5p

Nem vitás, hogy nagyon ért a menetrendekhez Vitézy Dávid, de aligha közlekedési tanácsadói cégének nyereségéből él. A környezetében viszont akadnak milliárdosok.

Aligha tanácsadó cége jövedelméből finanszírozta kampányát Vitézy Dávid, a Közlekedési Kutató Kft. ugyanis tavaly mindössze 20,1 millió forintos forgalommal és 4,4 millió forintos profittal zárt - derül ki a cég beszámolójából.

A tulajdonos határozata értelmében a 2023-as év után osztalék megállapítására nem került sor, az adózott eredmény az eredménytartalékba helyezendő

- olvasható a dokumentumban. A cég főtevékenysége a műszaki tanácsadás, de oktatással is foglalkozik. Az nem derül ki a beszámolóból, hogy Vitézy Dávid tavaly kinek adott tanácsot, de azt megírta a sajtó, hogy napi nettó 250 ezer forintért dolgozott az ellenzéki vezetésű Miskolcnak Vitézy Dávid cége. E szerint egy 17 nap alatt elvégzett feladatról volt szó összesen nettó 4,25 millió forint értékben. Vitézy Dávid arra adott tanácsokat, hogyan lehetne javítani a városi tömegközlekedést. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a napi összeg nagyjából annyi, amennyit a miniszterelnök keres és amennyit egy ápolónő vagy egy tanár egy hónap alatt se visz haza.

Vitézy Dávid mögött sokan állnak
Vitézy Dávid mögött sokan állnak
Fotó: MTI / Balogh Zoltán

A miskolci Városháza reagált is az ügyre, közlésük szerint a szerződés műszaki tartalma a hivatali szervezeten belül felállítandó közlekedésszervező osztály létrehozására irányult, amely budapesti összehasonlításban a BKK által ellátott feladatok végrehajtását végzi a miskolci közlekedésszervezés tekintetében.

Az elmúlt években több cikk is megjelent arról, hogy összeomlott Miskolc tömegközlekedése. Tavaly ősszel pedig főleg a kormánypárti Magyar Nemzet cikkezett arról szívesen, hogy bevezették a városban az új autóbusz- és villamosmenetrendet és ez az első olyan alkalom, amikor a menetrendet nem a város közösségi közlekedéséért felelős Miskolc Városi Közlekedés Zrt. (MVK) készítette, hanem a polgármesteri hivatal által életre hívott közlekedésszervező osztály.

A kormánylap cikke szerint az ellenzéki városvezetés döntése értelmében az új menetrendet a növekvő utasszám és az egyre magasabb szolgáltatási szint iránti törekvés indokolta, de az utasok jelentős része szerint pont az ellenkezőjét sikerült elérni. Tehát a Magyar Nemzet a Vitézy által is segített új menetrendet és a kaotikus tömegközlekedést kritizálta, majd Szentkirályi Alexandra visszalépése után a Fidesz beállt az eredetileg az LMP által indított főpolgármesterjelölt mögé.

A Közlekedési Kutató Kft.-ről még annyit lehet tudni, hogy Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatójaként még 2017-ben alakította át Kft.-vé a tanácsadó cégét. A HVG cikke szerint a társaságban az édesapja, Vitézy László filmrendező is a társa volt. Vitézyék magáncége korábban bt. formájában működött. Elég hektikus a cég működése, amely vélhetően a közlekedési szakember politikai, kormányzati szerepvállalásaival összefüggésben vált hol aktívvá, hol passzivvá. Például 2019-ben még 105,4 millió forintos forgalma volt, amiből 31 millió forintos nyereség született, de 2022-ben egy fillér bevétele sem akadt, ami pedig kétmillió forintos veszteséget eredményezett. A cég saját tőkéje végig stabil volt, 80 millió forint körül ingadozott.

 

Vitézy Dávid főpolgármesteri kampányát leginkább Ungár Péter finanszírozta. A 24.hu írta meg, hogy 220-250 millió forint értékű anyagi támogatást nyújtott saját vagyonából Vitézy Dávid főpolgármesteri kampányához Ungár Péter. Ezt az LMP társelnöke árulta el a Szélsőközép nevű YouTube-csatorna Vágatlanul című műsorában.

El fogunk számolni ennek a részleteivel, de én vagyok a legnagyobb adományozója

– mondta Ungár az interjúban.

Schmidt Mária és gyerekei, Ungár Péter és Ungár Anna vagyonkezelője, a PIÓ-21 Kft. a 2023-as üzleti év után 31,3 milliárd forintos osztalék szavazásáról döntött. Schmidt Máriának 66,6, míg Ungáréknak 16,7-16,7 százaléka van a cégben, ez azt jelenti, hogy a történészt 20,9, gyerekeit pedig fejenként 5,2 milliárd forint illeti a most megszavazott osztalékból. A PIÓ-21 Kft. vagyonának alapja a Budapesti Ingatlan Nyrt.-ben való részesedése, 67,73 százalékkal ez a cég a BIF főrészvényese.

Persze a Vitézy család sem szegény, hiszen Vitézy Dávid apai nagybátyja, Vitézy Tamás milliárdos üzletember. Őt például az Átlátszó mutatta be egy vele készült interjút idézve:

Baráti kapcsolatok révén elvetődtünk Ukrajnába, ahol megkérdezték, akarunk-e földgázt venni. Bementünk a Mol-ba, elmondtuk, hogy mit szeretnénk – idézte például azt, ahogyan az 1990-es évek legelején leszerződött az akkor még teljesen állami tulajdonban lévő olajtársasággal, zöldfülűként, egy addig az energetikai piacon ismeretlen vállalkozás nevében, amely egy időben egy Nagy-Britanniában bejegyzett offshore cégben végződött.

A cikk szerint Vitézy nagybátyja a legjobb iskolában, orosz és ukrán oligarchák között kapta kiképzését, és hogy mennyire alaposat, arra kiváló bizonyíték, hogy az egy főre jutó oligarchák alapján ugyancsak a világ élvonalában szereplő Balkánon fektette be vagyonát, méghozzá úgy, hogy a horvát, szerb és montenegrói kemény fiúk között is talpon maradt. Az egyébként lelkes vitorlázó üzletember ott szállodákat, apartmanházakat, kempingeket működtetett. Ifjúkori barátja, egykori nyaralótársa Puch László korábbi MSZP-s pártpénztárnok. Vitézy Tamás 2013-ig szerepelt A 100 leggazdagabb című kiadvány listáján. Abban az évben vagyonát 10,5 milliárd forintra becsülték. Legutóbb 2021-ben szerepelt a hírekben, amikor egy Facebook-bejegyzésben úgy fogalmazott, hogy a maffia módszereivel vették el a családja vagyonát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!