4p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 3-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Görögországban a két évvel ezelőtti 57 áldozattal járó tempi vasúti baleset kormányzati felelősségének eltitkolása miatt pénteken tömegek vonultak az utcákra, és általános sztrájkot is meghirdettek a kormánnyal elégedetlenek.

A tüntetők benzinbombákat dobáltak és szemeteskukákat gyújtottak fel pénteken Athénban, miközben görögök százezrei sztrájkoltak és vonultak utcára országos demonstrációkon az ország legsúlyosabb vonatbalesetének második évfordulóján — jelentette a Reuters.

A köz- és magánszektor szakszervezetei 24 órás általános sztrájkot hirdettek, ami azt jelenti, hogy a hajók nem futottak ki, a repülők nem szálltak fel, és a vonatok a telephelyeken maradnak. Az ország számos pontján az üzletek és vállalkozások is zárva tartanak néhány órára. Az éjszakai szórakozóhelyek sem nyitnak ki, sőt Anna Vissi, Görögország egyik legnagyobb zenei sztárja sem lép fel péntek este — írja laptársunk a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Privátbankár, háttérképet is adva a kiváltó okokról.

Pénteki helyzetkép Thesszalonikiból:

A legfrissebb közvélemény-kutatások szerint tízből hét görög úgy véli, hogy a kormányzó Új Demokrácia párt megpróbálja megvédeni a tragédiáért felelős politikusokat. Az athéni kormány visszautasítja a vádakat – írja az Euractiv. Ennek ellenére számos kulcskérdés továbbra is megválaszolatlan maradt, például hogy a balesetben érintett tehervonat illegális üzemanyagot szállított-e, ami hatalmas robbanást okozott.

A szörnyű tragédia

Az InterCity 62-es személyvonat 2023. február 28-án éjfél előtt frontálisan ütközött egy tehervonattal Tempi falu közelében, Larissza térségében, Görögország középső részén. Az ország történetének legsúlyosabb vasúti balesetében 57 ember vesztette életét, köztük sok diák, akik gyakran utaztak ezen az útvonalon, és rengetegen megsérültek.

A vonatbaleset előtt nyolc nappal Kosztasz Karamanlisz akkori közlekedési miniszter elutasította az ellenzék vasúti biztonsággal kapcsolatos aggályait. „Szégyen és engem is zavarba ejt, hogy biztonsági kérdéseket hoznak fel” – mondta. A tragédia után, március 2-án lemondott, vállalva a „politikai felelősséget.”

A vasúti baleset 2023 februárjában Tempinél, sok fiatal halálát okozta
A vasúti baleset 2023 februárjában Tempinél, sok fiatal halálát okozta
Fotó: X/@NPanick

Furcsa eljárások

A biztonsági protokollokkal ellentétben a baleset helyszínét március 4-én megtisztították, megsemmisítve ezzel kulcsfontosságú bizonyítékokat. A helyi ügyész tagadta, hogy ilyen utasítást adott volna, ami azt jelenti, hogy az utasítás kizárólag a kormánytól érkezhetett.

Az áldozatok hozzátartozói azzal vádolják a hatóságokat, hogy megpróbálták eltussolni az ügyet.

A magyar helyzet

A magyar vasúti rendszer állapota hosszú ideje aggodalomra ad okot. A MÁV-inform Facebook-oldalán gyakran számolnak be késésekről és járatkimaradásokról, amelyeket többnyire a pálya rossz állapota, felsővezeték-szakadások, szerelvényhiány vagy meghibásodások okoznak. 

A Publicus Intézetnek a Népszava felkérésére készített felmérése szerint a magyar lakosság nagy többsége elégedetlen a vasút jelenlegi állapotával, és nem fogadják el azt a helyzetet hogy a MÁV járműparkja és vasúti pályái harmincéves lemaradásban vannak.

Többek között erre reagálhatott Lázár János építési és közlekedési miniszter egy január 8-ai közlekedési sajtótájékoztatón kijelentette: „Azonnal le fogok mondani, ha valaki súlyos sérülést szenved vagy meghal egy vasúti balesetben Magyarországon” – a 444 videója szerint.

Ezt követően, 2025. február 2-án, Bagnál egy vonat halálra gázolt egy embert. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az esettel kapcsolatban azonban azt közölte, hogy „a gázolás nem a MÁV hibájából történt”, így Lázár János nem mondott le, mivel nyilatkozata szerint csak akkor vállalná a felelősséget és mondana le, ha a baleset a MÁV hibájából következne be – számolt be róla a Telex.

A magyar vasúti rendszer állapotával kapcsolatban Lázár János elismerte, hogy a MÁV jelenlegi helyzete nem kielégítő, és kijelentette, hogy 30 év lemaradását nem lehet két év alatt behozni, de négy év alatt lehetségesnek tartja a felzárkózást.

Hazai áthallásként, egy általános sztrájk eshetőségéről Magyar Péter vezető ellenzéki politikust kérdezte riporterünk a Tisza Párt első nagy országos gyűlésén február 15-én, ezt a Klasszis Média Youtube-csatornáján nézheti meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!