4p

Bár az utasforgalom az idén sem tért vissza a 2019-es rekordszinthez, megindulhat a debreceni reptér korszerűsítése, ugyanis megjelent az új kifutópálya  tervezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény. Nagy kérdés azonban, hogy erre mikor lesz pénz.

Hiába dübörögnek az ezermilliárdos debreceni nagyberuházások – BMW autógyár, CATL akkumulátorgyár – a reptér ebből egyelőre (!) szinte semmit sem érez. Jól tükrözi ezt a kettősséget az utasforgalom, amely az elmúlt években és idén sem közelít a 2019-es rekordhoz. Az akkori, 600 ezres szintnek ugyanis tavaly csak a felét tudták elérni, idén pedig még a 300 ezres utasforgalom is billeg – egyes becslések szerint ez inkább közelebb lesz a 200 ezerhez. (Csak összehasonlításként a két regionális versenytárs légikikötő forgalma fokozatosan emelkedik. A nagyváradi kis repülőtér évente 150 ezer, a kolozsvári pedig több mint három millió utast fogad évente. Az előbbiben idén egy új terminálépületet adtak át, az utóbbiban pedig az új kifutópálya mellett a terminálépületet is bővítették.)


A debreceni nemzetközi reptér forgalomcsökkenésének egyik oka az, hogy a Wizz Air bezárta debreceni bázisát, és több járatot is töröltek a menetrendből. A római mellett megszüntettek két állandó járatot, az isztambulit, és az eindhovenit is ezek a menetrendben novembertől már nem érhetőek el. A legnépszerűbb, londoni célpontra is csak heti öt járat üzemel.

Ennek ellenpontja a Lufthansa, amely immár hetente négy járatot indít Debrecenbe – jórészt az ott épülő BMW gyár alkalmazottait szállítják a hajdusági városba. A reptér stagnálásába azonban az ottani  szegényes infrastruktúra is szerepet játszik. Az egykori szovjet légibázisra ugyanis sok tízmilliárdot kellene költeni, s ezen belül is a kifutópálya állapota kérdéses. Emlékezetes, hogy  idén nyáron  rövid időre le kellett zárni a repülőteret a pálya alkalmatlansága miatt. Ennek felújítása úgy néz ki megoldódhat, mert az új kifutó tervezésére  feltételes közbeszerzési eljárt tettek közzé a minap.

Forrásaink szerint  viszont nem a jelenlegi pálya rendbe hozatala a cél, hanem egy új  dél-nyugat irányú kifutópálya építése. Ez a korábbi 80 méter széles szovjet  betonszalag helyére kerülne, egyelőre még nem tudni, hogy mikor.

A pálya áthelyezése azért indokolt, mert a reptér bővítése és a kifutópálya meghosszabbítása másképpen nem lehetséges. Úgy értesültünk, hogy az új kifutó építésének ideje alatt a reptér zavartalanul működik majd.

Forgalom Debrecen és Kína között

A felújítás és bővítés a tulajdonos Nemzetgazdasági Minisztérium tervei és lehetőségei szerint valósulhat meg. Egyelőre még ismeretlen határidővel. A megoldást a robbanásszerűen növekvő debreceni beruházások kényszeríthetik ki.

Ennek első jele, hogy beindult a teherszállító forgalom Debrecen és Kína között.

Novembertől a cargo gépek hetente négy alkalommal landolnak Debrecenben. A reptéri áruforgalom bővülése a raktárkapacitás növekedését is feltételezi. Novemberben adták hírül, hogy a helyi illetőségű – és a repterek korábban tulajdonló – Xanga Cégcsoport a Ghibli Szállítmányozó Kft.-vel szerződött reptéri raktárkapacitás  bővítésre. Az áruszállítással foglalkozó, budapesti székhelyű cég egy 22 ezer négyzetméteres raktárcsarnokot bérel a Xangától, amelyet készárutárolásra használnak majd. A két cégcsoport a jövőben vasúti terminál üzemeltetését is tervezi.

A cég jövő áprilisban veszi át a még épülő, 22 ezer négyzetméteres csarnokot. A Ghibli 2025-ben és 2026-ban további két raktár bérlését is tervezi a reptéren, amivel megduplázná raktári tárolókapacitását. A Xanga ezekben a hetekben fejez be egy nyolcvan szobás reptéri hotel beruházást, amelyre szintén égető szükség van.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!