A GKI konjunktúraindex értéke mínusz 18,6 pontra emelkedett az előző havi mínusz 22,4 pontról, a fogyasztói bizalmi index -41,2 pontra javult a februári -47,5 pontról, az üzleti várakozásokat tükröző mutató pedig -10,7 pontra emelkedett -13,6 pontról.
Az üzleti szektor várakozásainak kedvező változása kizárólag az ipari bizalmi indexnek köszönhető, amely nemcsak kiugróan emelkedett, de hosszú távú átlaga fölé is került, amire utoljára 2008 májusában volt példa. Javult az elmúlt és a következő időszak termelésének, a rendelésállománynak a megítélése, kisebbnek érezték a válaszolók a saját termelésű készletek nagyságát is. Erősödött az ipari cégek beruházási hajlandósága is.
Az építőiparban negyedévnyi javulás után ismét romlottak a várakozások. Az előző három hónap termelési színvonalának megítélése ugyan kissé javult, de a rendelésállományra vonatkozó helyzetértékelés romlott februárhoz képest.
A kereskedelmi és szolgáltatási bizalmi index márciusban stagnált, az elmúlt évben mindkettőre a hullámzás volt jellemző. A kereskedelemben romlott az eladási pozíció megítélése, miközben a rendelésekre vonatkozó várakozások valamint a készletszint megítélése enyhén javult. A szolgáltatóknál az üzletmenet megítélése kedvezőbb lett, a közeljövőre vonatkozó forgalmi várakozások azonban kissé rosszabbak lettek.
Az iparban márciusban már többen számítottak áremelkedésre, mint csökkenésre, az építőiparban viszont változatlanul a csökkentésre számítók vannak nagy többségben, főleg a magas-építőiparban. A szolgáltatók enyhe árcsökkenést vetítenek előre. A fogyasztók inflációs várakozása márciusban nem változott.
A foglakoztatási kilátások az iparban, az építőiparban és a szolgáltatók körében is romlottak februárhoz képest, a kereskedelemben viszont tovább javultak. Itt a csökkentést tervezők már csak 2 százalékponttal voltak többen a bővítésen gondolkodóknál. A fogyasztók munkanélküliségtől való félelme is jelentősen csökkent.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden ágazatban javult az előző hónaphoz képest, a lakosság körében pedig kifejezetten látványos a változás.
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke a 2009. áprilisi mélypont után markáns növekedésnek indult, s most márciusban különösen nagyot ugrott. Immár meghaladja a válság előtti szintet, igaz, Magyarországon ez a szint is nagyon alacsony volt. Lényegesen kedvezőbb lett a lakosság saját pénzügyi helyzetére vonatkozó véleménye, a közeljövőben várható megtakarítási képességüket azonban nem sokkal látták kedvezőbbnek a válaszolók, mint februárban.
MTI