Bár egyes vállalatok, mint például a Nissan japán autógyártó, áraik azonnali emelésével reagáltak a rubel árfolyamának zuhanására, mások úgy döntöttek, hogy megvárják a helyzet rendeződését. Így egyre több importőr vagy szállító cég állítja le Oroszországban a kereskedést, mert a rubel árfolyamának stabilizálódásáig nem tudja belföldi árait kiigazítani.
Az Apple amerikai információ-technológiai óriáscég már kedden éjjel leállította termékeinek internetes értékesítését Oroszországban. A Cadillac, az Opel és a Chevrolet márkákat gyártó GM követte a példát, és december 16-i, keddi hatállyal felfüggesztette a kiszállítást a szalonokba. A már kifizetett járműveket azonban átadják a tulajdonosoknak, nem kérnek tőlük felárat.
Az IKEA svéd bútorgyártó és -árusító cége, amelynek Oroszország az egyik első számú piaca, csütörtökön közölte, hogy a nagyszámú megrendelés miatt leállítja a konyhabútorok és gépek árusítását. Az IKEA december elején emelte árait, de így is megrohanták a vevők, hogy még a következő áremelés előtt vásároljanak be.
A Simple nevű borimportőr szerdán ugyancsak felfüggesztette két napra a kiszállításokat, és előzetes fizetést kér árujáért. A Spar üzletlánc elosztó központjának szóvivője arról számolt be, hogy az élelmiszer- és alkoholos termékek szállítói közül sokan sokkos állapotba kerültek és próbálják kitalálni, hogy meddig emelkedhetnek az árak. Az ország elsőszámú gyümölcslé-előállító cége a hét végéig nem szállít azoknak az üzleteknek, amelyek nem fogadják el a megemelt árakat.
Oroszországban már sokan úgy emlegetik a hét második napját, mint fekete kedd. Azon a napon a rubel értékének 25 százalékát veszítette el, a dollárhoz és euróhoz viszonyított árfolyama minden eddigi rekordot megdöntött. A pánik csúcspontján, kedden délután három óra körül a dollár árfolyama meghaladta a 80 rubelt, az euróé pedig a 100 rubelt a moszkvai tőzsde devizakereskedésében.
MTI