból származnak, a mozgásról pedig egy fűkaszából kölcsönvett, átalakított, benzin hajtotta motor gondoskodik. A háromkerekű elrendezés kicsit különös külcsínt kölcsönöz a járműnek, de nagyban javítja a súly-teljesítmény arányt.
A mai budapesti bemutatón mindkét jármű elindult, és tett egy nagy kört a Közlekedési Múzeum előtti parkolóban. A franciaországi versenyen idén 25 ország mintegy 200 egyetemista és középiskolás csapata méri össze tudását és járművei erejét. Varga István, a Shell Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke a budapesti bemutatón elmondta: örül annak, hogy immár a nagymúltú magyar mérnökképzés is képviselteti magát a világvállalat rendezvényén.
"A járműveknek jelentős szerepe van a programban résztvevő diákok tanulmányi fejlődésében – tette hozzá dr. Varga Zoltán a Széchenyi István Egyetem docense, a csapat vezető tanára. „Az autó karosszériája és kormányműve már sikerrel szerepelt magyarországi tudományos versenyeken, tervezőik pedig idén bejutottak az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára" - mondta.
Cél a fenntartható fejlődés
Az Európai Shell Eco-marathon üzemanyag-hatékonysági rekordját a belső égésű motorok versenyében a franciaországi Lycée La Joliverie tartja 2004-ben elért eredményével. A csapat jűrműve egyetlen liter benzinnek megfelelő energiával 3.410 kilométeres távolságot képes megtenni. Az üzemanyagcellával működő Prototípusok kategóriában elért csúcs még lenyűgözőbb. Ezt 2005-ben állította be a svájci ETH Zürich csapata. Hidrogén meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3.836 kilométeres távolságra jutna.
A versenyre nevezők a hagyományos üzemanyagok, mint például a gázolaj, a benzin, a PB-gáz mellett alternatív üzemanyagokat is használhatnak, így napenergiát, hidrogént, bioüzemanyagokat és GTL-t (gas-to-liquid, földgázból szintetizált folyékony üzemanyag). Üzemanyag-források tekintetében határt csak a kreativitás és a személyi biztonság követelményei szabnak.
A különböző energiatípusok összehasonlíthatósága érdekében a résztvevő csapatoknak a távot meghatározott időn belül kell megtenniük. Az energiafogyasztást végül km/l mértékegységre számolják át. A Shell Eco-marathon elsődleges célkitűzése, hogy a fiatal járműtervezőket és mérnököket az üzemanyagfelhasználás hatékonyságával és a modern közlekedés jövőjével kapcsolatos újításokra ösztönözze - olvasható a cég közleményében.