A közlemény szerint Magyarország összesen 85,5 milliárd forint támogatást nyerhet el első CEF-projektjei megvalósítására.
Az önrésszel együtt nettó 116 milliárd forint összköltségű beruházások közé tartozik egyebek között a komáromi Duna-híd megépítése és a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése. Szerepel a pályázatok között 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel, az első hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése, továbbá a belvízi közlekedés fejlesztése is. A beruházásokhoz kapcsolódó első közbeszerzések már az idei évben megjelenhetnek. A második CEF közlekedési pályázati kör kiírása 2015 novemberében, a harmadik pedig 2016 őszén várható.
A közlemény idézi Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki elmondta: Magyarország határozott célja, hogy a három pályázati fordulóban maradéktalanul lekösse a közel 400 milliárd forintos keretét. Hozzátette, hogy az első körben a rendelkezésre álló forrás negyedét hívhatják le a projektgazdák, és a szaktárca a fennmaradó források elnyerésére is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz egy új uniós alap, amelynek célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is.
A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret jelenleg 26,25 milliárd euró, ebből 11,3 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (334 milliárd forintot) különítettek el 2016 végéig. A nemzeti borítékban található - a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 392 milliárd forint értékű - támogatást e határidőig kell nyertes pályázatokkal lekötni - írta közleményében a fejlesztési tárca.
MTI