5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A csütörtök reggel megjelent újabb kiábrándító adat után hatalmas meglepetést okozna, ha a néhány hét múlva megjelenő harmadik negyedéves növekedési szám jelentős pozitív fordulatot hozna. Az exportban továbbra is bízhatunk, de az év első felében már bebizonyosodott, hogy az kevés az üdvösséghez. Mfor.hu-háttér.

Továbbra is csak a legszükségesebbet vesszük meg

A KSH csütörtök reggel megjelent statisztikája szerint augusztusban 2,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom a tavalyi év hasonló időszakához képest, és még júliussal összevetve is 0,2 százalékkal tovább esett a boltok forgalma. Mindez nem csak a kereskedők számára rossz hír, hanem a gazdasági növekedés egyik legfontosabb akadálya is. A szeptemberi statisztika egyelőre nem ismert, de a júliusi 2,6 százalékos és az augusztusi 2,4 százalékos visszaesés nem sok jót vetít előre a harmadik negyedévre.

Az év első nyolc hónapjában a kiskereskedelmi forgalom 1,4 százalékkal maradt el 2011 hasonló időszakától. A nyolcadik hónapban összesen 739,3 milliárd forintot hagytunk a boltokban, míg az év eddigi részében 5263 milliárd forint vándorolt a pénztárgépek kasszájába.

Augusztusban szinte mindenre kevesebbet költöttünk, mint egy évvel korábban, mindössze két marginális termékcsoport, az illatszerek és a csomagküldő, valamint internetes vásárlások összege növekedett. A legnagyobb visszaesés továbbra is a tartós fogyasztási cikkek piacát jellemzi, bútorra és műszaki cikkre 9,3 százalékkal adtunk ki kevesebbet, mint egy éve. Emellett majdnem 5 százalékkal csökkent az iparcikk jellegű vegyes üzletek forgalma is.

A legtöbbet továbbra is élelmiszerre költjük, az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékkategória forgalma augusztusban 1,5 százalékkal csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest. A nem élelmiszer termékek forgalma eközben 3,5 százalékkal esett vissza tavalyhoz képest. Júliushoz képest valamivel kedvezőbb a kép, hiszen 0,2 százalékkal nőtt az élelmiszerek forgalma.

„Az iskolakezdés sem lendített az augusztusi kiskereskedelmi forgalmon. Ugyanakkor az őszi időszakra előretekintve bizakodóak a bevásárlóközpontok üzemeltetői, kereskedelmileg aktívabb időszak elé nézünk, melyet követ a karácsonyi, kiemelt kereskedelmi tevékenység" - emeli ki az adat kapcsán Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára.

A szakmai szövetség szerint figyelemre méltó a csomagküldő és internetes kiskereskedelem bővülés (46,6 százalék), melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és pl az ingyenes házhozszállítás. Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató (áram, bank) is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Sok esetben a vásárló a bevásárlóközpontban megtekinti, kipróbálja a terméket, majd az interneten kedvezményesen megvásárolja.

A kormány büszke arra, hogy még eszünk

"2012 első nyolc hónapjában éves alapon stagnálni tudott az élelmiszer és élelmiszer jellegű termékek értékesítése a kedvezőtlen globális gazdasági klímában. Az év nyolcadik hónapjában ugyanakkor 1,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el ez a kiskereskedelmi alágazat az előző év azonos időszakához képest. Ez kedvezőbb, mint a júliusi hasonlóan számított adat (előző év azonos időszakához viszonyított 2,4 százalékos mérséklődés)" - olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtök reggel kiadott közleményében.

A fentiek szerint a kormány megint megpróbálta kiemelni az egyetlen pozitívumot, vagy legalábbis semleges adatot az egyébként vergődő kiskereskedelem kapcsán. Lehet, hogy a legközelebb már arról szól a dicshimnusz, hogy a csomagküldő szolgáltatások forgalma 35 százalékkal emelkedett.

Ráadásul a kormány közleménye azért is sántít kicsit, mert augusztusban az előző hónaphoz képest csökkent folyó áron az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékek forgalma, amire idén eddig mindössze egyszer volt példa áprilisról májusra. Vagyis ha nem az első nyolc hónap adatait emeljük ki, akkor közel sem fest olyan jól az élelmiszerek forgalma. A nyolc hónap alatt mért stagnálás is elsősorban az első három hónap pozitív adatának volt köszönhető, a március óta eltelt öt hónapban mindössze egyszer tudott év/év alapon növekedni ennek a termékcsoportnak a forgalma.

Hogy lesz itt növekedés?

A fenti kérdést idén már többször feltehettük a kiskereskedelmi adatokat látva, azonban az év eddigi részében a jelek szerint egyre mélyebbre kerülünk a gödörbe. Az első negyedévben a januári és a márciusi adat még növekedést hozott év/év alapon, majd a második negyedévben már mindhárom hónap mínuszos volt, de a júniusi visszaesés 2 százalék alatt volt. Akkor ismét elkezdhettünk bizakodni egy pozitív fordulatban, de az elmúlt két hónap adatai megint visszarántottak a fájdalmas valóságba.

Ha a szeptember nem hoz számottevő javulást, akkor könnyen lehet, hogy a kiskereskedelem szempontjából a harmadik negyedév rosszabb lesz, mint az előző kettő, ez pedig a gazdasági növekedésre is komoly hatással lehet.

A fentiek alapján az lenne a meglepő, ha az első negyedéves 1,2 százalékos és a második negyedéves 1,3 százalékos visszaesés után a harmadik negyedévben egy százaléknál kisebb visszaesést mutatna a magyar GDP. Márpedig a nemzetgazdasági miniszter komoly pozitív fordulatra számított az év második felében, de az adatok egyelőre nem ezt támasztják alá.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!