3p

Egy hónapja semmit sem szállít a magyar állam teherszállító repülőgépe. De nem is ez az igazi baj.

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő szerint egy hónapja rostokol Ferihegyen a magyar állam tulajdonában álló Airbus teherszállító repülőgép, amely az elmúlt hetekben csupán kétszer szállt fel, egy-egy órára – legutóbb Zalaegerszegig repült és vissza, feltehetően valamilyen ellenőrző repülést hajtott végre.

„A gép megvásárlása amúgy is gazdaságilag teljesen irracionális döntés volt Orbánéktól, de egy ilyen méregdrága repülőgép akkor a leggazdaságtalanabb, ha a földön áll (hiszen nem termel bevételt, de a biztosítása, karbantartása, amortizációja akkor is 'ketyeg')

- írja Hadházy, akinek a tétlenség okára is van magyarázata.

Az állami Airbus teherszállító a reptér betonján - egy jó ideig ott is marad?
Az állami Airbus teherszállító a reptér betonján - egy jó ideig ott is marad?
Fotó: Facebook/Hadházy Ákos

A nyilvános adatbázisokból, korábbi sajtóhírekből és a repülést ismerő szakértőktől jött információkból az is világos, hogy miért nem repül Orbán egyik kedvenc játékszere. December 1-től már nem a Wizzair üzemelteti az adófizetők pénzén vett óriásgépet. Néhány hónapja lehetett olvasni arról, hogy a nevében magyar, valójában kínai érdekeltségű 'Hungarian Airlines' fogja átvenni az üzemeltetést, de mostanra világos, hogy ez nem sikerült. Információim szerint a gépet eddig repülő Wizzair pilóták közül egyetlen kapitány sem ment át az új 'magyar' (kínai) légitársasághoz. Állítólag két elsőtiszt kivételével mindenki maradt inkább a Wizzairnél. Ahhoz viszont, hogy egy ilyen, hosszútávú repüléseket végző gép folyamatosan dolgozhasson, legalább 8-10 pilótára lenne szükség.

Ráadásul Hadházy szerint nincs is a magyar légügyi hatóságnál sincs olyan képzett szakember, akinek jogosultsága lenne egy ilyen óriásgép üzemeltetésnek ellenőrzésére. Mindez viszont a képviselő szerint „egy még komolyabb ügyhöz” vezet el: az Európai Unió ugyanis kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen azért, mert a légiközlekedés hatósági ellenőrzése elégtelen hazánkban.

Az erről szóló, 2024. december 16-ai bejelentés szerint:

„Magyarország nem tud elegendő létszámú képzett személyzetet felmutatni ahhoz, hogy megfelelően felügyelje az engedéllyel rendelkező üzemben tartókat és azok szabályos működését. Emellett nem alakított ki olyan megbízható irányítási rendszert sem, amely kidolgozott irányelvekre, eljárásokra és világos szervezeti struktúrára támaszkodva képes lenne biztosítani a rendeletnek való megfelelést. Magyarország nem gondoskodott arról sem, hogy a tanúsított szervezetek a tanúsítványok, jóváhagyások és engedélyek kiadása előtt teljesítsék a rájuk vonatkozó követelményeket. Hiányoznak továbbá a minősített szervezetek tevékenységeinek nyomon követésére szolgáló hatékony ellenőrzési programok is, ideértve a rendszeres auditokat és vizsgálatokat.”

Az Európai Bizottság ezért felszólító levelet küldött Magyarországnak, amelynek két hónapja van arra, hogy válaszoljon a levélre és orvosolja a Bizottság által feltárt hiányosságokat. Amennyiben nem kap kielégítő választ, a Bizottság úgy határozhat, hogy indokolással ellátott véleményt ad ki.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!