Gyerekcipőben jár még hazánkban a pénzügyi alapismeretek oktatása az általános- és középiskolákban, bár elvileg már évek óta lehetőség van arra, hogy a diákok mondjuk filozófia helyett pénzügyi alapismereteket tanuljanak. Az utóbbi években a Budapesti Értéktőzsde és a Magyar Nemzeti Bank alapítványai közösen próbáltak tenni azért, hogy minél több iskolában tantárgyként szerepeljenek a pénzügyi ismeretek.
Nem lehet kötelezővé tenni
A Nemzeti Alaptanterv 2007. évi módosítása során a kiemelt fejlesztési feladatok alcímben önálló pontként, és így az iskolák számára új feladatként épült be a gazdasági nevelés, és ezen belül a pénzügyi alapismeretek közvetítése. A módosítás óta kiadott OKM kerettantervekben számos évfolyamon és több tantárgy keretei között is megnőtt a gazdálkodási, pénzügyi, továbbá a fogyasztóvédelmi tartalom - válaszolta kérdésünkre az Oktatási és Kulturális Minisztérium.
Azt viszont a minisztérium is elismeri, hogy nem lehet kötelezővé tenni a pénzügyi ismeretek oktatását, az intézmények szabadon választhatnak a miniszter által kiadott és kihirdetett tantervek közül. "A magyar közoktatás tartalmi szabályozása szerint központilag az iskolák számára egyetlen tananyag - így a pénzügyi ismeretek tantárgy - sem írható elő és nem tehető kötelezővé" - olvasható az OKM választában.
A fentiek miatt a minisztérium nem is tervezi, hogy kötelezővé teszi a pénzügyi alapismeretek oktatását, továbbra is az iskolák önkéntes vállalásán fog alapulni, hol oktatják. Az mfor.hu azonban úgy értesült, hogy a jövő héten születhet egy fontos döntés a minisztériumban, mely a pénzügyi ismeretek tanítását is befolyásolhatja, erről azonban egyelőre nem akartak bővebb információt adni kérdésünkre.
A gazdasági-pénzügyi ismereteknek a középfokú oktatásban való széleskörű elterjedéséhez további segítséget nyújt a "A pénz beszél! - Te is érted?" című kiadvány. Az MNB-nek az OKM közreműködésével az alapvető pénzügyi ismeretekről készített kiadványát 2007-ben 2008-ben és 2009-ben minden végzős középfokú iskola tanulója megkapta. "Ez az ismertető mindaddig hiánypótló szerepet tölt be, amíg a pénzügyi ismeretek oktatása általánossá nem válik" - közölte a minisztérium.
A válság kikényszerítheti
Sokat tett a pénzügyi ismeretek oktatásának elterjesztéséért a Budapesti Értéktőzsde Öngondoskodás Alapítványa, illetve a Magyar Nemzeti Bank Tudatos Pénzügyekért Alapítványa, melyek az utóbbi években pályázatok útján támogatták az iskolákat.
"Tavaly 25 iskolában teszteltük az általunk kidolgozott programot, idén pedig már 40 iskola támogatására volt lehetőség. A támogatás intézményeknént 500 ezer forintot jelentett" - mondta az mfor.hu kérdésére Tóth Attila, az Öngondoskodás Alapítvány titkára. Ebből 100 ezer forintot az intézmény a program megvalósításához szükséges feltételek megteremtésére fordíthat, 400 ezer forintot pedig a programban résztvevő pedagógusok kapnak meg.
"Ez egy egyéves program, melyhez tankönyv is készült, illetve az interneten is elérhető a tananyag. A könyv boltokban nem kapható, mi azonban minden évben ingyenesen juttatjuk el a pályázatban nyertes iskolákba" - hangsúlyozta Tóth Attila.
Az Öngondoskodás Alapítvány titkára szerint a válság jobban ráirányította az iskolák és a szülők figyelmét is a pénzügyi ismeretek oktatására, ezért jelentős segítséget nyújt a program elterjedésében. "Ha egyre több iskola fogja használni ezt a programot, akkor elképzelhető, hogy a szülők is előbb-utóbb az alapján választanak majd iskolát, hogy hol oktatják a pénzügyi alapismereteket, ez pedig a többi intézményt is rákényszerítheti, hogy felvegyék a tantárgyat a tananyagba" - vélekedik az alapítvány képviselője.
Beke Károly