7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lázár János a mai, 51. Kormányinfón elmondta, hogy miként alakulhat át a béren kívüli juttatások rendszere.

Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy felkérték a Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, hogy vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a mostani rendszert átalakítsák. A Miniszterelnökséget vezető miniszter közlése szerint az alábbi megoldásra várnak javaslatot:

  •  a versenyszférában engedélyezett 450 ezer forintos cafeteria keretből azt szeretnék, ha a jövőben a vállalatok 100 ezer forintot készpénzben fizetnének ki a munkavállalóknak, míg 350 ezer forintnyi összeget SZÉP kártyán kapjanak meg.
  •  a közszféra esetében pedig a 200 ezres keretből 100 ezer forintot szeretnének készpénzben kiosztani, 100 ezer forintnyi juttatás pedig SZÉP kártyára menne.

A javaslat egyébként nem áll távol attól a néhány hete megszellőztetett változattól, amely szerint a munkavállalók havi 20 ezer forinttal kaphatnának magasabb fizetést.

Miért kell változtatni?

Az ügy előzménye, hogy idén február 23-án a Luxembourgban ülésező testület úgy döntött, nem egyeztethetők össze az uniós joggal a SZÉP-kártya és az Erzsébet étkezési utalvány rendszerének egyes elemei, miután az Európai Bizottság kötelezettségszegés megállapítására indított kereset Magyarországgal szemben az uniós bíróság előtt. A bíróság elsősorban azt kifogásolta, hogy a magyar kormány korlátozta a kibocsátók körét, így a más tagállamban letelepedett cégek magyarországi fióktelepei sem bocsáthatnak ki SZÉP-kártyát. A bíróság úgy ítélte meg, hogy ebből fakadóan hiányzik a szolgáltatás szabadsága, ugyanis nem különböztethetik meg hátrányosan székhely szerint a vállalkozásokat a szolgáltatók jogi formájára vonatkozó követelmények. 

Ötpontos kötelezettségszegés

A bíróság megállapította, hogy az Erzsébet-utalvány és a SZÉP-kártya rendszer egyes elemeivel Magyarország megsértette a letelepedés szabadságát és a szolgáltatásnyújtás szabadságát. A bíróság öt pontban állapított meg eltérést az uniós jogtól.

  • Az, hogy a más tagállamban letelepedett vállalkozások magyarországi fióktelepei nem bocsáthatnak ki SZÉP-kártyát sérti az uniós irányelvet, mivel a tagállamok nem akadályozhatják a szolgáltatókat a letelepedési formájuk megválasztásában.
  • Az a kikötés, hogy mind a leányvállalatnak, mind az anyavállalatnak a magyar jog szerint kell létrejönnie, magában foglalja, hogy a székhelyüknek Magyarországon kell lennie, ami hátrányos megkülönböztetés a bíróság szerint. A bíróság megállapította, hogy a magyar jogi szabályozás nem egyeztethető össze az irányelvvel, mivel a szolgáltatók jogi formájára vonatkozó követelmények a székhely alapján nem lehetnek hátrányosan megkülönböztetőek.
  • A cafeteria-ügyben kizárólag a magyarországi székhellyel rendelkező pénzintézetek képesek eleget tenni egyes feltételeknek. Például annak, hogy a SZÉP-kártya kibocsátóinak minden 35 ezer főnél több lakosú magyarországi településen ügyfelek számára nyitva álló helyiséget kell fenntartaniuk. A bíróság arra emlékeztetett, hogy ilyen korlátozás nem járhat a szolgáltatók székhelye okozta hátrányos megkülönböztetéssel. A bíróság azt állapította meg, hogy a cafeteria ügyében ilyen hátrányos megkülönböztetés történt.
  • A magyar jogi szabályozás a bíróság szerint azzal is sérti az irányelvet, hogy a kibocsátók minden 35 ezer főnél több lakosú magyarországi településen való jelenlétének megkövetelésével magyarországi telephely meglétét írja elő számukra. Ezzel megfosztja a más tagállamokban letelepedett szolgáltatókat azon joguktól, hogy magyarországi letelepedés nélküli, határon átnyúló szolgáltatásnyújtás mellett döntsenek. Ilyen kötelezettség pedig nem áll arányban a fogyasztók és a hitelezők védelmének céljával, mivel az az indoklás szerint kevésbé korlátozó intézkedésekkel is elérhető.
  • A bíróság arra is rámutatott, hogy a szerződések értelmében vett gazdasági tevékenységnek minősül olyan utalványok díjazás ellenében történő kibocsátása, amelyek lehetővé teszik a munkáltatók számára, hogy kedvező adózási feltételek mellett biztosítsanak a munkavállalóiknak fogyasztásra kész étel formájában természetbeni juttatást. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA) számára ebben a tevékenységben fenntartott monopólium megsérti a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadságát is.

A bíróság szerint az ilyen monopólium létrehozása nem indokolható önmagában azzal, hogy a  gazdasági tevékenységből származó bevételeket a cafeteria ügyében a MNÜA szociális tevékenység vagy munka finanszírozására fordítja.

Ilyen az első 3D nyomtatóval készített épület


Idén biztosan nem változik semmi

Az uniós döntés ellen nincs jogorvoslat, az ítéletet a lehető leggyorsabban végre kell hajtani. A döntésre a kormány rögtön válaszolt. A Figyelő szerint azonban a kormány egy több mint 300 milliárdos ágazatot szántana be a cafeteria-rendszer megszüntetésével, és nem igaz az, hogy erre az Európai Unió döntése miatt lenne szükség.

A magyar kormány továbbra is elszánt az Erzsébet-program megtartásában, ugyanakkor tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bíróság magyar cafeteria-rendszerről szóló döntését - mondta Kovács Zoltán kormányszóvivő az uniós döntés követő rendkívüli sajtótájékoztatóján.

"Miközben tudomásul vesszük, és tiszteletben tartjuk a döntést, Magyarország kormányának elszántsága nem változott meg azzal kapcsolatban, hogy az Erzsébet-programot megvédje, megtartsa"
– mondta a kormányszóvivő.

Közölte azt is, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyal a kérdésről, és egy olyan rendszert hoznak létre, amely megfelel az Európai Unió követelményeinek, de legfőképpen figyelembe veszi a magyar emberek érdekét.

Elmondása szerint az biztos, hogy a 2016-ra meghirdetett programok, illetve az idén érvényes szabályok változatlanul megmaradnak, a pályázatok lezajlanak, a pénz, illetve a keretek rendelkezésre állnak.

Kovács Zoltán a döntést Magyarország és a magyar emberek számára kedvezőtlennek ítélte, és kiemelte, hogy egy sikeres, jól működő programról van szó. Mint mondta, az elmúlt években 48 ezer munkaadó és több mint 2 millió felhasználó élt a program adta lehetőségekkel, valamint 58 ezer elfogadóhely jött létre, ennek révén pedig több mint 600 ezren, ezen belül 300 ezer gyermek szociális üdültetését és pihenését tette lehetővé a program.

Arra a kérdésre, számítanak-e arra, hogy a piacról kiszorult francia cégek kártérítési igényt támaszthatnak a magyar kormány ellen, Kovács Zoltán azt mondta: "az egész ügy ebben az értelemben bűzlik", mert a multinacionális cégek feljelentése alapján született az eljárás, és ez szerinte "át is üt az ítélet tartalmán".


Készpénz jöhet a cafeteria helyett

A közelmúltban már megszellőztették, hogy a jelenlegi cafeteriarendszer “készpénzesítését” fontolgatja a kormány. A kormányfő meglátása szerint az Európai Bizottság “szétzúzta” a magyar cafeteriarendszert, ezért fel kell vetni, hogy az eddig “rejtett” kettős javadalmazási rendszert nyílttá tegyék.

Akár már májusban döntés születhet a cafetéria-rendszer átalakításáról. A Magyar Idők értesülései szerint mind a 4 millió munkavállaló 20 ezer forinttal többet kaphatna, a minimálbéresek havi juttatása pedig 140 ezer forint közelébe emelkedhetne, ha valóban átalakul a cafeteria rendszer és készpénz váltaná fel a mostani étkezési- és ajándékutalványokat.

Jól járhatnak a munkáltatók is

Fata László cafeteria-szakértő szerint mivel úgy kell átalakítani a keretrendszert, hogy az harmóniában legyen az EU szabályaival, s így akár külföldi cégek is beléphessenek a szolgáltatói körbe. Ez előreláthatólag pozitívan érintheti a munkáltatókat is majd, mert ha új szereplők lépnek be, akkor az eddigi állam által szabályozott monopólium helyett kialakuló piaci versenyben a munkáltató a számára legelőnyösebb szolgáltatást ajánló piaci szereplőt tudja választani.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!