7p

Háttérbeszélgetésen mondták el az RTL és a 4iG vezetői, hogy miért és hogyan kötöttek együttűködést és hogy mi lesz az UEFA Bajnokok Ligája (BL) meccseivel. Másképpen nézünk tévét: a televíziós tartalmakra még mindig nagy az igény, de sokan már nem a nagy képernyő előtt vagy nem televíziós csatornán, hanem streamingfelületen tévéznek. Meg lehet kerülni a fizetős utat annak, aki minden BL-meccset meg szeretne nézni? Ezt is megkérdeztük.

Augusztus elején, meglepetésszerűen jelentették be az RTL és a 4iG stratégiai megállapodását, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy január elsejétől:

  • az RTL Magyarország mellett kizárólag a 4iG Csoport értékesítheti, illetve terjesztheti az RTL+ streamingszolgáltatását a hazai távközlési szolgáltatók közül. A Vodafone Magyarország és a DIGI ügyfelei akár a televíziós csomagjuk részeként is elérhetik majd az RTL+ teljes kínálatát, köztük az UEFA Bajnokok Ligája-mérkőzéseket.
  • A felek a műsorkészítésben is együttműködnek: amennyiben bármelyik magyar csapat bejut a valamelyik UEFA-sorozat play-off körébe vagy főtáblájára, az RTL és a 4iG Csoport közösen hozza tető alá a meccsek közvetítését, ahogyan a 2026-os BL-döntő is ilyen koprodukcióban készül majd.
  • Az RTL Magyarország 12 csatornás portfóliójának terjesztése is a megállapodás része, köztük a médiavállalat 2023 decemberében indult 4 új, második generációs csatornájára vonatkozóan is. A 4iG Csoport minden ügyfele számára elérhetők lesznek a RTL, RTL KETTŐ, RTL HÁROM, RTL GOLD, RTL OTTHON, Film+, Sorozat+, Cool TV, Muzsika TV, Kölyökklub, Moziklub, Sorozatklub televíziós csatornák a választott előfizetési csomagtól függően.

Az RTL és a 4iG vezetői csütörtökön egy háttérbeszélgetésen mondták el, hogy hogyan és miért bútoroztak össze és hogy miért történt mindez a kívülállók számára talán érthetetlenül gyorsan. A rövid magyarázat szerint azért, mert a piac logikája alapján mindkét fél érdeke a legnagyobb elérés és a legnagyobb ügyfélélmény megteremtése volt. Azaz az RTL-nek lefedettségre, a 4iG-nek pedig exkluzív tartalmakra van szüksége. A hosszabb magyarázat szerint pedig egyre durvul a verseny a piacon, bár a magyarok egyre többet fizetnek a streaming-szolgáltatóknak (820 ezer magyar háztartás rendelkezik valamilyen fizetős streaming előfizetéssel, az átlagos platformszám 2,6), egyre többen is lépnek be a piacra, a felhasználók pedig egyre dinamikusabban váltanak: ha valami nem tetszik, lemondják és előfizetnek másra. A mesterséges intelligencia hatásai pedig jelenleg még csak sejthetőek, de nem megbecsülhetőek. 

Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója szerint a BL a legjobbkor jött, a távközlési piac hiperugrás előtt áll, a 4iG és az RTL „értékajánlata” jó időben tudott kapcsolódni. A verseny fokozódása mellett a lineáris – azaz a hagyományos –  tévézés is változik. Még mindig sokan kíváncsiak a televíziós tartalmakra, de nem biztos, hogy lineáris televízióban nézik őket, hanem sokkal inkább streaming-szolgáltatókon keresztül. A nézők között életkori szakadék tátong, ez pedig hosszútávon még okozhat fejtörést: a hagyományos módon tévézők átlagos életkora 56-57 év, míg az úgynevezett other tévénéző (tehát aki nem a lineáris szolgáltatáson keresztül tévézik) átlagosan 38 éves. A streaming-platformok és a telekommunikációs cégek összefogása pedig nemzetközi tendencia, így tett az Egyesült Államokban a Disney és a Verizon, Franciaországban a Canal+, de az RTL-nek cégcsoporton belül is van erre előképe, Németországban. A koronavírus-járvány időszaka új lendületet adott ennek a változásnak, Vidus Gabriella szerint pedig a módosult tartalomfogyasztási szokások a pandémia után is megmaradtak. Tábori Tamás, a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese korábban a DIGI-t vezette, így jó rálátása van a helyzetre: Magyarországon még nem temetné a lineáris tévézést, de a változás tagadhatatlan, üteme pedig a szereplőkön is múlik. Izgalmas kérdés, ki merre mozdul, gyorsítani akarnak majd a szereplők a folyamatokon vagy elnyújtani őket? – magyarázta.

Szujó Zoltán, a rendezvény moderátora, Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese, Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója, Tábori Tamás, a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese és Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója
Szujó Zoltán, a rendezvény moderátora, Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese, Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója, Tábori Tamás, a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese és Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója
Fotó: 4ig, RTL

Az Mfor kérdésére Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta: abban nincsen semmi meglepő, hogy az RTL+ bejelentésekor, illetve elindulásakor még nem kommunikáltak semmilyen együttműködésről.

„Folyamatosan figyeljük a trendeket, teljesen természetes, hogy egy termék indulásakor megnézzük, hogy arra hogyan reagálnak, mi mozgatja azt és amikor ez kiforrott, akkor gondolkodunk abban, hogy milyen partnerségre lépjünk bárkivel is.”

Grósz Judit hozzátette: folyamatosan radaron volt egy ilyen lehetőség, hiszen a már említett nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy a fejlődés útja ez. Az RTL+ továbbra is elérhető marad a már megszokott formában, viszont „az egy hatalmas segítség, hogy a piac ekkora részét lefedi egy tel-co szolgáltató és ő értékesíti a termékünket.” Magyarország nem tartozik a nagy piacok közé, viszont a méretgazdaságosság szempontjából előnyös egy olyan partnerrel terjeszteni a termékeiket, akinek már vannak ügyfélkapcsolatai, a televíziós előfizetői. „Ez egy módszer a sok közül” – mondta Grósz Judit, akit a torrentezés és egyéb tartalomlopási problémákról is kérdeztünk. A torrentezés, azaz az illegális letöltés azok aktualitása miatt a sporteseményeknél kevésbé működik, viszont vannak olyan felületek, ahol még a streamelt tartalmakat is követni lehet feketén. A torrentezés ellen az RTL jogi eszközökkel küzd, a streamelt meccsek ellopása ellen pedig a lehető legnagyobb figyelemmel lépnek fel, az UEFA rendkívül szigorú szabályozásával, biztonsági előírásaival összhangban. A tervek szerint januárra derülnek ki annak a részletei, hogy a One-on keresztül a vendéglátóipari egységek számára is elérhető lesz-e az RTL+, így a BL-meccsek.

A megegyezéshez vezető egyeztetések vélhetően nem voltak mentesek az izgalmaktól, erre a résztvevők egy-egy pillantása utalt a témánál. Vidus Gabriella a háttérbeszélgetésen „intenzív tárgyalásokat” említett, amelyeknél egy kijelölt, végső időpont segített minél előbb kitalálni, hogy együtt tudnak-e működni vagy sem. Már csak azért is, mert a technológiai függőség miatt nem is lett volna idejük elhúzni a folyamatot. Tábori Tamás, a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta: nem is végeztek előzetes piackutatást, mert az igények egyértelműek: árbevételük nagyobb része a lakossági ügyfelektől jön, nekik kell megfelelni, ehhez pedig exkluzív tartalmak, innovatív kereskedelmi megállapodások kellenek. 

Nem lesz öt távirányító 

Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgatója ismertette, hogy a Vodafone Magyarország tévés előfizetői már a svájci hátterű Nagra Kudelski által fejlesztett felületen, set-top boxon keresztül érhetik el a kódolt digitális kábeltévé-csatornákat. Ez a One TV, ami a megújulás után a One nevet kapja. Elkezdődött a Vodafone-ügyfelek fokozatos migrációja is az új technológiába, ez azonban hónapokig is eltarthat. Az One-ban egy helyről lehet elérni a lineáris, a video-on-demand tartalmakat és a streaming platformokat is. Nem lesz tehát szükség több távirányítóra vagy az online és a lineáris tartalmak közötti ugrálásra, mindezt úgy, hogy a felület folyamatos tanulás mellett plusz információkkal látja el a felhasználókat és egyénre szabott ajánlatokat kínál.

A szülők pedig akár a korhatáros tartalmak elérését is beállíthatják az egyes felhasználói fiókokban. Az ígéret szerint a felület kényelmes azoknak is, akik a technológiai térben kevésbé magabiztosan mozognak. 

Tábori Tamás és Bányai Tamás
Tábori Tamás és Bányai Tamás
Fotó: 4iG, RTL

Tábori Tamás nem titkolta, hogy a magyar fogyasztók árérzékenyek, ennek figyelembe vételével alakítják ki ajánlataikat. Szavai szerint a a televíziós termékük „profitabilitása nem jár az egekben”, van egy komoly határ, amit feszegetnek, az ügyfelektől beszedhető összegeket nem lehet többszörözni még sokkal nagyobb kínálat esetén sem. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!