A piacokat jelenleg csak mérsékelten érinti a kormányválság, jelentette ki Barcza György. 2004-ben – Medgyessy Péter leváltásakor - már volt egy hasonló politikai szituáció, akkor mintegy 2 százalékkal gyengült a forint és durván becsülve mintegy fél százalékkal emelkedtek az állampapír hozamok. Most sem a forint, sem az állampapírok esetében nem volt ilyen erős mozgás, amit azért nehéz megbecsülni, hiszen több más tényező is hat. A múlt héten beindult egy általános gyengülési hulláma régióban a devizák körében, ami szintén érintette a forint árfolyamát.
Némi meglepetésre a befektetők meglehetősen nyugodtan figyelik az eseményeket, és az a gondolkodásmód vált általánossá, hogy amíg a költségvetési hiány a kijelelőt pályán mozog, addig különösebben nem aggódnak a pénzpiaci szereplők.
Ez nem a 2006-os helyzet
Egy ilyen politikai helyzet felveti annak a lehetőségét, hogy a kormány elkezd költekezni, hogy ezzel növelje népszerűségét. Most ennek valószínűsége azonban kicsi, mivel a Gyurcsány kormány kisebbségben van a parlamentben, a többség pedig nem érdekelt a fiskális lazításban. Egy nagyon laza, nagyon bőkezű költségvetést biztos nem fog megszavazni az ellenzék.
Kategorikusan fogalmazva, hitelezői szempontból a kisebbségi kormány meglehetősen jó. A hitelező abban érdekelt, hogy a kölcsönadott pénzének visszafizetésének kockázata alacsony legyen. Ez két dolgot jelent, hogy az árfolyam stabil legyen és a kamat is viszonylag jó hozamot biztosítson. Vagyis nem abban érdekelt, hogy Magyarország gyors fejlődési pályán haladjon, hanem abban, hogy biztosan visszakapja a pénzét.
A magyar államháztartási törvény tág teret biztosít a kormány számára és bizonyos területeken akár parlamenti felhatalmazás nélkül is költekezésbe foghat, ami 2005-2006-ban be is következett. Ennek megnehezítéséről szólt volna a kormány által elkészített közpénzügyi törvénycsomag, vagy az ellenzék által javasolt fiskális tanács felállítása. De ezekből a törekvésekből nem lett semmi, pedig ezen törvények valamekkora kontrollt jelenthetnének a büdzsé számára. A költségvetési hiány jelenleg 3-4 százalék közé várható – a nemzeti jövedelem arányában – ami más helyzet a 2006-os 10 százalékot meghaladó, az államcsőd veszélyével fenyegető helyzethez képest. Kijelenthető, hogy pénzpiacok a 2006 őszi válsághoz képest sokkal visszafogottabbak.
A magyar kontroll gyengeNyilvánvaló ugyanakkor, hogy a magyar ellenőrzés a költségvetés felett gyenge, főleg ahhoz képest, hogy milyen a magyar habitus, véli Barcza György. Sok országban az osztogatás lehetősége fel sem merül, hiszen annyira evidens, hogy nem akarják tönkretenni a gazdaságot. Van olyan ország, ahol politikának időként eszébe jut a rövid távú költekezés, és épp ezért szigorú szabályokkal veszik elejét ennek a politikának. Ilyenek például Lengyelország és Szlovákia, míg nálunk alig létezik fiskális korlátozás. Az elemző úgy látja, nincs arra garancia, hogy a jövőben nem ismétlődhet meg 2005-2006, de a jelenlegi helyzet alapvetően más.
Varga M István