Ilyen piacok esetén a vevői elégedettség figyelése tehát nem fedi fel teljesen a fogyasztói döntések mögött meghúzódó ok-okozati összefüggések rendszerét, ezért célszerű lehet a fenti ábrán jelöltekhez hasonló új, a piaci részesedést magyarázó, teljesítmény-okozó mutatók bevezetése. Ezek az új mutatók olyan tényezők megfigyelését tehetik lehetővé, amelyek függetlenek a hagyományos fogyasztói elégedettséget mérő mutatóktól. Például amennyiben egy adott szoftver jobb minőségű, gyorsabb, mint a korábbi változat, de nem teljesen kompatibilis file-rendszert használ az előzővel, akkor a fogyasztók egy része biztosan bosszankodni fog, nem lesz elégedett, de mégis átáll az új változatra, hiszen csak akkor lesz módja információcserére az új változatot használó fogyasztókkal. Olyan piacok esetén tehát, ahol átállási költségek és hálózati externáliák jelentkeznek, a vevői jövedelmezőség alakulását nyomán követő ok-okozati összefüggéseket magyarázó mutatók segítéségével jobban megérthető a piaci környezet, a vállalat jobban alkalmazkodik a piaci lehetőségekhez, sikerességéről folyamatos visszajelzést kaphat, és ezáltal a vállalat teljesítménye pontosabban mérhető, átlátható, javítható, előre jelezhető lehet.
Átállási költségek és hálózati externáliák
Az iparági szervezetelmélet (Indutrial Organisation, a piacok parciális egyensúlyi elemzésén alapuló módszertan) eredményei közvetett úton jutnak el az üzleti világ szereplőihez. A kutatások eredményeit, matematikai bizonyításokat és levezetéseket mellőzve, review formában foglalják össze a különböző vállalati stratégiával, marketinggel, kontrollinggal foglalkozó folyóiratokban. A következő cikk is erre tesz kísérletet, mégpedig az átállási költségekkel és a hálózati externáliákkal kapcsolatban.