3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A GDP revíziójának köszönhetően a harmadik negyedév végére az előzetesen közölt adatoknál magasabb államadósság-mutatókat hozott ki a jegybank.

Ahogy arra a pénzügyi számlák harmadik negyedéves elemzése során felhívtuk a figyelmet, a jegybank által november közepén közölt előzetes adatokat valószínűleg felfele kell majd módosítani. Az előrejelzésünkhöz semmilyen varázsgömbre nem volt szükség, pusztán egyszerű logika mentén látható volt, hogy a bruttó, névértékén számolt adósság 79,7, illetve a nettó tartozás 62,2 százalékos GDP-arányos szintje emelkedni fog. A 2012-es teljes éves (nominális) GDP-t a KSH ugyanis szeptember végén csökkentette, ugyanakkor a negyedéves bontású számokat akkor még nem frissítette. De ha valami éves szinten csökken, akkor nagy valószínűség szerint annak negyedéves felbontásai is kisebbek lesznek, illetve az abból számolt 2013-as értékei is.

Márpedig ha a GDP kisebb, mint ahogy azt korábban számolták, akkor minden GDP-arányos mutató értéke kisebb lesz, hiszen nagyobb a tört nevezője. Így is lett, az MNB végleges harmadik negyedéves pénzügyi számai alapján az államháztartás bruttó, konszolidált, névértéken számított 23 089 milliárd forintos adóssága a GDP-re vetítve 80,2 százalékot, míg a nettó tartozás (a fenti adósságból levonva az állam pénzügyi eszközeinek 7819 milliárdos értékét) 18 101 milliárdja 62,9 százalékot tesz ki.

A második negyedévhez képesti csökkenés elsősorban az IMF-előtörlesztés eredménye

Ez utóbbi, vagyis a nettó tartozás értéke az elmúlt időszakban töretlenül emelkedik, ami arra vezethető vissza, hogy egyre kevesebb pénzügyi eszközt birtokol az állam. Ha ezt a piac a kockázati felárak érdemi növekedése nélkül el tudja fogadni, akkor az költségvetési szempontból megtakarítást jelent. Ezt próbáltuk elemezni a már említett, Folyamatosan nő a magyar állam nettó tartozása cikkünk második részében is.

Finanszírozási képességek

A GDP revíziója a pénzügyi számlákból kiolvasható finanszírozási képességeket is módosította. Az államháztartás a harmadik negyedévben 3 százaléknyi GDP-arányos pénzügyi hiányt hozott össze, így a szeptemberrel végződött éves hiánymutató 2,6 százalékra emelkedett a júniusi 2,2-höz képest. A fiskális fegyelem enyhülése mellett a háztartások szigora is "tompult", ugyanis a negyedéves megtakarítás mértéke mindössze 3 százalék volt, ami 2011 harmadik negyedéve óta a legalacsonyabb.

E két makrogazdasági szereplő magatartása a magasabb GDP-növekedés irányába mutat, ugyanakkor a nem pénzügyi vállalatok 5,4 százalékos megtakarítása rekordra futott, ami a harmadik negyedéves beruházási adatok felfutása mellett meglepőnek tűnik. A fenti változások eredményeképpen a nem rezidensek finanszírozási képessége továbbra is alacsony, -6,9 százalék, ami azt mutatja, hogy a nemzetgazdaság külföldi forrásoktól való függése folyamatosan épül le.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!