5p

Komoly hitelképesség-javító reformokra nyújt lehetőséget a következő magyar kormány erőteljes többsége, a közfinanszírozásban eddig bekövetkezett javulást azonban állandósítani kell, és nincs sok mozgástér a költségvetési lazításra - így értékelték hétfőn a nagy nemzetközi hitelminősítők a magyarországi választások eredményét.

A Fitch Ratings hétfőn Londonban kiadott elemzése szerint az erős többségi kormány megalakulása Magyarországon lehetőséget teremt olyan szerkezeti reformok bevezetésére, amelyekkel fenntartható pályára lehet állítani a magyar közfinanszírozásban az utóbbi időben bekövetkezett javulást, és javítani lehet a gazdaság növekedési kilátásait.

A legnagyobb európai hitelminősítő szerint az IMF-programhoz kapcsolódó vállalások alapján Magyarország "figyelemreméltó" kezdeti gazdasági kiigazítást hajtott végre: a folyómérleg tavaly többletbe fordult, és a magyar költségvetési helyzet is erőteljes sok más EU-tagállaméval összehasonlítva. Mindazonáltal a magas állami és küladósság-teher, amelyhez nagy és kedvezőtlen összetételű lakossági devizaadósság-állomány is járul, változatlanul kihívásokat állít az ország elé.

A hazai össztermék (GDP) 78 százalékával egyenlő államadósság-ráta már most is magas, ezért a választások után is csekély a mozgástér "a gazdaságpolitikai elcsúszásokra" - áll a Fitch Ratings elemzésében. A ház szerint ugyanakkor kétharmados többsége birtokában a Fidesznek lehetősége van erős kormány megalakítására, alkotmánymódosítás végrehajtására és a közkiadási és bevételi oldal széleskörű reformjára, ami szükséges a növekedési kilátások javításához és a közfinanszírozás fenntarthatóságához.

A Fitch kiemeli, hogy - a tavalyi 4 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt tekintve - a Fidesz az EU egyik legalacsonyabb költségvetési deficitjét örökli; az uniós deficitátlag tavaly 6,8 százalék volt. A hitelminősítő idézi a Nemzetközi Valutaalap becslését, amely szerint ciklikus kiigazítással számolva a magyar költségvetési hiány tavaly a GDP-érték 0,9 százalékára csökkent a 2006-ban mért 11,2 százalékról. Így a Fidesznek viszonylag kismértékű további intézkedéseket kell csak tennie a feszes költségvetési politika fenntartására, az államadósság-teher stabilizálására, és arra, hogy ha beindul a gazdasági kilábalás, annak kedvező ciklikus hatásai érvényesüljenek - áll az elemzésben.

A Fitch Ratings szerint azonban a Fidesz még nem részletezte egyértelműen gazdaságpolitikai prioritásait és céljait; a párt választási kampánya az MSZP-kormány számos költségvetési intézkedésének ellenzésére, valamint az adócsökkentés és a gazdasági növekedés támogatása melletti elkötelezettségre összpontosított. A hitelminősítő szerint valószínűleg a következő hónapokban válnak ismertté Fidesz által követendő kidolgozott célok és intézkedések részletei.

A hitelminősítő szerint valószínű, hogy az idei GDP-arányos államháztartási hiány meghaladja az IMF-fel egyeztetett 3,8 százalékot, és még a Fitch előrejelzésében szereplő 4,2 százaléknál is magasabb lehet, ha a Fidesz konszolidálja az állami vállalatok bizonyos kötelezettségeit. A Fitch Ratings szerint nem valószínű, hogy ezek az egyedi tételek veszélybe sodornák az IMF-programot, mivel nem visszatérő kiadási oldali lazításról van szó. Ha azonban a költségvetési politika lazulása esetleg állandósulna, és ezért nem sikerülne stabilizálni, illetve a következő pár évben lefelé tartó pályára állítani az államadósság-terhet, az növelné a magyar szuverén adósosztályzatra nehezedő negatív nyomást - áll a Fitch Ratings hétfői elemzésében.

A hitelminősítő kiemeli, hogy az idei évre jósolt 82 százalékos GDP-arányos bruttó államadósság-ráta máris a kétszerese a Magyarországhoz hasonlóan "BBB" osztályzati sávba sorolt szuverén adósok középértékének.

Nincs azonnali hatása Magyarország közepes befektetői szintű szuverén adósbesorolására az országgyűlési választások eredményének - közölte hétfőn Londonban a Standard & Poor's. A világ legnagyobb hitelminősítő csoportjának értékelése szerint a Fidesz kétharmados többsége lehetővé teszi alkotmányos változtatásokat igénylő, messze ható kormányzati és költségvetési reformok végrehajtását.

Ha a kormány úgy dönt, hogy bevezeti e potenciálisan népszerűtlen reformokat - például az önkormányzati rendszer átalakításával, vagy a "túlfeszített" közszolgáltatások visszafogásával -, az S&P véleménye szerint ez végül hozzájárulhat a magyar közfinanszírozási rendszer megerősítéséhez, és középtávon alátámaszthatja a besorolások javulását.

A Standard & Poor's szerint azonban a magyar hitelképesség javulása végső soron a kormány átfogó gazdaságpolitikai programján, és annak végrehajtásán múlik, beleértve az államháztartási hiány és az adósságszintek "evolúciójának" kilátását. Az S&P is közölte: várakozása szerint a magyar kormány a következő hetekben, hónapokban ismerteti részletesebben ezeket a terveit.

Magyarország szuverén adósságát a három legnagyobb hitelminősítő - Standard & Poor's, Moody's Investors Service, Fitch Ratings - egyaránt a közepes befektetői sávban, de három különböző szinten tartja nyilván. Az S&P "BBB mínusz" osztályzatánál a Fitch egy fokozattal magasabb, "BBB", a Moody's még eggyel jobb, "Baa1" (a másik két cég metodikájában "BBB plusz"-nak megfelelő) besorolással listázza a magyar államadósságot.

Magyarország adóskockázati osztályzatának kilátását a Standard & Poor's azonban tavaly negatívról stabilra javította vissza, a költségvetési konszolidációs erőfeszítések eredményeivel indokolva a lépést. A másik két cégnél egyelőre negatív kilátás érvényes a magyar besorolásokra.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!