Az utóbbi időben gyakran lehetett hallani arról, hogy ugyan a forint visszaerősödött a tavalyi mélyponthoz képest, a devizahitelek törlesztőrészletei viszont nem követték ezt a csökkenést. A PSZÁF-hoz is több mint kétszer annyi panasz érkezett a pénzintézetekre tavaly, mint 2008-ban, a felügyelet szerint ez annak is betudható, hogy tudatosabbak lettek az ügyfelek.
Mit vállaltak tavaly a bankok?
2009 szeptemberében jelentette be Bajnai Gordon miniszterelnök, hogy sikerült megállapodni a bankokkal a hónapok óta tervezett magatartáskódexről. "Jogos igényekre, ügyfélpanaszokra válaszul született meg a most elfogadott banki magatartáskódex. A válság hozta felszínre azokat a problémákat, melyek miatt szükség volt erre az egyértelműbb szabályozásra" - hangsúlyozta a miniszterelnök a kódex aláírása után.
"Ahogy romlottak a piaci feltételek, sokszor volt az az érzése az embernek, hogy a pénzintézetek veszteségük illetve kockázatuk egy részét az ügyfelekre hárítják" - tette hozzá a kormányfő.
Az elfogadott kódex egyik legfontosabb rendelkezése, hogy december óta a bankok nem emelhetik határtalanul díjaikat, csak az inflációnak megfelelő mértékben. Emellett a bankok azt is elfogadták, hogy a jövőben világosan meg kell mondani melyek azok a konkrét, mérhető okok, melyek miatt emelik a törlesztőrészletet, és a feltételek javulása esetén ugyanannyi idő alatt csökkenteni is kell a részleteket. Most sokan éppen ez utóbbit vitatják.
Készülhetnek a vizsgálatra
"Harminc hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál kezdett március 24-én témavizsgálatot a felügyelet. Elsősorban azt vizsgáljuk, hogy a pénzintézetek betartják-e a magatartáskódex előírásait, illetve az árazási elvek megjelennek-e az üzletszabályzatokban is" - mondta az mfor.hu kérdésére Binder István, a PSZÁF szóvivője.
A szakemberek vizsgálják azt is, hogy a bankok meghatározták-e az említett ok-okozati listát, illetve betartják-e azt. A magatartáskódex előírja például, hogy ha valamelyik külső költség (például az alapkamat) kedvezőbbé válik, akkor azt a belső költségekben (a törlesztőrészletben) is érvényesíteni kell.
"A felügyelet igyekszik minél gyorsabban végrehajtani a témavizsgálatot, de jelenleg nem tudok pontos határidőt mondani. Jelenleg ez egy égető probléma, ezért is próbáljuk minél előbb lezárni" - mondta kérdésünkre Binder István. A szakember hozzátette: a törvény szerint egy ilyen vizsgálat legfeljebb hat hónapig tarthat, azonban addig szinte soha nem szokták elhúzni, mindig hamarabb ér véget.
Megugrott a panaszok száma
Az elmúlt hónapokban érezhetően megnőtt a panaszok száma, egyre többen elégedetlenek a bankokkal. "Nem csak a növekvő elégedetlenség, hanem a növekvő tudatosság is az oka a több panasznak. Megfigyeltük, hogy mára olyan részeleteket is számon kérnek az ügyfelek a bankokon, amikkel korábban nem is foglalkoztak" - mondta Binder István.
Számszerűsítve: 2008 negyedik negyedévében 979 pénzpiaci panasz érkezett a felügyelethez, tavaly október és december között ez a szám már 1664 volt, azaz 170 százalékkal nőtt. A harmadik negyedév ennél is megdöbbentőbb adatokat mutat: a 2008-as 830 után tavaly 2407 panasz érkezett az évnek ebben a szakaszában, azaz majdnem megtriplázódott az elégedetlenek száma.
Ugyanakkor a PSZÁF szóvivője hozzátette: nem elsősorban a több panasz miatt kezdték a vizsgálatot. "Egyébként is terveztük, hogy megvizsgáljuk majd a magatartáskódex betartását" - emelte ki.
Beke Károly
Menedzsment Fórum