5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miután körülbelül kétszer annyi mobiltelefon van az országban, mint ahány internet-hozzáférés, így érthető, ha a szakemberek keresik az újabb lehetőségeket: mit lehet még kihozni a mobilból, mind marketing, mind egyéb technológiai fejlesztés szempontjából. Az mfor.hu a Reklámhét rendezvényen járt, ahol a mobiltelefonos szekció keretében a jövő mobiltelefon-használatából is ízelítőt kaphatott.

Több mint mobil

Virtuálisan se szemeteljünk

Azt minden előadó fontosnak tartotta megjegyezni, hogy nagyon csínján kell bánni a mobilmarketinggel, ugyanis a mobilunk túl személyes tárgyunk ahhoz, hogy idegenek „teleszemeteljék” reklámokkal, ezen kívül értelme sem nagyon lenne. Arra a kérdésre, hogy ki látna szívesen hirdetést a telefonján, az előadást hallgatók közül szinte senki nem tette fel a kezét, tehát meglehetősen nagy hátrányból indul a mobilhirdetési piac. Ennek egyik oka valóban az, hogy perszonális tárgyunk a telefonunk, másrészt viszont a hirdetők is kellenek az elzárkózáshoz, hiszen a marketingesek feladata lenne kialakítani azt a szemléletmódot, hogy akár értelmes, hasznos információkat is kaphatunk, ha nyitott bluetooth-szal járunk.

Ha tudnánk, hogy miért jó ez nekünk…

Ennek ellenére most még nagyon gyerekcipőben jár a bluetooth-marketing piac, kevesen foglalkoznak vele, ők is egyelőre még tesztelik a közönséget, hogy mire, mennyire vagyunk vevők. Az pedig látszik, hogy önmagában marketing célokra használni a mobilt sehol nem könnyű, sokszor egyéb tartalomszolgáltatás mellé adják a hirdetéseket, a nehézség ellenére a magyar piachoz képest a nyugat-európai, de még a törökországi is előrébb tart, mondta Tóth Krisztián, a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület főtitkára.

Kiszely László (Vodafone) úgy véli, nem kell aggódni, ugyanúgy el fog terjedni ez a technológia is, mint a többi, csak idő kell hozzá. Az sms-használatot sem öt perc alatt tanulták meg az emberek, ahhoz is évek kellettek. A másik oka a hátránynak az, hogy drága még mobilmarketing szolgálatába állított technológia használata.

Parkolnék, de nincs apróm

Azért annyira nem bonyolult ez, és főleg nem kell tartani tőle, mert az első alkalommal, hogy az embert megmenti mobiltelefonja a parkolási mizériától, máris hálás lesz a XXI. század technológiai fejlesztőinek. Legelőször talán erre kéne költeniük a mobiltelefon kibővített szolgáltatásait eladni vágyóknak: "Mióta mobillal fizethetek, nem kell folyton azon izgulnom, hogy van-e elég apróm, vagy mikor jár le a parkolásom" – hangozhatna egy releváns hirdetés. Ehelyett még sokan azt sem tudják, hogy van ilyen lehetőség, ha mégis, még idegenkednek tőle. Ugyanígy az autópálya-matricát is meg lehet vásárolni mobilon, ami szintén jól jön, például, amikor egy március tizenötödiki napon hosszú sorok kígyóznak az összes Bécs felé útba eső benzinkút pénztára előtt. Ilyenkor rájövünk, hogy az extrákat nem véletlen találják ki nekünk. Legalábbis egy részüket nem…

Mobilunk: az életünk távirányítója

Tehát, ha kialakul az igény, és megnyílik az út a különbféle lehetőségek előtt, mobilunk lesz életünk távirányítója. Már nem csak parkolásnál fogjuk használni, de akár egy cola-automatából is mobil segítségével vásárolhatunk, arról nem is beszélve, hogy szórakozási igényeink egy részét is kiélhetjük majd telefonunkon: zenét hallgathatunk, filmet nézhetünk, chatelhetünk jobb minőségben, mint most, és mellesleg akár még telefonálhatunk is rajta.

Most még sci-fi

Folytatva a jövő-víziót, Csepeli Csaba (AFF Kft.) az NRC technológiát mutatta be, ami már egy bonyolultabb adathordozóvá változtatja a mobiltelefont, és lehetővé teszi, hogy ezen szerkezet tárolja az összes fontos adatunkat, ha pedig elég közel kerül egy másik NRC-vel ellátott szerkezethez, felismerve egymást adatot cseréljenek. Ez az adat lehet egy virtuális mozijegy, egy bankkártya-használat, egy metrojegy, vagy akár a lakásunk kinyitásához szükséges kód.  Ez azt jelenti, hogy néhány év múlva nem lesz szükségünk táskára, mert mobilunk lesz egyben a pénztárcánk, személyigazolványunk, lakáskulcsunk, bankkártyánk, belépőjegyünk, tornaterem-bérletünk, és még sok minden, amit talán most még elképzelni sem tudunk.

A fejlesztések most már nem is csak arra irányulnak, hogy még mi mindenre lehetne használni a telefont, hanem nagyrészt arra is, hogy a fenti használatot hogyan lehet legcélszerűbben levédetni, hiszen, ha minden fontos adatunkat egy szerkezetben tartjuk, óriási a kockázata annak, ha elveszítjük azt.

Az mindenesetre kirajzolódni látszik, hogy a jövőben a tolvajoknak is érdemes lesz lépést tartani a technikai fejlődéssel, meg kell tanulniuk a kódok feltörését, és lehet, hogy a pajszert is egy hasonló, modern, kódfeltörő "kütyű" váltja majd fel. Lehet, néhány év múlva megtaláljuk az antikvitás boltokban mostani telefonjainkat a múlt századi vasalók között. Persze nagy kérdés, hogy a "telefon felváltja a táskánkat" történetben, miként fogja mobilunk helyettesíteni a női táskák elmaradhatatlan tartozékát, a sminkkészletet.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!