7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ne dőljön be a kereskedelmi trükköknek! Hajoljon le az alsó polcig!

Gondolt már arra, hogy egy-egy üzletben a bejáratnál miért kávék, csokoládék vagy kekszek fogadják, és miért nem a liszt, a zsemlemorzsa vagy az étolaj? A szupermarketekben sosem véletlenszerű, hogy melyik árucsoport hol helyezkedik el. Lessünk bele a kereskedelmi trükkökbe! A kereskedelemmel foglalkozó pszichológusok régóta jelentős szerepet játszanak a forgalom növelésében, főleg a multinacionális láncoknál. De vajon így van ez ma is, amikor vásárlás helyett, olykor csak hüledezünk a horribilis árakat nézve?

Az alsó polcok a legolcsóbbak. Fotó: Depositphotos
Az alsó polcok a legolcsóbbak. Fotó: Depositphotos

Azt sejtjük, hogy az áru többnyire nem véletlenül van egy bizonyos szemmagasságba rakva. Az is bevált szokás, hogy a vevőt bolyongásra késztetik – mert közben olyat is betesz a kosárba, amire fél órával ezelőtt nem is gondolt.

A minap az egyik nagy Blaha Lujza téri szupermarketben többen sokáig csak tébláboltak – egyik napról a másikra teljesen átrendezték a belső teret az üzletvezetők. Ez sosem véletlen: amíg megkeresed, hová is tették újabban a lisztet, sok olyan termékkel találkozol, amelyeket eddig nem is vettél észre. Az átrendezés oka lehet persze logisztikai vagy biztonsági is.

Mindig a drágább van szemmagasságban

Az infláció és keresletcsökkenés idején az eddiginél is jobban ügyelnek rá a kereskedők, hogy meglepjenek minket valami újdonsággal - magukat pedig a tetemesebb bevétellel. Szemmagasságba mindig a drágább termékeket rakják, mert ezeken nagyobb a haszon. Az emberek egy része lusta belesni az alsó polcokra, pedig ott hasonló minőségűt lehet ugyanabból az árucikkből találni, csak olcsóbban. Az alapvető fogyasztási cikkek jó része sincs szem előtt – olajat, cukrot, búzadarát, zsemlemorzsát úgyis kell venni, míg drága német bonbont nem feltétlenül.

A saját márkás termékek magas infláció idején mindig népszerűbbek, a szűkös családi keret megszerettette sokakkal a kereskedők által gyártatott paradicsomkonzervet, vaníliáscukrot, csemege uborkát vagy porkávét. Sokszor nincs nagy különbség a minőséget illetően, másszor van, ki kell tapasztalni. A polcoknak mindig roskadni kell az árutól, ezzel magukat kínálják. Ha egy-két darab  karalábé, paprika vagy paradicsom maradt a ládában, azt többnyire mindenki ott hagyja. Ugyancsak ismert rafinéria, hogy hatalmas tárolókban ömlesztik a szemünk elé a felgyülemlett készletet, mondjuk konzerveket, azt a hatást keltve, mintha a termék olcsó lenne.

Te készletezz otthon!

A leértékelések manapság kötelezők – de hogy is állunk ezzel? A vevő mindig az új, hatalmas számokkal kiírt árat nézi, a régit, az áthúzottat ritkán. Pedig van, amikor csak ötven forint a különbség. Ennek fejében nem a kereskedő fog készletezni a raktárban, hanem mi otthon. A leértékelt húsfélét, kenyeret vagy zöldséget szinte elrejtik – így is fogy persze. Akkor is, ha a nagy sárga, akciós ráragasztott címke sokszor csak tíz százalékos mínuszt jelent.

Főleg a kisebb boltokban a drága italok a pénztárosok feje feletti, nehezen elérhető polcokon vannak, érthető biztonsági okokból. A pénztár környékén szokták felhalmozni a snackeket, rágót, édességeket – amíg sorban állunk, hátha megkívánja valamelyiket a gyerek, és nehéz lesz róla lebeszélni.

Számít a megvilágítás is

Nem régi fogás, de hatásos, hogy a zöldséget-gyümölcsöt egyfajta piaci stílusban, tarka-barka színösszeállításban, ládákban kínálják. Ez az árucsoport sokszor a bejárathoz van telepítve. Az árak persze mások, mint a csarnokokban, de az illúzió sokszor valós. Ehhez most már csak az kellene, hogy az eladóknak legyen ideje a kissé szépséghibás zöldséget, gyümölcsöt kiszedni az épek közül, és mondjuk fél áron eladni. Rögtön elkelne, mint ahogy erre már akad példa itthon is.

Nem mindegy, milyen fénnyel vannak megvilágítva a húsok és a halak. Ahol van külön húspult, ott is bőségnek kell lenni. Ahol csak hűtőben kelletik magukat, ott pedig az a szokás, hogy a legdrágábbak vannak szem előtt, a leértékeltek alul, hátul.

Minél nagyobb a bevásárló kocsi, annál többet rakunk bele

Tematikus polc helyett olykor kialakítanak egyfajta vegyest, újdonságok jelszóval – itt sokáig böngészik az ember, mert kíváncsi. Ugyancsak kedveltek az egy-egy ország gasztronómiájára utaló, időszakos részlegek, például amikor egy helyütt lehet kapni olasz tésztát, darabolt paradicsom konzervet, olívaolajat.

Minél nagyobb egy bevásárló kocsi, annál többet rakunk bele – ez a hipermarketek trükkje. Amíg csak egy-két árucikk árválkodik benne, úgy néz ki, mintha keveset költöttünk volna.

A helyben sült kenyér mindig kapós, ráadásul így a boltban friss kenyérillat lengedez, ami szintén nagy vonzerő. A friss kenyérillatot külföldön porlasztóval fújják be néhol az üzlettérbe.

Amikor a biztonsági őr igazít el a boltban

Az, hogy nem találunk újabban eladót a hazai üzletekben, annak az az oka, hogy egyrészt spórolnak a munkabérrel, másrészt, aki hadra fogható, az folyton rakodik, vagy a raktárban matat, a pénztárak egy része pedig már sok helyütt önkiszolgáló. Amikor nincs vevő a boltban, a pénztáros is a polcokat rendezi. 

Ez nem jelenti azt, hogy mindegyik eladó ismeri a boltban kapható sokszáz termék tulajdonságát, ez nem is lenne elvárható. Jobb helyeken nagyító segíti a pici betűkkel felírt használati utasítás szövegének vagy a lejárati időnek az elolvasását.

Minap az egyik népszerű drogériában az eladó is a biztonsági őrtől tudakolta meg, merre is lehet az általam keresett arclemosó tej – állítólag ők tudják leginkább, mely polcon mi található – mert ahol a drága parfümök vagy arckrémek, ott jobban kell figyelniük.

Romantikus zene, kellemes illat

A tiszta, világos fény, a kellemes – nem túl hideg, nem túl meleg – belső hőmérséklet, a levegőbe fújt szolid parfümillat is marasztaló, sőt, sokan megkérdezik, árulnak-e helyben ilyen illatosítót. Ahol lassú romantikus, szerelmes zene szól, ott tovább időzünk, és dudorászás közben még bepakolunk ezt-azt. A túl hangos, „vadabb” zene nem szerencsés választás, mert sietteti-kiűzi a vevőt, hogy induljon már haza. 

Külföldön a ravasz fogások száma ennél is több. Van, ahol kamera figyeli, miből mennyi fogy a nagy hűtőtárolókban, fagyasztókban, hogy aztán esetleg egy másik polcra rakják valamelyik árut a jövő héten. A vevőáramlás iránya, tempója is sokat mond a szakembernek. Bár szinte mindenki vesz tejet vagy kenyeret, ezeket nem mindig rakják egymáshoz közel – járd körbe azokat a részeket is, ahová eszedbe se jutott menni. 

Ki beszél rá a vásárlásra?

Mindeme ötletek persze csak akkor hasznosak, ha valóban fontos, hogy vásároljon a vevő. Magyar üzletre ez nem mindig jellemző – az itt dolgozók havi munkabére nincs valós, szoros korrelációban a forgalommal, a jutalékrendszer pedig szinte ismeretlen. Önnel előfordult mostanában, hogy rábeszélték volna, vegyen meg valamit? Ugye, nem? Legfeljebb valamelyik tévéreklámban.

Először nézd meg a friss kollekciót

A nagyobb ruházati áruházakban, márkaboltokban a kevésbé divatérzékeny fehérneműk, harisnyák, hálóruhák sosem az előtérben helyezkednek el. Ha ilyet akarunk vásárolni, át kell magunkat törni a legújabb kollekción, amelyek össze vannak keverve az akciós holmikkal, hogy mindenképp megállj nézelődni. 

Ilyenkor csak a pénztárca, a józan ész, vagy hangulat kérdése, hogy veszel-e magadnak még egy felsőt, holott otthon van vagy húsz, amit nem hordasz. A rengeteg cucc kipakolása itt sem véletlen, vásárlásra ösztönöz.

A próbafülkéknél álló állványokra pakolt, már felpróbált, de gazdára nem talált holmik meglepően kelendők: hátha rám jó, alapon. No meg, ott olyanok is lehetnek felakasztva, amire eddig nem figyeltünk fel, míg nézelődtünk. Az emeletes áruházakban az akciós holmikat sokszor a felső szinteken rakják ki, az árengedmény így is vonzó lehet. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!