7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hiába produkáltak összességében pozitív számokat a magyar boltok a vevőkkel közösen. A részletes adatok szerint több évvel ezelőtti szinten vannak a vásárlások. Ugyanakkor az elemzők szerint az óvatosság enyhülésével a következő időszakban javulhat a helyzet. 

Első látásra lendületes emelkedést ért el februárban és az idei év első két hónapjában a kiskereskedelem, ám a részletes adatok szerint sokkal több kell a tényleges fejlődéshez. 

A drágább termékekre még nem igazán vevők a magyarok
A drágább termékekre még nem igazán vevők a magyarok
Fotó: eMag

Februárban a kiskereskedelmi forgalom volumene jelentősen, 4,6 százalékkal emelkedett. A forintban mért forgalom megközelítette az 526 milliárd forintot, ami 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A bővülésben nagy szerepet kapott a bázishatás, tavaly ugyanis masszív visszaesés történt feburárban, akkor a volumen majdnem 10 százalékos visszaesésben volt. Az összegszerű forgalom egyébként már akkor is nőtt, 13 százalékkal. Tehát tavaly februárban sokkal kevesebbet vásároltak a magyarok sokkal több pénzért az infláció megugrása miatt. Emellett a szökőnaphatás is torzítja az adatokat, az idén ugyanis 29 napos volt a február.

Összességében 1,1 százalékkal nőtt a forgalom volumene éves szinten, januárhoz képest pedig mínuszos lett az eredmény. Azaz még mindig gyengén teljesít a szektor. 

Illatszeres kivétel

A részletes adatok szerint az év első két hónapjában

  • a főként élelmiszereket árusító boltok, beleértve a dohánytermékeket forgalmazó üzleteket az év első két hónapjában 3 százalékos volumenbővülést tudtak felmutatni.
  • A nem élelmiszereket kínáló üzletek többségénél a volumenindex szintén negatív tartományban marad. A nagyobb értékű dolgokat, műszaki cikkeket, bútorokat árusító üzletek több mint 6 százalékos mínuszt szenvdehettek el. A cipő- és ruhaboltok forgalmának volumene 3 százalékkal esett vissza. A gyógyszert és illetszereket forgalmazó egységek voltak a kivételek, előbbieknél 5,5, utóbbiaknál majdnem 12 százalékkal nőtt a forgalom volumene. 

Összességében az látszik, hogy a kiskereskedelem a reálbérek emelkedése ellenére még nem került tartósan emelkedő pályára. Sőt - ahogy az alábbi infografikán is látható - a torzításokat kiszűrő, naptárhatással és szezonálisan korrigált adatok alapján a boltok kiskereskedelmi forgalma nem éri el a 2021-es átlagot. Azaz a három évvel ezelőtti szinttől is elmaradnak a vásárlások. Legutóbb ez a mutató 2022 novemberében volt a pozítív tartományban. 

Az óvatosság az úr

Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza a friss kiskereskedelmi adatokat gyengének nevezte. Kommentárjában azt írta:  bár éves alapon 1,1 százalékkal nőtt a forgalom, de havi alapon 0,6 százalékkal csökkent. Az 1,1 százalékos bővülés nem nevezhető jónak, hiszen a reálbérek több mint 10 százalékkal emelkedtek januárban (ezt kapják meg jellemzően február elején a munkavállalók), de a nyugdíjak reálértéke is emelkedett: a 3,7 százalékos inflációt az idén év elején 6,0 százalékos nyugdíjemelés kísérte, de a bázisidőszakban a nyugdíjasok még nem rendelkeztek a 3,1 százalékos novemberi (persze visszamenőleges) pótlólagos nyugdíjemeléssel sem. A háztartások óvatossága tehát továbbra is jelentős és a jelek szerint csak lassan oldódik, ami kockázatot jelent a GDP alakulása szempontjából és nagy bizonytalanságot az egész éves számok tekintetében: bár az erőteljes bér és mérsékelt inflációs folyamatok lehetővé tennék a fogyasztás felpörgését és a gazdaság erőteljes (3 százalékot meghaladó) növekedését, ennek bekövetkezése az első hónapok adatai alapján egyelőre bizonytalan, az előrejelzések ezért mindenképpen óvatosabbak. Szerinte kellemetlen meglepetés az a nem élelmiszerek vásárlásának éves alapú 2,1 százalékos csökkenése. Ez azt jelenti, hogy a halaszthatóbb vásárlások esetében a háztartások még mindig óvatosak, azokat halasztják, amit korábban elhalasztottak, azt nem pótolják. Az elmúlt fél évben beérkező kiskereskedelmi adatok alapján nehéz előrejelzést adni a forgalom további alakulására. Regős Gábor közölte: "folyamatosan vártuk, várjuk a bérfolyamatok alapján a forgalom fellendülését, ám ez csak kisebb részben következett be. A fundamentumok indokolnák a növekedést, ám ez mégsem történik meg. 

Negatív meglepetésről beszélt az adatokat kommentálva Virovácz Péter, az ING közgazdásza is.  

A részleteket nézve a legfontosabb meglepetést a nem élelmiszertermék jellegű üzletek forgalma okozta. Havi szinten ugyanis 1,1 százalékos visszaesést láthattunk ebben a szegmensben. Az igazán nagy meglepetés, hogy a csomagküldő és internetes kiskereskedelem közel 3 százalékkal csökkent. Ez alapján tehát a januári 3 százalék körüli növekedés csak egy egyszeri hatás lehetett. Ami miatt különösen negatív a friss adatok olvasata, hogy januárhoz hasonlóan februárban is volt érdemi kuponfizetés a lakossági állampapírok kapcsán. Emlékezhetünk a februári költségvetési adatra, amely ezt kifejezetten ki is emelte. Úgy tűnik, hogy ez esetben a hozamok nem a kiskereskedelemben csapódtak le. Könnyen lehet ugyanakkor, hogy ez most a szolgáltatószektorban jelent meg, de erre majd csak az első negyedéves GDP-adatok adnak választ. Az élelmiszer-üzletek forgalmának volumene havi alapon 0,3 százalékkal nőtt februárban, és a tavalyi alacsony bázis miatt jelentősebb javulás látszódott éves alapon. Ugyanakkor az értékesítési mutatók 2024 elején még mindig a 2018 végén, 2019 elején látott szinteknek felelnek meg, vagyis van még mit javulnia az élelmiszer-kiskereskedelmi szektornak. Az üzemanyagforgalomban is további negatív változást látni. A jövedékiadó-emelés miatt decemberre előrehozott tankolások után a január gyenge lett, de februárban sem jött visszapattanás. Sőt, a tovább emelkedő árak még visszafogottabb fogyasztást hoztak, és újabb 0,9 százalékkal csökkent havi alapon az üzemanyagkutak forgalma.

Virovácz szerint historikusan a kiskereskedelem egészének forgalma még mindig a 2020 végi, 2021 eleji szinteken tartózkodik, tehát az összkép ez alapján sem eléggé bíztató. "Pont ezért is jeleztük a korábbi anyagainkban, hogy korai egy trendszerű és dinamikus kilábalásról beszélni. Ez sajnos be is igazolódott. Mindazonáltal a következő hónapokban az alacsony bázis mellett a normalizálódó infláció és így az erős reálbérnövekedés támaszt nyújthat a kiskereskedelemnek. Márciusban is jelentős kifizetések történnek a lakossági állampapírok hozamai tekintetében, így talán az ismét adhat némi lendületet a szektornak, habár a februárra várt hasonló hatás elmaradt. Ez utóbbi is azt jelzi, hogy a fogyasztói bizalomnak tovább kell javulnia, az óvatossági motívumnak oldódnia kell, amihez idő szükséges. Ugyanakkor már látunk biztató jeleket ebben a tekintetben" - tette hozzá. 

Nagy János, az Erste szakértője egyebek mellett szintén azt emelte ki, hogy a tartós fogxasztási cikkek forgalma zsugorodott, márpedig ez a mutató fejezi ki leginkább a fogyasztás ciklikus pozíciójának állását. 

A kilábalás összességében, fokozatosan folytatódhat: főként a stabil, pozitív reálbérváltozás eredményeként. Ezzel együtt – mint a mellékelt ábra mutatja – lehetnek kátyúk az úton: a felívelést valamelyest lassíthatja az elmúlt időszakban megtapasztalt jóléti veszteségek következtében fellépő óvatossági motívum - fogalmazott az erstés elemző. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!