3p

A válság a bankszektort sem kímélte, a fogyasztók bizalma jelentősen megrendült a pénzintézetekben. Sokan fontolgatják a bankváltást, és sokan már meg is tették azt, derül ki az Ernst & Young globális szinten több mint 20 ezer embert érintő kutatásából.

A bizalom szintje elsősorban a fejlett országok bankszektorában csökkent, világszinten a fogyasztók 44 százalékának a bizalma esett vissza a pénzintézetekkel szemben, mondta Nagy István Ottó a cég üzleti tanácsadási szolgáltatások üzletágának partnere. A tájékoztatón az is kiderült, hogy hazánkban a csökkenés még inkább szembetűnő, Magyarországon az ügyfelek 54 százalékának mérséklődött a bankokba vetett bizalma.

Főszerepben az árak

A bizalom helyreállítása tehát kulcsfontosságú lehet a pénzintézetek számára, melynek elengedhetetlen feltétele, hogy a bankok tisztában legyenek az okokkal. Hazánkban a bankot váltó fogyasztók 72 százaléka a költségek magas voltát jelölte meg a váltás okaként, de komoly szerepet játszott a szolgáltatások minősége is, mely tényezőt a válaszadók 45 százaléka tartott fontosnak megnevezni.

A fogyasztói elégedettségre jelentős hatást gyakorol a különböző márkák ereje is, így a márkaépítés is segíthet az elvándorlás megakadályozásában. Rendkívül fontos még a személyes kapcsolat az ügyfelekkel és persze a hazai lakosság rendkívül árérzékeny.

Az ügyfélre szabott szolgáltatások erősítése is kulcselem lehet a fogyasztókért vívott versenyben. Míg a fogyasztók többsége elégedett a bankfiókok, az ATM-ek vagy az internetes ügyintézés minőségével, a telefonos ügyfélszolgálatok és a mobilbanking szolgáltatások színvonalát jóval kevesebben találják megfelelőnek, és jóval kevesebben is élnek ezekkel a lehetőségekkel.

A kutatás szerint az ügyfelek közel háromnegyede nem hajlandó pénzügyi tanácsadásért bankjának fizetni, úgy gondolják, hogy ezt a banki szolgáltatásnak már magában kell foglalnia. A válaszadók 22 százaléka ugyanakkor nagyobb összeg befektetése esetén már hajlandó az ilyen típusú szolgáltatásokért fizetni.

A bizalom helyreállítás érdekében a bankoknak komoly lépésekre kell szánniuk magukat, erősíteni kell saját márkájukat és nagyobb szerepet kell fektetniük az ügyfeleikkel történő, személyes kommunikációra, noha hazánkban a válaszadók európai átlagnál nagyobb része, közel 60 százaléka találta megfelelőnek vagy nagyon jónak a személyes kommunikáció szintjét.

A márka erősítését, és így a fogyasztók meghódítását vagy megtartását erősíthetik a márkanagykövetek, és egyre nagyobb hangsúlyt kell hogy kapjon a koncepciózus közösségi marketing is, mondta Nagy István Ottó.

A hűség jutalmat érdemel

A már meglévő ügyfelek megtartásában a pénzintézetek sokat tanulhatnak más szektorok, mint például a kiskereskedelem hűségprogramjaiból. Az ügyfelek lojalitását jutalmazni kell, segíteni az információcserét és többletszolgáltatásokat nyújtani a kitartóknak.

A kutatás fontos tanulsága, hogy a tömeges személyreszabás nem működik, a bankoknak fel kell ismerniük, hogy szolgáltatóként nagyobb energiát kell ügyfeleikre áldozniuk, és vissza kell térniük az alapokhoz az ügyfélkapcsolatok terén.

Bár hazánkban a fogyasztók viszonylag kevés terméket választanak a bankok kínálatából, az új termékek és szolgáltatások körét tovább kell bővíteni, és a pénzügyi szektornak keményen meg kell dolgoznia az elveszett bizalom helyreállítása érdekében.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!