A költségvetés szempontjából kulcsbizottságnak számító parlamenti testületek közül a gazdasági bizottság - a letelepedési kötvények atyja, Rogán Antal egykori birodalma, amit a vállalkozói világban szintén aktív Bánki Erik kormánypárti politikus örökölt meg - elkészítette módosító csomagját a 2018-as büdzséhez.
A testület fontosnak tartja, hogy a felsőoktatási intézmények kiválóság programjára 15 milliárd forinttal többet költsön az állam, mint amennyit a kormány betervezett. Ha a parlament elfogadja a javaslatot, akkor a kutatóműhelyekre, az ott dolgozókra 26 milliárd forintot jut majd a következő évben.
Szavazásra készen
Befogadták továbbá azt a képviselői indítványt, amelyik 300 millió forinttal 950 millióra növelné a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Ztr. előirányzatát.
Amint korábban írtuk, alaposan megkurtítanák a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. büdzséjét a kormánypárti képviselők. A vállalkozói hitelek mögé állított garanciákat biztosító intézménynek betervezett 18,4 milliárd forintból 2,4 milliárdot hagynának meg a politikusok, a különbözetet pedig kőzútfejlesztési programokra csoportosítanák át. Ezekből az igényekből egy bő 6 milliárd forintot megmozgató javaslatot a gazdasági bizottság is támogatni tud, vagyis a Garantiqa - melynek működését kritizálják Orbán Viktor tanácsadói körében - ennyi pénzzel bizonyosan kevesebbel számolhat jövőre.
A reklámadóból várható bevételt 2,9 milliárd forinttal vágná vissza a bizottság, mert a korábbi elképzelésekhez képest mérsékeltebb lesz a közteher mértéke, így ehhez kell igazítani az előirányzatot. Reklámadóból tehát 14 milliárd forint folyhat be jövőre.
Ami az átcsoportosítások forrásoldalát illeti, egy huszáros trükkel 11,4 milliárd forintot varázsolt elő a tesület: a turizmusból befolyó, fogyasztási típusú adóbevételeket felcímkézték, ugyanakkor az áfabevételi előirányzaton nem változtatnak, mert úgyis bevételi többet keletkezik majd ezen a soron a fogyasztás felpörgése miatt.
Hogy mindenképpen meglegyen az egyensúly a bevételek és a kiadások között, az adósságkezelőtől vonnak még el 5 milliárd forintot. Ebből 1 milliárdot a kommunikációs keretből csípnek le, tehát ennyivel kevesebb jut jövőre az állampapírok reklámozására.
Baka F. Zoltán
mfor.hu