Az állami tulajdonú bank csütörtökön az MTI-nek eljuttatott közleményében úgy fogalmaz: "az MFB feltétel nélkül hozzájárul a sávolyi hatástanulmány közzétételéhez". Hozzáteszik: "az MFB Zrt. vezetése hangsúlyozza, hogy mindenképpen elő kívánja segíteni a miniszterelnök felkérésének és a Varga István NFGM miniszter által kiadott utasításnak a végrehajtását".
Ismertetik: szerdán mindkét társaság feltételekkel járult csak hozzá a tanulmány megjelentetéséhez, amelyet az MFB Zrt. saját honlapján kíván közzétenni. A két társaság feltétele azonban " jelenleg beláthatatlan eseményekkel összefüggő korlátlan mértékű anyagi felelősségvállalást jelentene" az MFB-nek.
A hatástanulmány nyilvánosságra hozatalára az MFB tulajdonosi jogainak gyakorlója, a gazdasági miniszter utasította a hitelintézetet, Bajnai Gordon miniszterelnök kezdeményezésére.
A közlemény megjegyzi, hogy az MFB a tanulmányt üzleti és banktitokként kezeli, ezért az érintett két társaság hozzájárulását kérte hétfőn ahhoz, hogy az anyag teljes terjedelemben nyilvánosságra kerüljön. A Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. legkorábban 2010. március 5-én teszi lehetővé a közzétételt.
Bajnai Gordon kormányfő péntek délután a gazdasági miniszter azonnali intézkedését kérte annak érdekében, hogy a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) minél előbb hozza nyilvánosságra a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. projekt dokumentációjával kapcsolatos hatástanulmányt.
Ezt megelőzően három civil szervezet nyílt levélben fordult Bajnai Gordon miniszterelnökhöz , amelyben az MFB által a Sávoly Motorcentrum Kft. részére nyújtandó 15,3 milliárd forint összegű kölcsönre és a mintegy 20 milliárd forint költségvetési támogatásra vonatkozó szerződéskötés és a kapcsolódó kifizetések felfüggesztését kérték. A levelet a K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Társaság a Szabadságjogokért és a Transparency International Magyarország jegyezte.
Előzőleg az Index hírportál azt írta: a Pénzügyminisztérium szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják a Balatonring néven ismert sávolyi motorversenypálya megépítésének állami támogatását.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium által előkészített, a pénzügyminiszter által azonban végül nem támogatott előterjesztést tavaly október végén fogadta el a kormány. Az ebben szereplő 20 milliárd forint,
amit állami támogatásnak neveznek, valójában a MotoGP nemzetközi jogtulajdonosa, a Dorna felé a Turizmus ZRt. által 10 év alatt összesen fizetett versenyszervezési szolgáltatási díj, amiért a jogtulajdonos cég ellenszolgáltatásként a versenyszervezés jogát és ország marketingszolgáltatást ad. A beruházásra 15 milliárd forint állami hitelgaranciát is odaítéltek.
MTI