6p

Októberig egészen biztosan biztosított az óbudai önkormányzat működése, annak ellenére, hogy a polgármestert, a június 9-én újraválasztott Kiss Lászlót, valamint egyik alpolgármesterét, az egyéni képviselői mandátumot is nyert Czeglédy Gergőt a bíróság letartóztatta. Október 15-ig azonban meg kellene tartani az új képviselő-testület alakuló ülését, amelyen Kissnek alpolgármesterekre kellene javaslatot tennie. Vajon ezt megteheti a rács mögül, „levelező tagozaton”?

Viszonylag könnyen el lehet igazgatni majd Óbudát, annak ellenére, hogy a városrész régi-új polgármesterét, Kiss Lászlót, illetve egyik alpolgármesterét, a 6. számú választókerület képviselőjét, Czeglédy Gergőt is letartóztatta a bíróság. A vonatkozó jogszabályok, így az önkormányzati törvény, illetve a kerület működését szabályozó rendelet, a szervezeti és működési szabályzat (szmsz) ugyanis gondoskodik olyan speciális helyzetekről is, mint például a helyi politikus tartós akadályoztatása, esetleg a pozíció betöltetlensége.

Nem kell itt feltétlenül börtönbüntetésre gondolni, hiszen könnyen előfordulhat olyan helyzet, amikor valaki tényleg nem lenne képes egy vis maior helyzetben intézkedni, például egy kórházi kezelés vagy egy messzi földön eltöltött szabadság ideje alatt.

Kiss Lászlónak polgármesterként számos egyénileg gyakorolható jogköre lehet, melyeket a képviselő-testület ruházott rá. Hasonlóan ahhoz, mint bemutattuk, ahogyan Karácsony Gergelynek főpolgármesterként „milyen messzire érhet a keze”.

A jogköröket a polgármester akadályoztatása esetén az általa kijelölt alpolgármester gyakorolhatja. Lapunk megkeresésére Óbuda Önkormányzatának sajtókapcsolatokért is felelős Társadalmi Kapcsolatok Főosztályán azt mondták a helyettesítési rendben Kiss László alpolgármester feladatait Burján Ferenc alpolgármester látja el. Hozzátették, a helyettesítési rendről szóló utasításban lépésről lépésre meghatározták, kik lépnek például a mostani szabadságolási időszakban az akadályoztatott személy helyébe.

Kiss László szavaz június 9-én, akkor még szabadlábon
Kiss László szavaz június 9-én, akkor még szabadlábon
Fotó: Facebook / Kiss László

A helyettesítési rendre gyakorlati példát is találtunk. Így például Czeglédy Gergő letartóztatását követően, július 11-én Kiss rendkívüli képviselő-testületi ülést hívott össze, amelyen a Czeglédy nevével fémjelzett előterjesztéseknél már „akadályoztatására tekintettel” Burján Ferenc szerepelt előterjesztőként.

Óbudán egyébként az szmsz értelmében négy alpolgármester van, és júniusban mind a négyen (köztük a letartóztatott Czeglédy Gergő is) nyertek az egyéni választókerületükben.

Októberben borulhat az óbudai bili

Ám a látszólagos interregnum csak októberig tart. Ugyanis a június 9-i önkormányzati választás jogerős eredménye szerint ezt követően is Kiss László lesz a kerület első embere, akár rács mögött ül, akár nem. (Ügyében jogerős elmarasztaló ítélet addig nyilván nem születik.) A büntetőjogilag terhelt polgármester letartóztatása elvileg 30 napig, azaz szeptember 16-ig tarthat (feltéve, hogy a letartóztatás jogerőssé válik, ügyvédje ugyanis fellebbezett ez ellen), ám az ügyészség kérheti a bíróságtól annak meghosszabbítását alkalmanként legfeljebb három hónappal (egy év eltelte után alkalmanként legfeljebb két hónappal), ami így akár évekig is tarthat attól függően, pontosan milyen bűncselekmény miatt van folyamatban eljárás ellene.

Mivel az új önkormányzat képviselő-testületének alakuló ülését a polgármesternek kellene összehívnia legkésőbb október 15-éig, így – ha addig nem szűnik meg a letartóztatás – Kiss erre képtelen lesz. A kerületi szmsz szerint ebben az esetben őt a korelnök, azaz az új testület legidősebb tagja fogja pótolni, neki kell összehívnia és levezetnie a városrészi képviselő-testület alakuló ülését, illetve a polgármester várható távolléte miatt neki kell majd előmondania az eskük szövegét is. Érdekes kérdés lesz az alpolgármesterek megválasztása. Az önkormányztati törvény szerint

az alpolgármesterek személyére a polgármesternek kell javaslatot tennie,

ennek módját azonban nem szabályozza semmi. Ha Kiss letartóztatása jogerőssé válik, és azt a bíróság meghosszabbítja, akkor viszont

  • Kiss nem tud polgármesteri esküt tenni, illetve
  • nem tud javaslatot tenni az alpolgármesterek személyére.

A 444-nek a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének főtitkára, Gyergyák Ferenc azt mondta, elviekben nincs akadálya annak, hogy ezt Kiss írásban tegye meg, más kérdés, hogy ezt a módszert elfogadja-e a képviselő-testület, illetve a Kormányhivatal, majd – annak Óbudára nézve negatív határozata esetén – a Kúria. Ha nem, akkor a törvényi előírások (és az szmsz) előírásaival ellentétben nem lesznek alpolgármesterek sem.

Ki kell emelni – és ezt az illetékes Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium választásokra készített hírlevele is megerősíti –, hogy a polgármesteri feladatok ellátásának nem feltétele az eskütétel. A dokumentum egyértelműen leszögezi, „az újonnan megválasztott polgármester megbízatása 2024. október 1-jén 0 órakor keletkezik”. A tárca állásfoglalásában az is olvasható, hogy bár az eskütétel kötelező, annak elmaradásához az önkormányzati törvény semmilyen jogkövetkezményt nem fűz:

„Jogaik és kötelezettségeik a megválasztásukkal és nem eskütételükkel keletkeznek, így a képviselőket és a polgármestert eskütételének elmaradására hivatkozással nem lehet akadályozni jogaiknak gyakorlásában, és kötelezettségeiknek is eleget kell tenniük”

– áll a dokumentumban.

Kiss László a megbízólevelével, október 1-jétől mindenképp ő lesz Óbuda polgármestere, kérdés, elláthatja-e ezt a pozíciót levelező tagozaton
Kiss László a megbízólevelével, október 1-jétől mindenképp ő lesz Óbuda polgármestere, kérdés, elláthatja-e ezt a pozíciót levelező tagozaton
Fotó: Facebook / Kiss László

Vagyis könnyen előfordulhat, hogy patthelyzet áll elő Óbudán. Van egy megválasztott, jogerősen el nem ítélt, de akadályozott polgármester, aki – ha a különböző jogalkalmazók úgy látják – nem tudja megkezdeni munkáját, nem tud esküt tenni sem, és személyi előterjesztéseket sem tenni, így az önkormányzat nemcsak működésképtelenné, de önhibáján kívül törvénysértően (nem) működővé is válhat.

A polgármestert csak méltatlanság esetén lehet megfosztani pozíciójától, azt akkor kell megállapítani, ha a polgármestert szándékos bűncselekmény miatt jogerősen szabadságvesztésre ítélik, ebben az esetben ezt a képviselő-testületnek minősített többséggel (az összes képviselő több mint felének szavazatával) kell kimondania. Ám Kiss esetében a jogerős döntés meghozatala akár a ciklus végéig is elhúzódhat, gondoljunk arra, hogy Simonka Györggyel szemben 2016-ban indult nyomozás, az ügyben még elsőfokú ítélet sem született, a korrupcióval gyanúsított politikust pedig Kiss Lászlóval egy napon, június 9-én választották polgármesterré Pusztaottlakán.

A gordiuszi csomó átvágásának másik módja Kiss lemondása lenne. A napokban a Kutyapárt két kerületi képviselője azt nyilatkozta, ha Kiss nem tudja tisztázni magát, akkor le kell mondani, a Mi Hazánk önkormányzati képviselője pedig aláírásgyűjtést hirdetett Kiss lemondásáért és új választás kiírásáért. (Ennek jogi következménye akkor sem lenne, ha ad absurdum valamennyi óbudai választópolgár aláírná a radikális párt ívét.) Ha Kiss önként távozik a polgármesteri posztról, akkor időközi polgármester-választást kellene tartani Óbudán. A képviselő-testület azonban (soraiban Czeglédy Gergővel) ettől függetlenül működhetne tovább.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!