3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2013-ban a magyar költségvetés adóssága után kellett fizetni arányaiban a legmagasabb költséget. Az első látásra kedvezőtlen adat mögött valójában előnyös folyamat áll.

Az Eurostat az egyes tagállamok adósságának szerkezetéről közölt részletes elemzést, miszerint a magyar központi kormányzat adósságának költsége tavaly a legmagasabb volt. Ráadásul a 2013-as 5,8 százalékos költségarány az előző évinél is magasabb. Rajtunk kívül egyébként mindössze ketten mondhatják el azt magukról, hogy nőtt az adósságfinanszírozás költsége: Írország és Szlovénia.

A központi kormányzat adósságának átlagos költsége
(Forrás: Eurostat)

Bár első ránézésre sem a változás iránya, sem a költség mértéke nem tűnik kedvezőnek, mindezt egy 2012-es folyamat eredményezte. Akkor ugyanis visszafizettük az IMF-hitelünkből fennmaradó részt, ami a piacinál alacsonyabb kamattal futott. Ez, a bázisból kikerülve megnövelte az adósság átlagos költségszintjét. Viszont még mielőtt elhamarkodott következtetést vonnánk le ebből, hogy drágul a magyar adósság finanszírozása, drágábban tudunk piaci forráshoz hozzájutni, meg kell jegyezni, hogy erre ebből az adatból nem lehet következtetéseket levonni. Mivel az egyes országok adósságállománya hosszú futamidejű, a piaci változásokra nem érzékeny a mutató.

Ezen kívül még egy érdekességet lehet felfedezni. Alapvetően ugyanis az elmúlt időszakban az adósságunkkal kapcsolatban két fő cél fogalmazódott meg: egyrész a háztartások szerepvállalásának növelése az adósság finanszírozásában, másrészt ugyanezen "elvárás" támasztása a pénzintézetek irányába. Utóbbi célt a jegybank önfinanszírozási koncepciója fogalmazta meg, melynek keretén belül az MNB kéthetes kötvényeiben parkoltatott banki pénzeket kiterelik és az állampapírok felé irányítják.

Ha a háztartások arányát nézzük a magyar kormányzati adósságon belül, kiderül, hogy olyan nagyon nem is rossz a helyzetünk az unióhoz mérten. A tavalyi évre az Eurostat által közölt 9,7 százalékos arány ugyanis az ötödik legmagasabb. Előttünk Írország áll 10, illetve Olaszország 12,6 százalékkal, míg az unióban a legnagyobb adósságarány a lengyel háztartások kezében volt, 33,7 százalék. Azt ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ebben az esetben a magánnyugdíjpénztári rendszer eredményezheti a magasabb tulajdonosi arányt. Idén viszont ez már biztos jelentősen csökkenhet majd, hiszen tavaly decemberben fogadták el a nyugdíjreformot, és a pénztárak idén február elején utalták át eszközértékük kicsit több mint felét az állami nyugdíjbiztosítóhoz.

Ám igaz, hogy ennyire jól nem állunk, de közel sem vagyunk rosszak uniós viszonylatban, ha azt nézzük, a pénzügyi szektor mekkora részt "birtokol" a magyar adósságból. Az alábbi grafikonon a piros oszlop jelöli a részesedését, és látható, hogy bár van még bőven hova fejlődnünk, sokkal inkább a középmezőnyhöz tartozunk, mint a legrosszabbak közé. Ebből a szempontból egyébként Luxemburg áll az élen 98,5 százalékkal, őt Románia követi 71,3 és Horvátország 63,5 százalékkal.

A központi kormányzat adósságának megoszlása tulajdonosok szerint (Forrás: Eurostat)

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!