Aligha tanácsadó cége jövedelméből finanszírozta kampányát Vitézy Dávid, a Közlekedési Kutató Kft. ugyanis tavaly mindössze 20,1 millió forintos forgalommal és 4,4 millió forintos profittal zárt - derül ki a cég beszámolójából.
A tulajdonos határozata értelmében a 2023-as év után osztalék megállapítására nem került sor, az adózott eredmény az eredménytartalékba helyezendő
- olvasható a dokumentumban. A cég főtevékenysége a műszaki tanácsadás, de oktatással is foglalkozik. Az nem derül ki a beszámolóból, hogy Vitézy Dávid tavaly kinek adott tanácsot, de azt megírta a sajtó, hogy napi nettó 250 ezer forintért dolgozott az ellenzéki vezetésű Miskolcnak Vitézy Dávid cége. E szerint egy 17 nap alatt elvégzett feladatról volt szó összesen nettó 4,25 millió forint értékben. Vitézy Dávid arra adott tanácsokat, hogyan lehetne javítani a városi tömegközlekedést. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a napi összeg nagyjából annyi, amennyit a miniszterelnök keres és amennyit egy ápolónő vagy egy tanár egy hónap alatt se visz haza.
A miskolci Városháza reagált is az ügyre, közlésük szerint a szerződés műszaki tartalma a hivatali szervezeten belül felállítandó közlekedésszervező osztály létrehozására irányult, amely budapesti összehasonlításban a BKK által ellátott feladatok végrehajtását végzi a miskolci közlekedésszervezés tekintetében.
Az elmúlt években több cikk is megjelent arról, hogy összeomlott Miskolc tömegközlekedése. Tavaly ősszel pedig főleg a kormánypárti Magyar Nemzet cikkezett arról szívesen, hogy bevezették a városban az új autóbusz- és villamosmenetrendet és ez az első olyan alkalom, amikor a menetrendet nem a város közösségi közlekedéséért felelős Miskolc Városi Közlekedés Zrt. (MVK) készítette, hanem a polgármesteri hivatal által életre hívott közlekedésszervező osztály.
A kormánylap cikke szerint az ellenzéki városvezetés döntése értelmében az új menetrendet a növekvő utasszám és az egyre magasabb szolgáltatási szint iránti törekvés indokolta, de az utasok jelentős része szerint pont az ellenkezőjét sikerült elérni. Tehát a Magyar Nemzet a Vitézy által is segített új menetrendet és a kaotikus tömegközlekedést kritizálta, majd Szentkirályi Alexandra visszalépése után a Fidesz beállt az eredetileg az LMP által indított főpolgármesterjelölt mögé.
A Közlekedési Kutató Kft.-ről még annyit lehet tudni, hogy Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatójaként még 2017-ben alakította át Kft.-vé a tanácsadó cégét. A HVG cikke szerint a társaságban az édesapja, Vitézy László filmrendező is a társa volt. Vitézyék magáncége korábban bt. formájában működött. Elég hektikus a cég működése, amely vélhetően a közlekedési szakember politikai, kormányzati szerepvállalásaival összefüggésben vált hol aktívvá, hol passzivvá. Például 2019-ben még 105,4 millió forintos forgalma volt, amiből 31 millió forintos nyereség született, de 2022-ben egy fillér bevétele sem akadt, ami pedig kétmillió forintos veszteséget eredményezett. A cég saját tőkéje végig stabil volt, 80 millió forint körül ingadozott.
Vitézy Dávid főpolgármesteri kampányát leginkább Ungár Péter finanszírozta. A 24.hu írta meg, hogy 220-250 millió forint értékű anyagi támogatást nyújtott saját vagyonából Vitézy Dávid főpolgármesteri kampányához Ungár Péter. Ezt az LMP társelnöke árulta el a Szélsőközép nevű YouTube-csatorna Vágatlanul című műsorában.
El fogunk számolni ennek a részleteivel, de én vagyok a legnagyobb adományozója
– mondta Ungár az interjúban.
Schmidt Mária és gyerekei, Ungár Péter és Ungár Anna vagyonkezelője, a PIÓ-21 Kft. a 2023-as üzleti év után 31,3 milliárd forintos osztalék szavazásáról döntött. Schmidt Máriának 66,6, míg Ungáréknak 16,7-16,7 százaléka van a cégben, ez azt jelenti, hogy a történészt 20,9, gyerekeit pedig fejenként 5,2 milliárd forint illeti a most megszavazott osztalékból. A PIÓ-21 Kft. vagyonának alapja a Budapesti Ingatlan Nyrt.-ben való részesedése, 67,73 százalékkal ez a cég a BIF főrészvényese.
Persze a Vitézy család sem szegény, hiszen Vitézy Dávid apai nagybátyja, Vitézy Tamás milliárdos üzletember. Őt például az Átlátszó mutatta be egy vele készült interjút idézve:
Baráti kapcsolatok révén elvetődtünk Ukrajnába, ahol megkérdezték, akarunk-e földgázt venni. Bementünk a Mol-ba, elmondtuk, hogy mit szeretnénk – idézte például azt, ahogyan az 1990-es évek legelején leszerződött az akkor még teljesen állami tulajdonban lévő olajtársasággal, zöldfülűként, egy addig az energetikai piacon ismeretlen vállalkozás nevében, amely egy időben egy Nagy-Britanniában bejegyzett offshore cégben végződött.
A cikk szerint Vitézy nagybátyja a legjobb iskolában, orosz és ukrán oligarchák között kapta kiképzését, és hogy mennyire alaposat, arra kiváló bizonyíték, hogy az egy főre jutó oligarchák alapján ugyancsak a világ élvonalában szereplő Balkánon fektette be vagyonát, méghozzá úgy, hogy a horvát, szerb és montenegrói kemény fiúk között is talpon maradt. Az egyébként lelkes vitorlázó üzletember ott szállodákat, apartmanházakat, kempingeket működtetett. Ifjúkori barátja, egykori nyaralótársa Puch László korábbi MSZP-s pártpénztárnok. Vitézy Tamás 2013-ig szerepelt A 100 leggazdagabb című kiadvány listáján. Abban az évben vagyonát 10,5 milliárd forintra becsülték. Legutóbb 2021-ben szerepelt a hírekben, amikor egy Facebook-bejegyzésben úgy fogalmazott, hogy a maffia módszereivel vették el a családja vagyonát.