4p
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


			
		

Magyarországról elsőként neveztek a Shell Eco-marathonra, ahol mérnöknek tanuló diákok mutatják be saját tervezésű energiatakarékos járműveiket európai erőpróbáján. A versenyben az győz, akinek járműve a legmesszebbre jut mindössze egy liternyi üzemanyaggal. Rögtön két magyar csapat is indul: a győri Széchenyi István Egyetem, valamint a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói neveztek be a megmérettetésre.

Két magyar fejlesztésű autó indul bő egy hét múlva az energiahatékony kísérleti autók versenyén dél-franciaországban, Nogaróban. A győri  Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata, a városi járművek kategóriájában nevezett napelemes hajtású járművével. Ez egyébként az első magyar autó, amely hozzáadott energia nélkül is képes mozogni. A járműben egyém műszaki újítások is vannak: a minél kisebb teljesítményfelvétel érdekében az autóiparban használt izzókat LED-ek helyettesítik, a kormánymű pedig olyan egyedi konstrukció, amely a lehető legkisebb súly mellett biztonságos és mégis egyszerű irányíthatóságot tesz lehetővé. Ezt a megoldást a csapat külön is nevezte a 2008-as Shell Eco-marathon Műszaki Innovációs Díjára.

Elindultak a gépek

A másik csapat a A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karán tanuló diákokból szerveződött, ők egészen más jellegű járművel száll ringbe, a Prototípusok kategóriában. A költségtakarékosság eredeti ötletekre sarkallta a konstruktőröket: az autó biciklikerekeken gurul és a fékek is egy kerékpárból származnak, a mozgásról pedig egy fűkaszából kölcsönvett, átalakított, benzin hajtotta motor gondoskodik. A háromkerekű elrendezés kicsit különös külcsínt kölcsönöz a járműnek, de nagyban javítja a súly-teljesítmény arányt.

A mai budapesti bemutatón mindkét jármű elindult, és tett egy nagy kört a Közlekedési Múzeum előtti parkolóban. A franciaországi versenyen idén 25 ország mintegy 200 egyetemista és középiskolás csapata méri össze tudását és járművei erejét. Varga István, a Shell Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke a budapesti bemutatón elmondta: örül annak, hogy immár a nagymúltú magyar mérnökképzés is képviselteti magát a világvállalat rendezvényén.

"A járműveknek jelentős szerepe van a programban résztvevő diákok tanulmányi fejlődésében – tette hozzá dr. Varga Zoltán a Széchenyi István Egyetem docense, a csapat vezető tanára. „Az autó karosszériája és kormányműve már sikerrel szerepelt magyarországi tudományos versenyeken, tervezőik pedig idén bejutottak az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára" - mondta.

Cél a fenntartható fejlődés

Az Európai Shell Eco-marathon üzemanyag-hatékonysági rekordját a belső égésű motorok versenyében a franciaországi Lycée La Joliverie tartja 2004-ben elért eredményével. A csapat jűrműve egyetlen liter benzinnek megfelelő energiával 3.410 kilométeres távolságot képes megtenni. Az üzemanyagcellával működő Prototípusok kategóriában elért csúcs még lenyűgözőbb. Ezt 2005-ben állította be a svájci ETH Zürich csapata. Hidrogén meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3.836 kilométeres távolságra jutna.

A versenyre nevezők a hagyományos üzemanyagok, mint például a gázolaj, a benzin, a PB-gáz mellett alternatív üzemanyagokat is használhatnak, így napenergiát, hidrogént, bioüzemanyagokat és GTL-t (gas-to-liquid, földgázból szintetizált folyékony üzemanyag). Üzemanyag-források tekintetében határt csak a kreativitás és a személyi biztonság követelményei szabnak.

A különböző energiatípusok összehasonlíthatósága érdekében a résztvevő csapatoknak a távot meghatározott időn belül kell megtenniük. Az energiafogyasztást végül km/l mértékegységre számolják át. A Shell Eco-marathon elsődleges célkitűzése, hogy a fiatal járműtervezőket és mérnököket az üzemanyagfelhasználás hatékonyságával és a modern közlekedés jövőjével kapcsolatos újításokra ösztönözze - olvasható a cég közleményében.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.